Husdoktorn
Jag har varit till doktorn idag, men fick inte träffa min vanliga läkare..han har semester.
Hur känner Du för att gå till doktorn..vill inte vara till besvär, kanske orolig för vad han / hon ska säga ?
Har Du en egen familjeläkare som Du får träffa varje gång ? 
Jag har en familjeläkare men han är så svår att få tid till, så det blir ofta någon annan i stället,
Ja ofta tycker jag att man måste nästan veta vad för sjukdom man har för att få den hjälp man behöver.. annars så blir de att det är inget fel som dom hittar., eller en infektion
Vi har en kvinnlig husläkare som vi gått till i ett 20-tal år hela familjen. Vi listade oss hos henne vid den första husläkarreformen. Samma läkare är ganska skönt att få träffa.
Nu har jag ju en annan läkare (neurolog) vid sidan om för det här med hjärntumören men andra krämpor är det husläkaren som tar hand om.
Dessutom har hon akuttid varje dag mellan 9-10 och även en kväll i veckan. Hon har telefontid mellan 13-14 varje dag och då talar man in ett meddelande och hon ringer samma eftermiddag.
Det fungerar helt otroligt bra.
/Maria
Jag har inga problem med att gå till doktorn, och är så van. Har haft samma läkare på hjärtavd. och pacemakeravd länge.
På vårdcentralen här hemma så byts det läkare ibland, men de är trevliga och generösa med remisser för vidare undersökningar och ringer och frågar hur det mås och om medicinen hjälpte efter ett besök.
Och det är aldrig svårt att få tid, ringer man på morgonen så får man komma samma dag.
Tycker vi har en fantastisk sjukvård!
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Undviker helst doktorn. Litar inte riktigt på dem.
Har ingen speciell "husdoktor". Men, den jag hade sist när jag kollade mina eksem då på vårdcentralen var en så kallad "staffetläkare" men han var bra! Lyssnade verkligen.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har fortfarade inte listat mig på husläkare. Visste inte vilken jag skulle välja och sen verkade det vara lång kö för att få en.
Dock har jag de senaste 3-4 gångerna gått till samma läkare på VC,
så jag ser honom som min läkare 
Jag är listad på vår vårdcentral men har inte varit där så många gånger vilket jag är oerhört tacksam för. De gånger jag varit där har det varit olika läkare.
Något jag reagerat på är att jag fått tid samma dag som jag ringt båda gångerna, annars hör man ofta att det är så svårt att få en tid och träffa en läkare.
Zabelle

Har en husläkare sen snart 20 år, hon är bra men väldigt populär så man kan få vänta flera veckor men vissa dagar kan hon om man ha tur ha en akuttid.
Här har det blivit lättare att få tid sen vi fick 2 vårdcentraler till, privata, många valde dom i stället.
Den jag hade har gått i pension, nu vet jag inte jag går aldrig dit.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Nog har jag en husläkare i bokstavlig bemärkelse - min fru 
Nä skämt åsido, jag blandar aldrig in min fru i min vård. Jag har förstås en husläkare på vårdcentralen, men jag vet inte riktigt vem. Dels har de bytts flera gånger och dels har jag ju läkarkontakt varje gång jag är på dialysen, så jag har aldrig behövt uppsöka husläkaren.
Jag har lång erfarenhet av vården och läkarkontakter, så jag har inga problem att träffa läkare. Jag ifrågasätter alltid och ställer krav. Man måste vara frisk i huvudet i dagens Sverige för att få rätt vård.
Peter du har det …..
Vår vc ringer man på morgonen så får man en tid under dagen
Ingen speciell läkare, det byts så man hinner inte med…
Jag är en Mardröm för läkaren, För jag har en bild av vad som är fel på mig..O det är svårt o överbevisa mig..Går dit för att få något för att jag har fått någon infektion..Jag är ju lite mer infektions känslig än alla…Men några problem har jag inte…Utan ser det som min rättighet o ha någon o prata med om jag känner mig dålig…Finns ju inte piller till allt"
Lena.P är jag i verkliga livet.
Det går många år mellan mina läkarbesök så jag vet inte vem jag skulle bli att träffa om jag skulle behöva. Men det är inget som oroar mig precis.
Jag blev tilldelad en läkare på vårdcentralen, när jag blev mantalsskriven. Har dock inte träffat läkaren.
Vänlighet och omtanke, gör livet roligare 
Min husläkare flyttade till annan ort..och jag flyttade med! 
¿ husdoktor ?
..jag har iofs en kompis som är snickare.. :- )
jag är "aldrig" sjuk,så jag har inte bokat någon..
(förra året var ett undantag,då "fick" jag nästan en/två på akuten) :- /
klipp/frikort där..slipper jag helst i fortsättningen
, penke
Har bara träffat läkare 3 gånger och det har varit på 3 olika ställen så då har det också blivit 3 olika läkare.. Litar inte på läkarnas kunskaper och självdiagnosticerar mig istället eftersom jag vet att läkarna inte kan göra något för att hjälpa mig ändå. Mitt förtroende för läkare försvann helt när jag fick penicillin utskrivet för en virusinfektion, inte konstigt att bakterier blir resistenta om det skrivs ut helt i onödan.
Har dock inte varit allvarligt sjuk än och enda gången jag faktiskt behövt träffa en läkare var när jag hade så ont i ryggen och huvudet att jag inte kunde jobba, läkaren fixade sjukskrivningen och en naprapat fixade resten.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.