Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 460 ggr
Cristine
0

Räkningarna

betalar du dem så fort som möjligt eller blir det alltid i sista minuten?

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Karmatarerskanise
1

Så fort som möjligt

Fridaaaa
0

Så fort som möjligt, då kan man planera resten av månaden mycket bättre.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ettlitetalias
0

så fort som möjligt, annars spenderar jag dem :S

Maria
0

Det är olika.  Nu det sista så har jag glömt och min man har fått påminna mig för det är oftast jag som "gör" räkningarna och då har det blivit i sista minuten.

Jag brukar inte lägga räkningar på bevakning utan tar allihopa vid samma tillfälle i slutet av månaden.

/Maria

[MossQ]
0

Så fort löningen kommer den 25 betalar min söta man våra räkningarKyss

[peter54]
1

Aldrig att jag betalar en räkning så fort som möjligt eftersom då bjuder jag banken på räntan innan pengarna förs vidare till mottagaren. Bankerna skor sig redan på oss, så varför bjuda dem extra?

Jag betalar alla räkningar i slutet av månaden, oftast den 28-29, någon gång har räkningen förfallodag mitt i månaden, men då betalar jag bara den då.

aggeelin
2

Jag lägger in räkningarna så att de betalas i slutet på månaden.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[Sisa]
0

Jag håller med Peter!    Glad

Fridaaaa
0

#6 Vad menar du med att "bjuda banken på räntan"?

Maria
1

#9 Betalar man i förskott så ligger ju pengarna på banken och ger ränta istället för på ditt eget kontoFlört

/Maria

[Sisa]
0

# 10  Precis..och det är väl onödigt ?

Fridaaaa
1

#10 Men om jag betalar en räkning ca 1vecka innan den ska vara betalad, så dras det ju dagen efter (alltså vardagar), då ligger det väl inte på banken?
Vad är skillnad om man betalar samma dag som det ska vara betalt eller om man betalar veckan innan? Fattar inte :P

[Sisa]
0

# 12  Den Du betalar till Frida..får ränta på sina pengar.    Behåller Du pengarna ett tag till, så får Du räntan!    Glad

Fridaaaa
0

#13 Aha okej så man ska betala så nära inpå sista datum som möjligt då helst? Har jag fattat det rätt då? :P

[Sisa]
0

# 14  Precis!    Glad

Fridaaaa
0

#15 Då fattade jag rätt hehe :)

[Moa-]
0

Sisa; för att du skall få någon nämnvärd ränta på det krävs det att du har räkningar på riktigt stora belopp… Däremot tjänar företagen (inte banken, om det nu ej rör sig om lån och liknande) pengar på att du betalar tidigare. Dock kan du ju godkänna fakturorna för betalning så att de dras på sista betalningsdatum, på så sätt hindrar du företagen från att tjäna extra pengar och du slipper riskera att glömma.

[Sisa]
0

# 17  Så är det ju också..räntan är låg, men om jag lägger ihop i slutändan kan det ju ändå bli en del!   Glad

Afturelding
0

Så fort som möjligt, helst samma dag de kommer. Sedan märker jag dem med betalningsdatum och sätter in i pärm och känner mig väldigt duktig och vuxen.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

[Moa-]
0

Sisa; nja, jag har som mest fått två - tre kronor i ränta av banken, och detta var på sparkontot där pengarna ligger konstant under året. Dock håller jag ju med om principen, du förlorar ju inget på att göra på det sättet. =)

ixtab
0

De flesta kommer till den 20:de så det blir att jag tar dom då, men det finns ett par strö räkningar så dom tar jag när dom kommer..

Live long and prosper

Cristine
0

Förvånad Mina räkningar betalas ut det datum jag har satt, så mina är redan betalda,

det ser jag på mitt konto där de är dragna.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

flisan708
0

Jag betalar räkningarna vid lön. Hyra, studielån Och andra viktiga räkningar har jag på autogiro. Ibland köper jag saker som har andra förfallodatum de betalar jag enligt de förfallodatumen.

[peter54]
1

#17 Att jag inte vinner någon nämnvärd summa i ränta på mina korvören är inte det intressanta tycker jag.

Om däremot alla skulle betala sina räkningar så snart de får dem och därmed ge banken eller företagen de där korvörena, då blir det sammantaget mycket stora pengar som bankerna får utan motprestation.

Det är vad jag strävar efter att bidra till att motverka genom att betala någon eller ett par dagar före förfallodagen.

[Moa-]
0

peter54; du vet att banken "har" dina pengar hela tiden du har dem på kontot va? Däremot ger de dig en minimal ränta på dem om de står på ditt konto (i vissa fall, ej alltid).

Externa företag/externa banker kan dock din filosofi fungera på, dock med låg egen vinning och företagen sänker ej sina vinstmål utan riskerar snarare att höja priserna (som marknad, ej som enskilt företag).

Sedan har jag e-faktura på det mesta och även om jag godkände betalningarna idag så dras pengarna runt den sista från kontot.

[peter54]
0

#25 Om man har sina pengar på ett bankkonto, så innebär det väl knappast att det är banken som får den minimala ränta mina pengar genererar medan de ligger på kontot?

I så fall har man ju all anledning att ha sina pengar i madrassen istället Flört

Oavsett var de små ören min lön genererar i ränta hamnar om jag betalar räkningarna så snart de trillar in, vill jag försöka göra vad jag kan för att de inte ska komma ett företag tillgodo.

[Moa-]
0

peter54; nej, men när "dina" pengar ligger på ditt konto så lånar banken dem och investerar dem till betydligt bättre avkastning, så de ören som du får i ränta av att ha pengarna på kontot spelar för banken ingen större roll.

[peter54]
0

#27 Ja men det är ju själva grundbulten i bankverksamheten, det är inte vad jag åsyftar nu.

Nej som sagt, inte mina korvören, men alla bankkunders sammantagna korvören blir till slut en rejäl summa.

[Moa-]
0

Nej, inte i förhållande till en banks övriga inkomster/utgifter så är räntekostnaderna för banken gällande löpande konton att se som en försumbar summa. (Mycket pengar i kronor säkerligen, men ej satt i förhållande till omsättningen.)

[peter54]
0

#29 Återigen - oväsentligt i mina ögon eftersom jag tycker att den för banken eller företagen försumbara summan är våra pengar.

Anders 50
0

Betalar i slutet på månaden via bankgiro. Då skickas alla, även de som har sista datum t.ex 20:e. Nästan alla har betalningsdatum den sista eller första. Och det går oftast att få det betalningdatum man vill.

Har aldrig fått något krav på förseningsränta även om jag postat betalningarna samma dag som de skulle betalts.

Det enda man ska se upp med är fordonsskatten, då blir det "böter" direkt! Glad

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[Moa-]
0

peter54; som sagt så länge du har pengarna på ditt bankkonto så bidrar de till bankens vinst, vill du hindra detta få du ta ut pengarna, men då får du numera betala kontanthanteringsavgifter istället.

Mitt löpande konto i Handelsbanken som är kopplat till bankkortet ger 0 % i ränta och sparkontot ger 0,15 %, detta handlar med andra ord om inga pengar.

Swedbank ger 0 % på löpande konton och 0,25 % på sparkontot.

Nordea ger 0 % på löpnade konton och 0,3 % på sparkonton.

Däremot går det som sagt att hindra att företag får ta del av dina pengar tidigare och på så sätt få högre avkastning på dem.

[peter54]
0

#32 Hmm, det ser inte ut som om du läser vad jag skriver. Att använda pengarna är bankens grundbult, annars skulle inga banker finnas, det har jag redan sagt.

Det är en helt annan sak att flytta pengarna till en mottagare för tidigt, det är vad du skriver i sista meningen jag fiskar efter hela tiden, ingenting annat.

[Moa-]
0

Jag ser inte riktigt skillnaden… Som sagt, mina pengar dras alltid på sista betaldatumet (om jag ej lägger in dem manuellt). Dock vet jag ej om jag hellre stödjer bankens intäkter än ett externt företags.