Hur klarar Artiska hundar kylan?
HUR TROR NI DET GÅR TILL.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Väldigt tjock päls där kyla och vatten inte går in, Kanske är det så
Hur kan det komma sig att de inte förfryser tassar och nos då?
Ja säg de.,, Dom har kanske mycket tjockt hud och päls runt tassarna, Dom är härdade att vara i kyla, Tror jag ska goorgla lite om de
Jo så är det men det är inte därför de klarar kylan, och på nosen har de ingen päls hur klarar de den när det är 30 grader kallt.
Det står ju i länken om hur dom sänker temperaturen i dom utsatta kroppsdelarna. Genom att ha en temperatur runt 5 grader i nosen blir skillnaden på temperaturen mellan nos och luft inte mer än 35 grader, vilket man klarar alldeles utmärkt om man tänker på att vi utsätter våra näsor för samma temperaturskillnad vid +2 och vi klarar ändå temperaturer som -20 utan att behöva täcka näsan.
Deras tassar ligger precis på nollgradigt för att undvika att det bildas is i tassarna som det gör på våra hundar och då är det inga problem alls att springa i snön i samma temperaturer som ger andra hundar köldkramp på några få minuter, då dom istället försöker hålla en temperaturskillnad på nästan 70 grader mellan tassar och luft/marktemperatur om det är -30 ute.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
#4 Oj, förlåt jag missade länken( hur jag nu kunde det) jag var tydligen för trött.
#6 Tack Namiko!
hehe cristine De är lätt att missa…
Tycker de är otroligt ändå undrar hur har dom fått fram dessa temperaturerskillnaden i hundens kropp?
Dom gräver även ner sig en bit under snön för att hålla värmen :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#9 Ja det gör de.
Vid jakt efter Puma uppe i bergen i Utah i Usa används stövarlika hundar och de bor i liggande plåttunnor som är öppna i ena änden och fyllda med halm, även när det blir neråt 40 minusgrader. Och det är värdefulla hundar, de bästa värda mer än 10 000 dollar.
Så vissa hundar är tåliga.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Hu..jag tycker det låter hemskt!