Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 1123 ggr
Cristine
1

Choklad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Just nu skulle jag ge vad som helst för en kartong praliner.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

flisan708
1

Gud så gott det lät! Tänk en god pralin till kaffet!

zabelle
1

Pollykulor, den röda påsen Tungan ute 
Oohhh såååå gott det skulle varit just nu!

Zabelle   

[MossQ]
1

Sluuurperi va gott d voreTungan ute

Ställer in en tårta här så vi alla kan smaska hej villt SkrattandeKyss

zabelle
1

#3 Tack snälla du, nu blev jag inte direkt mindre sugen :)

Säkert helt kalorifattig, ser väldigt nyttig ut!! OskyldigTystSkrattandeTungan ute

Zabelle   

[MossQ]
1

Haha vassegooo jammi..tänk med en liten klick grädde på åxå TystTungan uteSkrattande

Tror jag ska smita till kondiset  *dreggel*

Fridaaaa
0

Choklad är gott. men sätter sig på fel ställen på kroppen hihi (rumpa och lår) :P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[peter54]
0

Polly är godast att blanda, lika många från den blå som från den röda påsen, precis som med hallon- och lakritsbåtar - lika många av varje är godast tycker jag.

Praliner gillar jag inte så mycket, de ser alltid mycket godare ut än vad de visar sig vara. Jag gillar mörk chokld bäst, just nu har jag en riktigt otippad favorit - ICAs mörk bakchoklad, 200-gramskaka för 17 spänn.

Flört

aggeelin
0

Jag, som inte är så förtjust i choklad (den ska vara smaksatt med annat som "tar bort" chokladsmaken, som t ex mandel, nötter, apelsin, kola, kokos, mint) har upptäckt en mörk choklad från ica med smak av kokos och karameliserad tryffel. Riktigt god, prova den!! Glad

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Maria
0

Flickorna Kanold har underbara praliner med chillismak.Tungan ute Chillin inhandlas i Saluhallen och varierar i styrka.

/Maria

zabelle
0

#7 ska testa att blanda, det lät gott!

Lindt har en god sort, det är vita chokladbollar i en påse. Minns inte vad de kallas.

Zabelle   

examynia
0

choklad är äckligt:P

aggeelin
0

#11 ja, måste blandas upp med annat som ger god smak, som mandel, nötter, apelsin, salt, chilli, mint så att det inte smakar choklad Skrattande

Kladdkaka har jag aldrig förstått mig på!

examynia
0

hehe ja de där med choklad.. njae.. visst ska väl erkänna tt en gång i månaden kan jag bli sugen men då räcker de med en ruta marabou så är jag nöjd sen:P å vit choklad kan jag äta lite ibland men många räknar inte de som choklad så de gö rinte jag heller:P

aggeelin
0

#13 ovanligt att någon tycker som jag gör o choklad!

Fridaaaa
0

#13 Jag räknar det till choklad:P

examynia
0

choklad är ju de som innehåller kakao.. de gö ritne vit;) hehe

Fridaaaa
0

#16 Beror på hur man räknar. Det heter ju vit choklad :)

examynia
0

ja men fins många saker som heter men inte är:P choklad för mig är kakao:P men som sagt de är en personlig tolkningsfråga hur man vill tolka.. men choklad somä rnågot brun är äcklig:P

Fridaaaa
0

#18 Man resonerar olika. Dock räknas det till choklad :)

examynia
0

ja men då ändrade jag ju mitt svar:P att choklad som är de minsta lilla brun är äcklig:P hehe

[peter54]
0

Den vita (som jag tycker är fullkomligt oätlig) innehåller bara kakaofett, men ingen kakao, så utifrån det är det inte choklad, men frågan är vad man istället skulle kalla den?

Det finns en annat godis som innehåller kakaofett, men inte heter de choklad för den sakens skull.

Glad

Maria
0

Jag tycker också att vit "choklad" är helt oätlig.

/Maria

[peter54]
0

#22 Den vita smaksätts oftast med vanilj och utan vaniljen kunde man lika gärna köpa ister och lägga i frysen för att sedan skära i bitar och smaska på.

FlörtSkrattande

Maria
0

Yäck

/Maria

Fridaaaa
0

#23 Det är ju inte samma sak? Ister är superäckligt, vit choklad är raka motsatsen och smakar inte ens i närheten av vanilj? Inte den vita choklad jag smakar, olika sorter?

Maria
0

#25 Fast den känns väldigt söt.

/Maria

[peter54]
0

#25 Nej det är inte samma sak, ister är animaliskt fett, medan kakkaosmör är vegetabiliskt.

Jag ville bara understryka (överdriva lite) hur äcklig jag tycker att vit choklad är, därav de båda smilisarna efter. Jag menar bara att jag tycker att de är ungefär lika äckliga.

Om man läser information om vit choklad så står det att kakaosmör i sig har oerhört lite egen smak och att de flesta tillverkare smaksätter med vanilj.

Fridaaaa
0

#26 Jag tycker inte det är sötare än annan choklad :)

[MossQ]
0

Haha ni e roliga tycker jag:))) frågan borde ställas till tillverkaren av vit choklad;) den borde inte heta choklad utan anlednng eller?

Maria
0

Peter har rätt. Vit "choklad" innehåller cacaofett men inte någon cacaomassa. Cacaofettet är dessutom ganska smaklöst i sig själv så man brukar använda bland annat vanilj för att smaksätta.

Fick lära mig detta när vi var på en chokladprovarkvällTungan ute

/Maria

Cristine
0

Cacaosmöret lärde jag mig i Latinamerika är en hudcreme. Den stänger ärr efter acne och porer och är det bästa SOM FINNS FÖR TORR HUD.

Skulle aldrig stoppa något sådant i munnen.Rynkar på näsan

aggeelin
0

Mycket nötter i så går det ner

Cristine
0

Huvvvaaaaa

aggeelin
0

Choklad behöver smaksättas!

[peter54]
0

#34 Nä, ju renare kakao, desto bättre, mörk choklad, gärna 80%. Det finns med högre kakaohalt ändå, men den håller knappt ihop, flagnar och smular.

FlörtSkrattande

Maria
0

Jag köpte 100% choklad en gång och trodde att nu ska jag gotta mig men den var inte ätbar. Smakade bara torrt och bittert och smaken satt kvar länge.

Den skulle man riva i mat och viss bakning har jag för mig.

Personligen tycker jag att choklad med 70% har den allra godaste smaken.

/Maria

Fridaaaa
0

Jag äter ingen mörk choklad med hög kakakohalt. Smakar vedervärdigt i min mun :S

aggeelin
0

Jag tror att det är vi son inte gillar choklad som kan tänka oss att äta vit choklad

Fridaaaa
0

#38 Jag gillar choklad men äter även vit choklad :) Gillar bara inte med för hög kakaohalt, utan gillar typ marabou mfl :D

aggeelin
0

#39 Jo, men lite åt det hållet tror jag. De som gillar hög kakaohalt,gillar inte den vita chokladen.

examynia
0

#40 tror de är så jag åxå:P

[peter54]
0

För min del är den "vanliga" chokladen, typ Marabou alldeles för söt, för hög sockerhalt helt enkelt och jag får lätt halsbränna om jag äter mer än ett par rutor.

I den mörka chokladen med hög kakaohalt finns det inte plats för så mycket socker och jag har alltid gillat kakaosmaken.

När jag var barn, i allafall över 10 år, så valde jag helst den Marabouchokladen med orange papper som fanns då i mitten av 60-talet, det var deras mörka choklad.

Nuförtiden är Marabouchokladen förändrad jämfört med hur den var när jag var yngre. Nu har Marabou samma lite sandiga konsistens som billigare choklad, typ som Konsums blåvit från Nordchoklad som såldes på 70-80-talen.

Eftersom jag brukar smälta chokladen i munnen istället för att tugga den, märker jag att den inte är lika len längre. Billigare framställningsprocess skulle jag tro är orsaken.

Har ni sett den där filmen när de erbjuder fransmän, tyskar och schweizare choklad från Marabou? De spottar ut den.

Glad

aggeelin
0

#42 Jag tycker som du att Marabou söt. Jag tycker också att den känns "smetig" i konsistensen vilket inte alls tilltalar mig. Så även om den chokladen fylls med nötter så är den inte god i min mun.

Maria
0

#42 Den chokladen minns jag med orange papper.Glad

Pappa jobbade extra på bagerier när jag var liten och jag minns att han vid några tillfällen kom hem med blockchoklad därifrån och den var verkligen i block. Stora tjocka och pappa fick ta en kniv och sedan en klubba för att komma igenom. Då fick vi bitar som mamma satte folie på så vi kunde hålla dem utan att det smälte i handen.

/Maria

fotokrafs
0

Mums, choklad och praliner

Vi äter oftast 70% choklad.. ibland 80%

Mjölkchoklad funkar ibland men egentligen fööör söt

Fridaaaa
0

Jag tycker märk choklad är jättebeskt och äckligt (ursäkta ordvalet).
medans marabou tycker inte jag är så söt :)

Cristine
1

Jag tycker att både choklad och godis var godare förr,mer välgjorda, allt gick mycket saktare man gjorde många prover. Nu går det med en svindlaande fart