Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettkarriär-och-yrkesliv
Läst 788 ggr
Cristine
2

Osthyveln

När jag fått fast bostad(någolunda) i Spanien kom mina föräldrar och hälsade på, mamma saknade både hyvel och potatisskalare som inte fanns där nere, så hon skulle ta med nästa resa. Jag bad att hon skulle ta med flera för att dela ut  och när vännerna gjort reklam…sälja.

Där använde de bara kniv till allt, jag delade ut till alla vänner och bekanta och gnuggade händer med tanke på framtida affärer.

Vad tror ni hände?

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Zabbio
0

Skulle gissa att de är fullt nöjda utan osthyvel? :P

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

aggeelin
0

De provade och lämnade tillbaka? Flört

Eller, det blev stor succé!!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

JereMina
0

De använder sina knivar Tungan ute

Cristine
0

Av tio par så var det bara ett som behöll demRynkar på näsan

aggeelin
0

Vad tyckte de om osthyveln då?

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[peter54]
1

Jag hade med mig osthyvlar till familjen jag bodde hos när jag var i Kanada och jagade med pilbåge 1987. De tyckte att osthyveln var fantastisk, så när jag kom hem skickade jag över ett dussin till så att de kunde sprida ut till sina vänner.

Cristine
0

I Spanien vill de ha tjocka skivor de undrade hur man kunde äta så tunna! Potatis och rötter påpekade jag att det blev mer kvar utav men de tyckte det gick fortare med kniven.

JereMina
0

Tommy vill ha mycket ost så han har en osthyvel som hyvlar tjockt medans jag vill ha tunna skivor. Smaken är som baken *delad*

Det verkar vara svårt att introducera osthyveln ute i världen!

Zabbio
0

Ja, fast det är väl inte så konstigt :) Den spreds nog knappast över en dag här heller? Och den är väl inte ens vanlig i Danmark som är så nära? (De har nån variant med trådar istället har jag för mig).

Det är inte alltid en ny ide tar så bra när det finns gamla inövade sätt. :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

pius314
0

Sen ska man ju ha hårda hårdostar som vi är bra på här i Sverige för att det ska gå att hyvla bra… har man krämiga och lite mjukare ostar så funkar den ju inte nå vidare…

Förr fanns ju norska raketosten med en tråd som satt i tuben, men det blev mycket bakterier på den så den fick inte säljas i sverige.

Ja den med tråd har jag sett i Danmark. Svår att hantera om man är van vid hyveln

Hejja hårdost och hyvel :-)

• Tillräckligt bra är perfekt! -
[Sisa]
0

Inte skulle jag kunna leva utan min osthyvel!!!!!   Skrattande

Vidgar
0

Den med tråd har min frus föräldrar (de bor i Skåne) den var faktiskt inte så dum att använda.

zabelle
0

Jag har en gammal osthyvel som har vågigt blad så skivorna blir vågiga. Har inte hittat sådana att köpa så jag är jätterädd om den. Skaftet är utbytt flera gånger men själva hyveln är kanon!

Zabelle   

[peter54]
0

Raketosten saknar jag, den var den absolut godaste ost jag någonsin smakat. Den var dyr då på den tiden, så vi hade den aldrig hemma, men när jag var hos min mormor och morfar på Värmdö om somrarna hade vi Raketost.

Under 80-talet dök den osten upp igen fast i vanlig vaccumplastförpackning och den hette då Puckost, men den försvann igen efter ett par år bara - synd, så god.

Maria
0

#14 Jag brukar köpa Puck ost  på Orientlivs här i stan och den finns i 3-4 olika storlekar. Jättegod.

länk

/Maria

Cristine
0

#14 Håller helhjärtat med Peter här

#15 ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅå den måste jag ha!

Cristine
0

Jag var in på arla och frågade men den går inte att köpa i norra Sverige, de sade att det finns en liknande ost som heter Buko har någon smakat den?

Maria
0

Nej, jag har varken sett eller smakat Buko.

/Maria