Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettfritid-och-hobby
Läst 793 ggr
[Sisa]
0

Länder

Vet att många av Er gillar att resa!

Skulle vara intressant att få veta i vilka länder Ni varit..och vad Ni tyckte om just dom länderna.    Glad

stina63
1

Danmark Grekland Spanien,  Ja en Danmark tyskland Norge

signemo
1

Bussresor under de sista 16 åren. Vi trivs så bra hemma så vi har inte åkt på semester alla år.

Prag, Tjeckien: En fin o trevlig stad. Mycket att se. Trivdes bra där. Trevliga människor

Polen, Dit reser jag inte igen. Två ur bussen blev bestulna. En inne i en kyrka. På det i och för sig rätt bra hotellen  3 eller 4 stjärnor, tilläts prostituerade lämna lappar. snorkig personal.

Jag vet att det var olycliga tillfällen som gjorde att vi upplevde det så. Säkert väldigt trevligt om vi inte råkat ut för detta. Men vi betalar inte för att resa dit igen

Saalbach: på sommaren, ett helt underbart o avkopplande ställe

Garda: lika fint o härligt där. Precis som i Saalbach kände jag mig hemma

Rom. En härlig stad. Återkommer gärna. Italien känns som hemma för mig. Varför vet jag inte

Barcelona: en fin stad, god mat, härlig att bara vara i o utforska.

England o Scottland . här körde vi själva. trevliga människor en  väldigt bra trafikkultur. Imponerad. Mycket att se . Gillade främst norra England o Scottland. Skulle kunna bo där också

När barnan var små så var det Sverige Norge eller Danmark som gällde , med fina mysiga vandrarhem. Finns så mycket att se o uppleva i vårt eget land. Som ser så annorlunda ut från norr till söder.

Dags att göra Sverige igenSkrattande

Var rädda om varandra

[Sisa]
0

Oj signemo..du är berest.  Spännande det Du berättar, och jag håller med. Jag har inte varit i Rom, men också andra ställen i Italien är otroligt fina platser att åka till!   Kyss  De länder jag varit till är naturligtvis Norge, Finland och Danmark. Men också Tyskland, Österrike, Schweiz och Italien. 

Skulle vilja åka till Sicilien.  Man håller visst på, att bygga bro över från Italien nu.   Hoppas på många fler resor i mitt liv!   Glad

Maria
1

Jag är egentligen inte så berest när det gäller olika ställen. Jag har däremot varit på många ställen i Grekland. Det är fjärde besöket på Santorini nu.

Två gånger i Kroatien. (luffat i ö-världen i norra delen och en gång i Dubrovnik)

Italien /Florence och Bologna)

Egypten. (Hurgarda, Kairo och Luxor)

Tyskland Danmark och Norge ett antal gånger.

England en sommar i Cornwall.

London två gånger.

Min man däremot har varit över stora delar av världen.

/Maria

[Sisa]
0

# 4  Så fina platser..flera av dom vill också jag åka till!   Förvånad

signemo
1

Fniss. Berest. Har känske inte tänkt så. Men det blir ju faktiskt 7 gr på de sista 16 åren.  När barnen växte upp skulle jag gärna vilja rest med barnen , gubben o bilen.

För igentligen tycker jag det är roligare att ta bil o tält, eller vandrarhem. Men gubben har blivet bekväm .Skrattande.

Det var ju oftast bara 3-5 dgr vi reste. nån gång en vecka. Men vi hade djur då. Som tur var kunde min mans far och min far sköta om dem. Annars hade det inte gått.

Minns ett underbart gammal hus som  vandrarhem i Gråbo utanför Gävle.

Var rädda om varandra

[Sisa]
0

# 6  Utanför Gävle bor ju jag..men vet inte vart Gråbo är  Obestämd  Kanske på andra sidan ? 

Jag tycker som Du..därför köpte vi oss en husbil.  Så skönt att kunna åka hur man vill, bara sticka iväg och man kan ju se Europa då också.  Dessutom gillar jag inte att flyga, vilket gjort att resor inte blivit av så ofta.

Nu har barnen flyttat, nu är det jag, gubben och vår husbil som gäller..iallafall sommartid!  Glad

signemo
0

Hm. hette det inte Gråbo. Finns det nåt liknande

som låg nordväst om gävle.

Var ute på landet. Nu är det längesedan. Och damen var gammal redan då.

Får hoppas jag hittar en projektor så jag kan se de gamla diabilderna så kanske minnet blir bättre på namn

Var rädda om varandra

Cristine
1

Ojj, många länder i öst har både bytt namn och gränser, så jag går inte närmare in  på dem eftersom jag var bara några dagar på varje ställe Samma i Afrika,där kan jag räkna upp några där jag var mer än en vecka som var Etiopien, Turkiet räknade jag som Afrika då, Etiopien, Gambia, Senegal, Kongo, Mozabiqe (safari) Angola (bodde 1 år) . flera länder hade på den tiden sina gränser stängda så jag hade ett specialpass. Stora delar av sSydamerika och lite av Nordamerika och till sist södra Europa. Arbete!

Sedan norra Europa,  mest med mina föräldrar som barn, eller bara genomresa.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Fridaaaa
0

Gillar inte att flyga.
Men har varit på Mallorca, farmor bjöd mig när jag var 10 år gammal (samma år som jag skulle fylla 11).
Och varit i Danmark några gånger t.ex på tivoli :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Sisa]
0

# 9  Spännande!

# 10  Ja, tivoli i Köpenhamn är fint!   Glad

Fridaaaa
0

#11 Ja det är det men inte mycket att göra. När vi var där var det mest spelautomater

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Sisa]
0

# 12  Mycket vackert att titta på..tycker jag!   Glad

citytjejen
0

Svårt att minnas alla länder men dessa kommer jag på just nu:

Norge, Finland, Danmark, Lettland, Estland, England, Tjeckien, Frankrike, Grekland, Spanien, Italien, Cypern, Marocko, USA, Mexico, Haiti, Jamaica, Bahamas, och några Karibiska öar.

Gillar USA för det är är stort och varbierande. Gillar städer också, var i Prag i juni och det kan jag varmt rekmmendera. Trevliga människor, mysig stad, god och billig mat. Kan inte säga att jag ogillar något av ställena jag varit på. Marocko var i och för sig inte så kul då det slets och drogs i en på marknader osv, inte min grej Glad

/Christina

[GunillaF]
0

Norge, Danmark och Finland några gånger.

Island en gång.

Spanien en gång.

Tyskland en gång.

Greklands fastland (Atenområdet) åtta gånger tror jag det är.

Grekiska öar sju gånger.

Karmatarerskanise
0
  • Danmark (semester och shoping, ligger 20 min bort)
  • Finland (Släkt = resor varje år)
  • Spanien (Mallorca, semester med mamma)
  • Grekland (Korfu med pojkvän, Kreta med mamma)
  • Italien (Fastlandet med familjen)
  • Tjeckien (Världens bästa klassresa och semester med familjen)
  • Tyskland (Semester med familjen)
  • England (Au-pair och semester med mamma)
  • Thailand (Semester med mamma och hälsa på bror)
  • Albanien (Dagsutflykt från Korfu)
  • Österrike (Semester med familjen)

Danmark känns inte riktigt som utomlands efter som det ligger 20 minuter bort och man varit där så ofta. Likadant med Finland, har man varit där varje år sedan man föddes så blir det inte lika exotiskt längre. Men jag trovs där eftersom släkt bor där, och en bra väninna också. Mallorca var trevligt, men jag var bara 6 år gammal. Korfu var min första semester med någon annan än familjen, så det var extra spännande och riktigt skoj. Dök med tuber och åkte på olika evenemang. Kreta var mysigt.  Italien (Gardasjön och Venedig) var vackert och maten god. Tjeckien var riktigt mysig, Praag. Tyskland var tråkig av någon anledning. England och London är en riktig favorit här. Antagligen för att jag bott ett tag där. Thailand var alldeles för varmt för min smak, men spännande mat och kultur. Albanien hann vi inte se så mycket av, men det vi såg var att det var under uppbyggnad. Österrike var vackert.

snigelpiga
0

Jag har besökt i alla Nordiska länder utom Island. (Danmark tillhör väl dessa länder, trots att "atmosfären" där känns inte så i alla gånger. Tycker jag.)

Sedan.

I Tyskland, Frankrike, Belgien, Holland, Österrike, Schweiz, Italien, Cypern och Thailand.

[GunillaF]
0

#17 Nu när du skriver Schweiz, så ser jag ju att jag glömde skriva det i mitt inlägg #15

Schweiz var en av de bästa resor jag varit på.

snigelpiga
0

#18 Jag känner likadant. I Schweiz finns något "extra". Glad

signemo
0

Nu kom jag på för många år sen 1978 då var vi på Island,  för att besöka en kompis till min man som jobbade där som tränare ett år.

Var rädda om varandra

[Sisa]
1

Håller med..Schweiz är speciellt och vackert!   Kyss

[peter54]
0

Jag är inte mycket för att resa och definitivt ingen globetrotter, men jag har varit i Norge, Danmark, Finland, Litauen, Tyskland, England, Kanada och USA.

JereMina
0

Bara Finland, Danmark och Cypern och det var bra på alla ställena.