Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettmat-och-dryck-livets-goda
Läst 1065 ggr
Cristine
0

Bönor

Äts det bönor här i sverige om man räknar bort bruna bönor med fläsk?

I många länder som syd och centralamerika äts de nästan varje dag.

Jag älskar elefantbönor och jag brukar köpa ett par burkar då och då. Jag steker upp dem i smör med mycket persilja och en vitlöksklyfta drar av stekpannan och pepprar och saltar tar en matsked  vinäger och tre olivolja och slår över.

Elefantbönor = Stora vita bönor.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

stillness
0

Bönor är riktigt gott och nyttigt :)

Kidney, kikärtor, gott gott

man kan mosa det göra biffar, köttbullar etc

:)

Cristine
0

Jag gör en Spansk gryta på kikärter Potatis bladspenat Chorizo och Svensk korv om någon tycker att chorizon är för stark + köttbuljong och en skiva vitt bröd

Börjar  med att koka Potatis (skalad)och 10 min innan den är klar har jag i Chorizon och brödskivan och buljong…5 min senare kikärter på burk, bladspenat och den Svenska körven

Brödskivan är för att skyn ska bli tjockare

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[peter54]
0

Nej jag äter inte mycket baljväxter eftersom de är såpass kaliumrika. Jag gillar såna vi odlar här, bondbönor, skärbönor, vaxbönor. Sockerärt brukar vi odla lite själva också och dem gillar jag, ibland äter jag upp hela plantan med blad och allt, men som sagt, mycket kalium så jag måste vara försiktig.

aggeelin
0

Jsg äter ofta bönor, kidneybönor, stora vita bönor, små svarta bönor, kikärtor. Det går att göra goda sallader och annat gott av dem.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Namiko
0

Jag brukade äta väldigt mycket bönor förut. Nu har jag dock upptäckt att dom ger mig ledvärk så det blir inte särskilt mycket eller ofta alls nu.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

stillness
0

namiko, tränar du kroppen något? walking jogging etc?

Namiko
0

#6 Jag är hundägare och promenerar dagligen. Lederna blir bättre av motion men skillnaden med och utan baljväxter är enorm (samma sak med potatisväxter men det handlar det inte om här).

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

stillness
0

okej, hmm ja vem vet kanske kan vara så man har ju olika kroppar sägs det, omega 3 skall ju varabra för ledverk o inflammationer har jag för mig annars ?

JereMina
0

Vi äter olika bönor i grytor förutom bruna bönor så det är vanlgt hos oss och mycket gott och bra för magen..

Maria
0

Jag älskar bönor av alla de slag.

Fast jag är noga med att blötlägga och koka själv. Jag tycker inte om burkbönor.

Favoriterna är Kikärtor (om de nu räknas till bönor?)

Svarta bönor och Kidneybönor.

Jag odlade Bondbönor förra sommaren men blev lite besviken. Stora och goda visserligen men en himla massa jobb med att plocka, sprita och förvälla för en ganska liten mängd.

Sockerärtor är en favorit däremot.

Jag brukar ha bönor i sallader, varma som kalla, Chili con carne, och andra grytor.

/Maria

stillness
0

maria:sprita och förvälla vad är det?

när man kokar själv blir man inte mer gasig i magen då?

har för mig det är därför man skall skölja av alla bönor nog

hehe

Maria
0

#11 Med sprita så menar jag plocka ut bönorna ur ärtskidornaFlört och sedan koka dem lätt (förvälla) i saltat vatten.

Jag har ingen aning om man blir mer gasig av att koka bönor själv men det känns liksom mer naturligt än på burk.

Dessutom är det en himla skillnad i smak.Glad

/Maria

stillness
0

okej då förstår jag :)

jo det kan jag tänka mig asså

men ja tror de bönor över lag skall sköljas noga pga någon hinna som uppger gaser hehe well well

Bönor är så nyttiga och har mycket protein med bra ersättning istället för tex kött härligt o kunna äta gott utan att något djur skall döm lida

Glad

Namiko
0

För att minska gasbildning när man kokar själv så kan man byta vatten när bönorna kokat runt 10 minuter.

stillness
0

ahaaa Glad