Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettövrigt
Läst 487 ggr
flisan708
1

Däckbyte

Funderar du på däckbyte nu eller tar du det när första snön kommer?

Själv har jag funderat på det sista två veckorna, frågat min bror x flera när han har lust och har tid och har en däckbytarkväll. Men han är stressad och har sällan tid och när han väl skulle kunna så kan inte jag. Byter själv men tycker det är kul att ha någon med mig. Känner även att jag inte vill vara till någon belastning.

Suttit och tänkt på detdär idag och ringt runt och kollat vad det kostar för att få det gjort samt vad det kostar att förvara dem på ett sk däckhotell. Priserna jag fått är 1400 kr per år och då ingår byte två gånger per år, förvaring, underhåll, försäkring av däck samt automatisk bokning till nästa gång det är dax.

Så nu tog jag mig ett beslut och bestämde mig för att göra detta. Nu har jag bokat tid till nästa vecka på tisdag. Valde det företaget som jag köpt däck av till bilen samt för att flera säger att det är bäst i stan. Priset är lika mellan företagen i stan.

Vad tycker ni? Hur gör ni med ert däckbyte?

Jag vill gärna byta i tid och jag brukar ha min systers födelsedag 23 oktober som riktmärke. Det brukar vara snö här då. Sen åker jag lite bil så dubbarna inte slits så mycket.

Hans K.
2

Jag har tröttnat på att byta själv…Vill rädda ryggen och latmasken har vunnit. Lämnar bilen på däckverkstan nära jobbet och sen när jag ska hem är det klart. Har köpt en pirra på biltema så jag lätt kan forsla dem till förrådet.
Eller förresten..jag har ett bättre latmanstips, jag har ju faktiskt dubbfria året-runt-däck på just nu som funkar både på sommaren och vintern. Fast när"Farbror frost" kommer o hälsar på ordentligt så vill jag nog ha riktiga dubbdäck.
Det är iofs dubbdäcksförbud på vissa gator i stan, så man får planera då. Och så känns det i kroppen "snåljåpen i mig" när det är barmark och man riktigt känner hur dubben slits ner, när man är ute och kör.
Regler

Hälsn. /Hans

chik
0

Låter som en bra grej..(Bara man har dessa pengar)Skäms

jag har fördelen med att jag inte behöver tänka på bilen,Mer än o tanka o kolla olja i bland..

Däck o servis sköter ju min samboTyst.

Men när jag inte hade den förmånen så satte jag på själv,Jobbigt o i bland vet jag att jag fick ha hjälp o få av muttrarna eller mutter..

Men är det inte en viss datum som gäller??? O innan där bör man bara ha dubbdäck om det är vinter väg lag..Eller är jag ute o cyklar??

Sen så finns det ju året runt däck..Tror jag är bra om man inte bor så att man måste ha dubb..

Ja mycket med dessa däck..

Lena.P är jag i verkliga livet.

[peter54]
1

Jag byter aldrig däck utan kör året om på dubbfria friktionsdäck. Jag har just köpt nya efter att ha kört 5 år på de gamla. De dög som sommardäck, men mönstret var för grunt för att de skulle duga som vinterdäck en vinter till.

penke
1

ett å 4 Skrikandes
här har jag för mig de tar 400:-   .."halvåret"(?)
av vad jag kommer ihåg av skyltarna åt mack-gatan,  
men,med 4x75:- för skifte..blir det samma..

jag byter själv o har plats för de ..andra
o väntar helst till december 
det skramlar så med dubb Obestämd

;  penke

aggeelin
0

Det är vanligen inte lika tidigt snö här hos oss. Vi brukar sätta på vinterdäck i slutet av november. Nu funderar vi på att lämna in bilen och få det gjort.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

fotokrafs
0

Vi funderar på att ställa av bilen när det blir vinterväglag. 
Förra året hade vi dubbfria vinterdäck och det gick bra, 
men det var sista säsongen för däcken.. gamla och cordsläpp.

[MossQ]
0

Åker till coop forum där byter dom däck snabbt medans man väntar..kostar 300 riksdaler..Gör d den dagen man måste enl lagGlad

Fridaaaa
0

Sliter på dubbarna att byta nu :) Så väntar, inte lönt nu, precis börjat bli frost.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.