Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettfritid-och-hobby
Läst 1548 ggr
stina63
0

Ullared

Brukar ni åka till Ullared?
Jag har varit där en gång för 20 år sedan tror jag, De var inget jag gör omSkrikandes. Mina vänner lurade iväg mig sa att det är så trevigt där. Jag undrade varför åka så tidigt?
Jo de var för vi skulle fika på vägen ta de lite lugnt,
Nu är det så att jag är inte den som gillar att gå iaffären trängas, De visste dom om.
Inte blev de fika på vägen utan när vi stod i kö in till Ullared. Kön den var lång och slingrade sig som en orm, Dom tog bara in visst antal varje kvart, Vi stod där nästan 2 timmar för att komma in

Sen hittade jag inget, jo en svart tröja/blus. Men den färgade av sig på min kropp. Där den hade varit där var huden svart. Sen skulle man handtvätta den också. De gjorde jag, Men den krympte väldigt mycket,

Kom och tänka på detta hemska minnen som jag harSkrattandenu när Ullared går på tv 5 igen just nu på tv.

Det är säkert mycket bättre nu, Jag får kanske försöka övertyga mej att det är så mycket bättre nu än mitt minne som jag har,..

Har ni några bra eller dåliga minne från semester eller utflykter?

[VSK]
0

Nej jag har aldrig varit där, och kommer nog aldrig att åka dit heller Tungan ute

mikkan01
0

Har varit där några gånger och har alltid tyckt att det varit lugnt och skönt för att vara så stort!! (var där på lågsäsong) men sist jag var dit så usch…näää…inte igen tack! folk som inte visar hänsyn, fick yrsel av allt folk och alla skrek och hade sig. Ugah…hann inte se så mycket heller med tanke på allt folk Rynkar på näsan Blev helt galen…men dom bygger ju ut hela tiden så kanske om några år igen =)

~mikkan

Maria
0

Sist jag var på Ullared med en väninna så var det först en himla lång kö till att överhuvudtaget få en parkeringsplats.

Vi väntade på ett par som packade bilen full men de sa att de skulle gå in och handla en gång till.

När vi väl fått kundvagn och hamnat i en kö långt från butiken så frågade jag min väninna vad det var för köer långt framme vid några hus. Finns det andra affärer där?

Nej då, det var vår kö som ringlade sig hela vägen. Då vände vi. Vi åt en halvtaskig lunch och jag bestämde mig för att aldrig åka dit igen.Skrattande

/Maria

stina63
0

haha Så ni har samma tanke om Ullared, Ja de är säkert billigt där Mycket att titta på , men jag vet i katten om jag hade klarat av de,
Men de måste vara populärt för många åker dit dom bygger ut hela tiden, så bra går det där,Skrattande

Cristine
0

Har aldrig varit där och kommer aldrig att åka, jag avskyr platser med mycket folk.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

signemo
1

Haha. NI är goa. Så Ni tycker inte om Ge-Kås.  Hoppas Ni tycker om samhället Ullared. För att inte tala om de fina sevärdheterna, naturreservaten. hantverkarna som finns i omgivningarna

Jag bor ju strax utanför. och har mitt jobb i Ullared. Men inte på Ge-Kås eller någon av de andra butikerna.

Visst det är stort nu. Men det har blivet mycket bättre utrymme mellan varorna.

Om man låter bli att åka nu på högsommaren o vid löneutbetalning så är det faktiskt helt okej.  Till och med för mig som går ur butiken så fort jag inte har ordentligt svängrum

Men jag skulle föreslå att man unnar sig två dgr . Man kommer till Ullared dag ett, tar in på Campngen eller ännu hellre på något av de fina B & B eller Vandrarhem som finns i närheten. Sen åker man till varuhuset. Tar en tur där inne. Fikar eller äter lite på tredje våningen ( ung. som IKEA). Fortsätter kolla lite i butiken. Köper det man tror man vill ha.

Sen åker man till sitt boende. Provar  det man har köpt. Äter lite gott o slappar. Dag två så lämnar man tillbaka det som man ångrat sig o inte vill ha. Sen köper man det där rengöringsmedlen, Schamp on och naturligtvis lite små löpare o dukar man blev sugen på dagen innan. Tar en tur i alla de andra butikerna som finns i Ullared Sen styr man kosan hemåt i lugn takt.

Jag kan rekommendera ett besök. Men det skall vara på Era villkor. Följa med någon som blir hysterisk och helt köpgalen där kan inte vara kul.

Ring dem innan och kolla om det är en period med mycket folk eller inte.

0346-375 00 Ge-Kås växel

Jag kan ha tips på boende för dem som vill övernatta.

Var rädda om varandra

stina63
0

Du är för go signemo,, Jag kanske gör de men de blir mitt i månaden då hehe, Men annars så finns det säkert så mycket annat att se omkring runt ullared,

Om vi åker upp ska övernatta så hör jag av mig till dejKyss

Karmatarerskanise
0

Har bara varit där en gång, och då var det vaken kö till parkeringarna eller in till stället. Kön till kassan tog högst 15 minuter, tror det snarare var 10.

Så det gäller nog att inte åka precis efter löning, helger, lov eller under sommaren.

Maria
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har också varit där när det inte har varit särskilt mycket folk men det är ändå inte min grej.

Samhället är säkert jättefint.

Däremot gillar jag denna galna video.

Ullared med Peter Wahlbeck.

/Maria

chik
0

Bumbleboo Peter.W.Haaaaaaaaaaaaaaaaaaa.

Ullared!!Håller med Signemo…

O för samhällena här är det en stor till gång o speciellt nu..Många som arbetar på Ge-Kå..

Men som vissa skriver..Kan man komma när det är mycket folk..

IKEA..Där är det då mycket värre..Det är en affär som jag undvieker..

Så vi är olika..

Lena.P är jag i verkliga livet.

flisan708
1

Mitt första minne av Ullared var när jag var dit som barn när det var typ nyöppnat och inte så stort. Utanför såldes det lotter och jag vann en kristallskål som jag har kvar än idag.

Nu var det många år sedan jag var dit, skulle vara kul att åka igen. När jag var dit för många år sedan sist så var jag där med en gammal arbetskompis och hennes mamma med väninnor. Vi hyrde minibuss och hyrde stuga där. Stugan låg på andra sidan av parkeringen så vi hade jättenära.

Kanske borde man ta en tur igen i höst, finns ju bussar som går dit.

chik
0

Flisan..ja det går bussar från många platser i landet till Ullared. O det är några som åker med dessa om det skall någon stans..För det är tydligen inte så dyrt…

flisan708
1

#12 Har också hört det är billigt att åka med bussarna. Skulle vara kul att åka för att se hur stort det blivit. Något jag minns från sist jag var dit var att många var så hysteriska och rev bland grejerna. Många kvinnor stod med måttband och mätte kläderna. För att inte tala om dem som stod först i kön och köade för att komma först in. Får nog bli en grej att göra här i höst.

[peter54]
1

Nej jag har aldrig varit dit och med stor sannolikhet kommer jag nog aldrig att åka dit heller. Det finns ju ett Ge-Kås här i närheten också, utanför Morgongåva, men jag har bara sett skylten, aldrig varit dit.

Min fru har en kompis som är född i Vetlanda, men som nu bor med sin familj utanför Sthlm. De handlar allt sånt som hör till hushåll och toalett, samt alla vinterkläder i Ullared.

Mannen i familjen åker ner själv för att kunna fylla bilen. Han har med sig en meterlång lista och köper årsförbrukning av allt. Min fru och jag tycker att det låter hemskt.

chik
0

PeterSkrattande Finns bara ett Ge-Kå o det ligger i Ullared..

Grannens dottern som bor i Stockholm är nere på Ge-Kå o handlar tvättmedel o sanitetsartiklar för lång tid..För det är tydligen väldigt dyrt i Stockholm….O vill man spara o göra något så är det väl inget fel i det.Kan jag då tycka..

Karmatarerskanise
1

#14 Såvitt jag vet finns det endast ett Gekås och det ligger i Halland.
Men du skriver ju Ge Kås, och det kan mycket möjligt finnas.

fotokrafs
0

Nja.. brukar inte åka till Ullared. Har åkt genom några gånger och även hänt att man svängt in till Ge-Kås. Fast då har det nog varit lågsäsong.. inga långa köer.
Men..nä.. jag gillar inte direkt att vara i affärer och Ge-Kås är inget undantag

chik
0

HeraFörvånad Ja du har rätt.var faktiskt tvungen o kolla på påsarna vad det står o det står så som du har skrivit Gekås.O det ligger en bit från MigSkrattande

Anders 50
1

Har varit där en gång för 11 år sedan, mer eller mindre tvingad! Gärna icke mer!!

Passerar Ullared då och då och planerar nu ett besök hos chik och kanske Signemo i stället!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

chik
0

Hallo 890-3..Skriver du tokigt eller läser jag fel????

Besök hos chik och kanske Signemo i stället..

Nä du!!Är du i närheten så packar du dig hit…Här smiter ingen för biKyss

[peter54]
1

Chik och Hera

Ja ni har förstås alldeles rätt, jag har som sagt aldrig varit dit, men det pratades väl om att det fanns någon koppling till Gekås när det skulle till att öppna för 10-12 år sedan, det var kanske bara tomt prat. Varuhuset i Morgongåva heter Karlsson.

Anders 50
1

#20  Men jag skrev ju att jag planerar ett besök!  Sa ju också det när du var här! Skrattande Men jag åker ju inte rally-vägarna som du…jag tar ju alltid stora vägen förbi Ullared och en liten bit till. Flört

Karmatarerskanise
0

#17 Gekås ;)

fotokrafs
0

#23 Gekås eller Ge-Kås det kvittar väl? Skrattande

Har i alla fall inte varit fel förut att skriva Ge-kås

http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSpcK7QQ9sOQKbWUKG7sXJh1adSOR3fNbJiqicjtSyaNOui1ach

Karmatarerskanise
1

Men butiken heter Gekås :P Bara det jag menade.

fotokrafs
0

#25 Skriver Ge-Kås av gammal vana, 
men om det är fel nu så får jag försöka vänja mig av det  Tungan ute

stina63
0

För mej är det Ullared och inget annat hehe

fotokrafs
0

Jo, det är väl Gekås Ullared det heter
så du har ju halvt rätt Stina.. 
och sen är det väl också varuhuset man oftast tänker på när man hör Ullared Skrattande

stina63
0

Precis vi som bor här nere i skåne, för oss är Ullared varuhusetSkrattande

[peter54]
1

Det är rätt lätt att förklara varför vissa skriver Ge-Kås som jag själv är benägen att göra. Namnet är ju en utskrivning av hur man säger Göran Karlssons initialer. Jag är heller inte alldeles övertygad om att det alltid hetat Gekås, utan har en bestämd känsla av att det hette Ge-Kås för länge sedan.

Göran Karlsson som grundade företaget Gekås 1963, sålde det 1991. Han startade en ny varuhuskedja 2003 som heter Karlsson varuhus, därav kopplingen jag gjorde till varuhuset i Morgongåva. Göran Karlsson dog 2004.

Anders 50
0

Här säger de flesta bara Ullared!

Men vi har ju ett mini-GEKÅS ett par mil härifrån…Smålänningen…i Bredaryd.

"nästan lika billigt som i Ullared"

AnnL
0

Jag älskar Gekås. Åker dit med buss minst fyra gånger om året. Åker dom tider på året som där inte är så mycker folk.

Chick vet vilken ångest jag hade när jag o Zabelle var o hälsa på henne o passera Ullared o inte kom in på Gekås. Gråter

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

stina63
0

Tror inte att jag vill dit där då när det är mycket. Stå vänta för att komma in. De vill jag inte,

[peter54]
0

Jag läste att genomsnittskunden på Gekås är en 43-årig kvinna Glad

Maria
1

Då är jag för gammal för att åka dit. Tack och lovSkrattande

/Maria

chik
1

Peter. Helt rätt….

Bumbleboo..SkrattandeFör Gammal Haaaaaaaa..Skrattande

AnnL tar med dig på en visningsturSkrattande

När AnnL o Zabelle var här så ville ju AnnL så hemskt gärna gå in på Gekå så nära o ändå så långt i från…

Så i beslöt o få Annl till någon behandling..Kan ju inte vara bra  o inte kunna åka för bi en affär utan att behöva gå in..

890..Kör du Smålandstenar när du far neråt???

O så har jag Stor Ratt på min bil o så är det så spännande när man inte vet vad som är framför..De där raksträckorna är så tråkiga..

Maria
1

#36 Flört

/Maria

Anders 50
1

#36 Ja!

stina63
0

Hehe  ja då är jag också för gammal,,SkrattandeSicken tur man harTungan ute

AnnL
1

# 36 Det är bara Gekås som jag har svårt för att åka förbi Chik. Tungan ute

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.