Stevia
Jag blev så glad att fabrikanterna börjat använda annat än aspartam istället för socker. Men så köpte jag en fun light sötad med Stevia och fy och blä vad det var sött. Har ni provat och vad tyckte ni i så fall?
Jag har provat ,redan häromåret.. i min trädgård
(torkade o malde bladen)
de gav en vag bismak,där söt ..honung:- ) är eftersträvansvärt)
Jag bytte till mig tidigt importerad från usa,renad..utan bismak
dvs vitt pulver,det är väldigt,väldigt drygt/sött.
jag doserar mycket sparsamt,så .."en dl." räcker dryga årets konsumtion för mig..i kaffe/te
Ica har något kraftigt utspätt..till bakning osv. ..samma dosering som med betsocker
det är ju inte längre "förbjudet" i sverige,så jag ska testa de "riktiga"(?) som nu finns från svenska sajter..
; penke
Kolla bara vad de innehåller i övrigt, Penke. Jag har förstått att de blandar ut stevian med annat jox (vare nu e för nå kemikalier…) också. För att på det sättet kunna hålla priserna nere. De som säljs i livsmedelsaffärerna, alltså.
Har inte kollat själv dock - men får ta o göra det för jag behöver nog fylla på mitt steviaförråd snart.
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Nä jag har inte testat de men har läst att man ska ta väldigt lite för det är mycket mycket söttare än socker,
Jag har en planta stevia planta
Jag har använt stevia i 7 år i pulverform det använder jag dagligen till allt. Påsen med blandningen köpte jag bara av nyfikenhet men gillar det inte..kan vara bra till bak. Fun stevia blandar jag med de malda bären jag köpt då blir det lagomt. Bären smakar ju inte så gott eftersom de är många blandade + att skal och kärnor är med…då smakar de lite bittert
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Jag har använt stevia i 7 år i pulverform det använder jag dagligen till allt. Påsen med blandningen köpte jag bara av nyfikenhet men gillar det inte..kan vara bra till bak. Fun stevia blandar jag med de malda bären jag köpt då blir det lagomt. Bären smakar ju inte så gott eftersom de är många blandade + att skal och kärnor är med…då smakar de lite bittert
Vad har ni fått tg på ren stevia? Jag sklle vilja köpa en planta.
En planta kan du köpa i ..utvalda handelsträdgårdar(alla har inte)
de är bara "ettåriga" ,det ska gå att göra ..sticklingar
100 frön går att sätta i januari,blir kanske 3-4 stycken plantor
mina blev noll,jag satte oxå alldeles för sent,chansade.
jag fann mina på tradera
den rena,finns dels i usa,den går att beställa via nätet
liksom från en svensk,den har jag inte testat riktigt än
jag googlade bara efter den
den amerikanska..url´en..har jag gömt på ett för säkert ställe *skratt*
Skräms inte av att det ..kostar mycket per kubik/gram
det är otroligt drygt,en msk..räcker en månad !
tunnt puderlager på baksidan av en lätt fuktad kaffesked-spets,lagom i kaffekoppen/te-baljan
jag ska leta reda på adressen/sidan,om den inte dyker upp här
; penke
Stevia har jag också använt länge. Den har sitt ursprung i Sydamerika, där Guaraniindianerna i Paraguay och norra Argentina använt växtens blad för att söta drycker i hundratals år. Guaraniindianerna använde också växten för dess medicinska egenskaper och stevia växer fortfarande vilt på höglandet mellan Paraguay och Brasilien.
Hej från Stella!

Sonens ex som är guarani indian hade med sig en väska full med blad som vi kokade och senare delade ut, jag tror alla hade för 6-7 år frammöver he he
Härligt Cristine! Stevia sänker även blodsockret.
Hej från Stella!

Pia jag köpte min planta hos blomsterhandlaren, Hon brukar ha lite ovanliga sorter mellanåt.
Intressant att läsa det ni skriver. Jag läste på flaskan om det skulle vara aspartam i ändå men det stod inte så i alla fall.
De som finns i burken kan vara utblandat jeremina,,
Intressant!
Min stevia köper jag ifrån USA och det är 100 % ren stevia som också är "renad" från den anisliknande 'bismaken'. Den jag använder är 300 ggr sötare än socker (det finns olika 'styrkor' på dem - och då är de troligtvis inte helt utan andra tillsatser, gissar jag). Så det gäller att nästa bara visa stevian för kaffekoppen! 
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
#Cristine:
jag blev inte klok på,
om din spanska,pulverpåse ,oxå var renad från
som Andina skriver "anisliknande bismaken" ?
; penke
Dert finns både och jag ska hämta in sidan.
menade .mer att lita till dina smaklökar..
de,är nog mer pålitliga än alla löften från säljande sajter på nätet :- )
; penke
#16 Måste förklara att dropparna på denna sida inte säljs till utlandet har jag fått veta, men Depr1mera samarbetar med dem eller om de tillhör samma vet jag inte riktigt men jag ska ringa och höra, så dessa flaskor kommer att finnas där. Det är nytt med så stora flaskor, de som funnits har varit pyttesmå.
http://www.depr1mera.com/compra/extracto-de-stevia-puro-en-polvo-109904
Nu finns de stora flaskorna på Depr1mera Stevia vatten och Kaliumsorbat är ett konserveringsmedel med E-nummer E 202 som hindrar jäst- och mögeltillväxt. Kaliumsorbat är neutraliserad sorbinsyra och finns naturligt i många frukter och bär. För industriellt bruk framställs det på kemisk väg.
Jag använder inte vare sig Fun Light eller stevia eftersom jag är kroniskt njurinsufficient och inte kan göra mig av med överskottskalium.
Fun Light har jag alltid varit mycket skeptisk emot. Det är väl en sak att det är sött utan socker, men vad är det i för övrigt? Inte är det frukt i alla fall.
I de senaste flaskorna med bara stevia har de bär men också morötetter och det gillar inte jag.
inehåll: Stevia, renat vatten och kaliumsorbat, extra koncentrerat.
Kaliumsorbat är ett konserveringsmedel med E-nummer E 202 som hindrar jäst- och mögeltillväxt. Kaliumsorbat är neutraliserad sorbinsyra och finns naturligt i många frukter och bär. För industriellt bruk framställs det på kemisk väg.
21.65€=179.84 sek