Insekter
Insekternas årstid är här!
Har Du någon insektshistoria att berätta..nåt Du varit med om och aldrig glömmer ? 
*rysningar* dessa insekter:P
Gillar inte insekter mer än fjäril och nyckelpiga typ ;)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Förförra hösten var jag och en väninna till Korfu, resan var billig och det är jag glad för. Sällan har jag levt med så mycket kryp av alla de slag. Å jag som avskyr kryp. Silverfiskarna var dubbelt så stora än jag sett i Sverige. Myggen var hemska, efter två dagar hade jag 43 bett. Slutade räkna för de blev fler och fler.
I garderoberna kröp det något som jag inte vet vad det var. På supermarket så köpte vi någon form av bekämpning som var starkt å efter ett antal besprutningar så blev det bättre. När våra grannar på hotellet såg vad vi köpt, så slutade med att alla hade köpt flaskan. Starkt och effektivt var det i alla fall.
Jag har en kul anekdot från 1996, dvs när jag fortfarande hade fötterna kvar, även om de var rätt odugliga pga att jag saknade nervfunktioner i dem.
Det var en fantastiskt fin julidag och jag hade sett att det växte en krusbärsbuske vid vägen mitt emellan vårt hus och grannens 200 meter bort. Min fru satt på trappan utanför dörren och jag spankulerade fram till stället med krusbärsbusken. Till saken hör att så fort man går på vägen åt det hållet, försvinner man ur sikte från huset eftersom garaget är i vägen.
Jag kom fram till stället med busken och det visade sig vara lite stenskravel runt den, men som tur var stod en telefonstolpe där också, som jag kunde stödja mig mot. Det var ett par meter ut från vägen och när jag skulle ta det sista steget för att nå krusbärsbusken, försvann ena foten ner i ett hål och genast hörde jag ett brummande ljud.
Jag insåg direkt att jag hade klivit rakt ner i ett jordgetingbo och jag kastade mig tillbaka mot telefonstolpen för att få loss min fot och sedan sprang jag tillbaka mot huset…
På trappan satt min fru och hörde att någon kom springande ganska fort på grusvägen. -Undrar vem det kan vara, tänkte hon, för det kan ju inte vara Peter eftersom han inte kan springa med sina dåliga fötter…
Döm om hennes förvåning när jag kom rusande runt garagegaveln och skrek -öppna dörren, jordgetingar! Vi hann in innan hela getingsvärmen smattrade mot dörren, jag fick inte ett enda stick. Det gick att springa när jag blev tvungen till det.

Huva..och haha!
Historier om insekter brukar vara roliga!
Vi hyrde en sommar en stuga i Södermanland. Jag vaknade på natten av ett högt surrande. En stor bålgeting flög runt mitt huvud. Jag hade hund på den tiden..flög ur sängen, fick upp ytterdörren och både jag och hunden backade ut. Bålgetingar är fyra gånger större än en vanlig geting..och dessutom giftigare! 
#4 Jag har också kamperat med bålgeting… men jag har alltid hört att den är så fredlig, så jag lät den hållas 
Har också en jordgetinghistoria. När jag var liten lekte jag röda/vita-rosen med mina bästa kompisar. En trampade i ett jordgetingbo och vi blev jagade av svärmen ända hem till deras hus. Deras pappa hade benet i gips, och det kröp in getingar under gipset… Stackars man! Jag hade massa getingar som snärjde in sig i mitt långa hår och fast deras mamma spolade med kallvatten i duschen kände jag hur de kröp runt i håret. Fick panik. och ett antal stick. Fy sjutton!
Blä för insekter i gemen, enstaka kan vara söta… men även nyckelpigor och fjärliar tycker jag är lite äckliga att hålla i.
- Tillräckligt bra är perfekt! -
Jag kommer nog aldrig att glömma när jag bodde i Porjus och alla dessa mygg. Det var inte en eller två som här i Jämtland utan det var miljarder av dom.
Jag gillar inte insekter som sticks/bits - getingar, bromsar, myror, mygg och knott, men alla andra insekter har jag inga problem med.
Mygg vet jag hur det är att ha mycket av. Jag var till Tärnsjö sommaren när myggtäthetsvärldsrekordet slogs med 450%, det gick inte att andas. Folk som hade hund åkte miltals för att kunna rasta hunden. Barnen fick gratis buss och inträde på Fyrishovsbadet i Uppsala för att kunna bada under sommarlovet. Mygghattarna tog slut i hela Nordeuropa.
…men värst av allt är fästingen
Usch, har fobi för insekter. :P För några år sedan när jag cyklade satte sig en stor vårdbitare på min axel, började nästan gråta.
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
#9 Men den är ingen insekt 
Kommer ihåg när jag var barn så var jag livrädd för tresträrtar. Trodde dom skulle krypa in i mina öron bli där. vågarde knappt ligga ner på gräset
En annan gång som barn kom en humla flygande runt mitt huvud, Precis då så sa det pang i mitt öra, De vad jag kände som om något flög in i mitt ena öra.
Jag kommer ihåg att jag galskrek och hoppade skrek hade mej,
sa att humlan flög i imitt öra. Jag gav mig inte för där var en humla i mitt öra,
. Men de visade sig att det var en vaxpropp som lossnade ifrån mitt öra. Så de var den humlan 
Sen var jag ofta hos en bonde på sommaren där vi hade vår sommarstuga., Hjälpte till och hade mej. Något som man inte ska göra på bondgårdar är att ha munnen öppen, Håll munnen stängd.
För jag hade min mun öppen då flög en fluga rakt ner i min hals
Jag höll på att dö utav att kliva i ett bo, 13 stick fick jag och sonen blev så rädd att han inte kunde köra utan frun fick göra det, att jag lyckades få huvdet ut genom bilrutan och gapa gjorde att jag överlevde. Jag var allergisk mot dem.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Aj då cristine Fruktansvärt att bli stucken plus vara allergisk mot de,
När jag var liten så råka jag trampa på ett jordgetingbo och blev stucken på 3 eller 4 ställen, varav ett på halsen. Men det gick bra. -kunde andas så jag slapp sjukan.
Aj Woozy men de är illa ändå att bli stucken
Jo men jag var så liten då det hände så jag minns inte så mkt. Jag vet att jag sprang allt vad jag kunde och hade en hel svärm med jordgetingar efter mig. Det kunde ha slutat värre. Tur man inte är allergisk iaf.
#11 insekt-schminnsekt :-P Små äckliga kryp… Blir ju inte bättre av att de är spindeldjur… Jag gillar inte spindlar, men HATAR fästingar… Så jämfört med dem har jag börjat acceptera de andra spindlarna. Alltid något… :-)
Äckligt!!!!!!!!!!!!!!
Lena.P är jag i verkliga livet.