Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettfritid-och-hobby
Läst 1440 ggr
[Sisa]
0

Bilen!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gillar Du att åka bil ?

Vilka olika bilmärken har Du haft ?  Kanske någon Du saknar, kanske någon Du har roliga - eller mindre roliga - minnen efter ?

Berätta!

stina63
1

Jag har aldrig varit förtjust att åka bil,  Roligare att köra. Men nu kör jag inte mera, Känner att jag inte vill.

Hehe som barn kommer jag ihåg när polisen kom till skolan 1972-73 något sådant. Började prata om att man måste ha bilbälte på sig och att barn ska isitta i baksätet inte där framme

Det hände att jag fick sitta framme ändå.  Kommer ihåg att jag såg en polisbild körnde. Jag dök ner på golvet vågade inte sätta mig upp igen.

Skrattande

Sen har jag alltid som barn hållt ett öga på bensinmätaren.. Var så koncentrerad över de…

signemo
1

Gillar att åka bil. Tar gärna ut bilen en sväng en vacker helgdag och bara ser mig om . Stannar och kanske tar nått kort.

Sen hälsar jag gärna på mina barn och de bor en bra bit bort.

Har haft Volvo  144, 245 och nu en Toyota Corolla. Bra bilar allesamman

Var rädda om varandra

[peter54]
1

Jag gillar att köra, men inte att åka med. Eftersom jag åker sjukresa till och från dialysen 3 dagar i veckan, får jag en rätt stor dos "åka-med". Nu när bensinen kostar så mycket har jag inte råd att köra som förr, när jag körde 2500 mil per år, nu är det väl drygt en tiondel av den sträckan.

Min första bil var en Opel Rekord 1965 års modell, sedan en Mercedes 190 bensin, också 65a. Därefter ett tiotal Saab 95 och 96, både tvåtakt och V4or. Två Opel Rekord 75or, en Volvo 66 (Daf-remjohan), en Citroen DS 19 (padda), en Ford Taunus som brann upp, en Volvo 145, 2 Volvo 745 och sedan den jag har nu, en Volvo 945.

Vidgar
1

Trevligt att åka bil om man har ett mål inte bara för att ut och åka, roligast är ju att köra själv men då det nästan bara är jag som har Körkort så är det skönt de gånger man inte behöver köra. Har haft Volvo 740, Chrysler neon och har nu en Peugeot 407.

flisan708
1

Jag tycker om att både köra å att åka med i bil. Ibland tar jag mig lite turer med bilen bara för att rensa skallen, det är en sån frihet med att ha egen bil. Var utan för ngt år sen i 1,5 år, visst gick det bra men saknade friheten bakom ratten. Kört många olika typer av bilar både privat å i jobbet. De jag ägt har varit Volvo. Nu längtar jag till måndag, planerar att ta en liten lusttur mot Ikea i valbo. Bestämt mig för att åka själv å ta dagen som den kommer.

[Sisa]
0

# 3  Wow..så många bilar Du haft!  Paddorna kommer jag ihåg..finns inte många nu!

# 5  IKEA i Valbo..vart bor Du, flisan ?    Obestämd

flisan708
0

#5 Jag bor i Borlänge. Du?

[Sisa]
0

En mil utanför Gävle..men inte åt Valbo-hållet!   Skrattande

flisan708
0

#8 Vad kul, du inte bor så långt bort. Har du långt till valbo? Fika? Vet du var Owes ligger? Har kolleger på jobbet som pratat om det stället så nu tänkte jag fara dit.

[Sisa]
0

# 9  Ca 2 mil.  Skulle vara kul att fika med Dej, men jag vet inte riktigt om jag kan på måndag.   Owes..då åker Du gamla vägen mot Gävle. Kommer fram till en korsning där man säljer husvagnar..där svänger Du vänster.  Mot Lund i Norra Valbo.  Där finns massor av grejer.  Om Du inte hittar, får Du fråga!    Glad

[peter54]
1

#6 Det är så det blir när man är fattig men behöver bil. Jag köpte ibland flera stycken likadana billiga skruttbilar och plockade ihop så att jag fick en hyfsat bra. När jag hade Saab V4 gjorde jag precis allt själv utom att plocka isär växellådan.

#4 När vi flyttade hit för 17 år sedan, brukade vi åka på såna sightseeingturer bara för att se oss omkring i våra nya omgivningar, så egentligen tycker jag nog bättre om att bara cruisa runt utan mål, än att köra från A till B.

penke
1

..det beror på..

jag har haft en:
Rosa
Grön
och två Blå 

det är roligare att köra bil, om bilen har en personlighet
min Rosa faran, en Renaullt 4R(ally?) apambulans
målad tatarCab ,kryckväxel o allt
lätt så jag kunde springa igång den/samma som med moppen några år tidigare
den var Cool o Kaxig 
då var det inte LAG om dubb på vintern,hade inte råd/prioriterade annorlunda;men det funkade bra ändå åkte ofta isiga vägar till skidbackar utan problem ..o på andra äventyr på sommarväg :- P

gröna pärlan/Materia Verde  min farfars gamla 142:a
gjord av JÄRNPLÅT,en riktig pansarvagn,i den fanns det en radio/kassettspelare ! 
den var en vacker bil,elegant
med den blev det längre resor

bägge dessa var roliga att köra omkring i.det var inte bara:
transport. 

som de senare
på volvo kombi,pga jobb last o transport
en 745 o en V70 (nuvarande) 
de är inte riktigt lika spännande att åka i o köra med
inte samma äventyr
även om jag valde  roligare småvägar i veckan,lät GPS, en föra mig vilse *skratt* 
jag lyckades inte ställa om från gående till bil … 

;  penke

[peter54]
1

Den här var en dröm att köra, min giftgröna Volvo 145 årsmodell 1971. Bilen dog 1989, men hjärtat i den, själva drivlinan med motor och växellåda, går ännu i en annan kropp.

[peter54]
1

Min gamla djungeltrumma, Saab 96 tvåtakt 1965, hade jag kvar till 1987. Den låg som en krabba på vägen och om det var en riktigt kurvig väg var det ingen modernare bil som kunde hänga med den.

fotokrafs
1

Har inte körtkort men jag och maken har tillsammans haft två bilar.

En Peugoet 406 -01

och nu har vi en Citroën C5 -08

Jag gillar att åka bil och åka ut på utflykter. 
Fast egentligen är det en dyr lyx Oskyldig

Vi har varit utan förut och det gick bra,
behövde vi bil så hyrde vi.

chik
0

OJ Sisa vilken svår fråga för mig som vet att jag har en bil o den är blå o drar inte så mycket bensin o är inte så dyr i skatt….

Bilen för mig är något som jag har för o ta mig från A till B..O så skall det vara så billigt som möjligt…

Lena.P är jag i verkliga livet.

[Sisa]
0

# 14  Läcker!   Skrattande