Flytta hemifrån
Hej! Skulle behöva lite hjälp. Vilken inkomst skulle ni säga att man behöver i månaden för att flytta hemifrån?
T ex om hyran på lägenheten är 4500sek. Men sen tillkommer det ju elräkningar och vattenräkningar.. m.m.
Efter det så ska man ju ha pengar till mat och diverse annat.
Men som sagt. Vad bör en ensam människa tjäna i månaden för att kunna klara sig här ute i världen? :)
Tack så mkt, det var till stor hjälp! :)
Länkar upp direkt till den matnyttiga infon. Ifall någon annan undrande snubblar över den här tråden nån gång. :)
http://www.konsumentverket.se/sv/Lattlast/Dina-pengar/Kostnader-for-att-bo/Lonekontokredit1/
Enkelt så kan man säga att du bör ha iaf 10.000 netto i månaden, minst. Det är dyrt att köpa allt nytt. Hoppas du har ett sparkapital så du kan köpa det mesta redan vid flytten.
Det bästa är att möblera med Eriks-hjälpen eller annan secund hand butik, där finns allt man behöver.d
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Tänk det är dax för dig att lämna boet. Grattis till det!!!!
Du får gärna berätta lite mer om dig själv, har du jobb eller har du annan sysselsättning.
Du gör rätt i att kolla upp konsumentverkets hemsida. Då får du en bra grund till din månads budget. Om jag vore dig skulle jag satsa på att skaffa en så billig lägenhet som möjligt. Har du pengar undanstoppande kan det vara lönsamt att kolla upp vad en bostadsrätt kostar i din kommun, det kan i längden vara vara billigare än en hyreslägenhet. Oftast är de hyrorna lägre och även om du kanske måste ta lån så kan du komma billigare undan.
Finns mycket att tänka på, men en grund är att du har en fast inkomst, så du vet vad du har att röra dig med.
Lycka till!!! Berätta hur det går!!!
hej!
jag skulle börja i andra änden, oftast(?) när man flyttar hemifrån är inkomsten osäkrare o svajigare..
leta efter ett billigare boende ,dittt exempel kostar 54 000 skattade kronor om året,även om vatten/värme borde ingå i det
hittar du något för 3500 spar du en (skattad) månadslön,som jag tror du har roligare för än din hyresvärd :- )
el.försäkringar tillkommer,telefon,liksom mat,somberor påp dina vanor o kunnande i "hemkunskap"..(krogen,halvfabrikat eller*lagad mat*)
du kanske får behålla sängen hemifrån..
städprylar o glas/porslin är mer engångskostnader (?)
möbelkontot kan hamna på allt mellan 50spänn o 500 000
beronende på om du "måste" ha ALLT nu
eller om du vill låta ditt hem växa fram
gör som ovan,auktioner,second hand,"ärv",snickra
jag fådde,"bytta",lånade med kompisar,allt efter vi ..bytte boenden o växladei relationer :- )
(utom de som lånade till allt,nytt ..och som efter några år bara hade ränta o skulder kvar)
det blev ingen (trygg) siffra som svar..
det löser sig
drar du bara inte på dig för stora ..fasta kostnader
kan du vara flexibel o ha valfriheten kvar
(istället för att fastna i ekorrhjulet)
, penke
IKEA brukar ha sånt där "startkit" man kan köpa för köket. Det innehåller det nödvändigaste, om man nu vill köpa nytt. Annars finns ju loppis.
# 7 Tur att vi har IKEA 

Oj tack så jätte mycket för alla fina och informativa svar!! :)
Just nu är jag visstidsanställd/vikarie på ett äldreboende och får jobba på rätt bra. Men som sagt inget fast jobb. Jag har ett ganska bra sparkapital och försöker att vara duktig på att spara ihop så mkt jag kan.
Jag skulle vilja flytta hemmifrån till hösten. Så försöker vara ute i god tid. :) Nu har jag massa bra info att kolla upp och ta till mig!
Det kan även bli så att jag och min kompis, som för närvarande är au pair i usa, men kommer hem nu i vår/sommar. Flyttar till norge och försöker jobba ihop massa pengar där. Jag ska nog försöka satsa på det.
Det är som svårt när man inte riktigt vet vad man vill utbilda sig till. Finns ju inte så många jobb för outbildade, och som penke sa, man vill ju inte hamna i nått ekorrhjul! :P
Men jag har bra föräldrar som ställer upp för mig! :) Men man vill ju gärna kunna klara sig själv vid 22års ålder..!
Svårt o säga ett belopp..
En inkomst så du har till alla utgifter o sen så du kan spara en krona..
Lena.P är jag i verkliga livet.