Holk
Har Du satt upp någon fågelholk i Din trädgård ?
Blåmes, talgoxar, pilfinkar..med lite tur får Du nya hyresgäster! 
vi har tre, hoppas det kommer en flugsnappare och flyttar in…
men vi brukar har blåmes eller joxe :-)
- Tillräckligt bra är perfekt! -
Bor i lägenhet så jag har ingen holk. Men jag har fåglar som brukar sitta och kvittra varje morgon innan jag ska somna. De brukar sitta på taket ovanför mitt sovrumsfönster.
Brukar ha ett par gamla holkar uppsatta (från förra ägaren) - men den ena drar ekorren ner varje år, så jag har gett upp. Eller kanske inte… kanske ska ta och spika upp den igen.
Ena holken brukar bebos av sv/v flugsnapparen och den andra av blåmesen… (det är blåmesens holk som ekorren vittjar och river ner varje år). 
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Eftersom vår trädgård är inhägnad så blir det varken holkar eller fågelmatning med två kattmonster som lurar i buskarna
Två gånger vad jag vet sedan vi flyttade in har de lyckats fånga en fågel.
En gång när vi hade varit och handlat så låg den två små fågelben och några fjädrar på hallmattan.
För ett tag sedan så promenerade en liten gråsparv in i uterummet och Moritz var som en blixt. Han sprang omkring inne med fågeln i munnen och visste inte vad han skulle göra.
Till slut fick jag tag i fågeln och han verkade helt oskadd. Jag släppte ut honom och han flög upp på staketet och satt och ruskade av sig allt dreggel. Efter en stund flög han iväg.
/Maria
Du är en räddare i nöden, Bumble! Me like!
Skönt också att fågeln inte blivit skadad!
(tog bort - kanske någon mer är lika blödig som jag..)
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
#5 Jag vet ju att det är naturligt men jag har svårt för när katter leker ihjäl sina offer.
Kan jag rädda så gör jag det.
Jag tog en mus från vår gamle katt men han följde mig som en hök så jag la musen i en stor glasburk på spishyllan för att katten skulle glömma av musen efter en stund.
Det var bara det att min mamma kom och skulle koka kaffe och skrek som en galning när hon skulle ta ner kaffeburken bredvid musen
/Maria
#6 - Jag är precis likadan! Katten som jag hade visste att han inte var välkommen hem med offer i munnen. Men i början gjorde han det förstås… Och det värsta är ju precis som du säger, de leker ihjäl dem… Vet inte om 'ryktet' om att det är deras sätt att 'möra' köttet är sant…
Har sett katten ligga på rygg och 'kasta boll' med möss upp i luften massor med gånger..
Stackars din mamma!!!! En story som jag ser serietecknad framför mig! 
(Men stackars lilla inglasade mus också…)
#7 Musen slapp sitt akvarium ganska snabbt
Min brors katt lekte nästan ihjäl en liten fågel när vi rensade i rabatterna en gång så jag tog resolut en spade och slog ihjäl pippin. Han var såpass skadad.
Snacka om sur katt. Han undvek mig i flera dagar.
/Maria
#8 - Fy sjutton! Det kan inte jag göra… ibland har jag önskat att jag kunnat vara lite mindre blödig… I så'na lägen har jag antingen bett någon annan om hjälp eller låtit katten sköta det helt och fullt själv…
Det är starkt gjort av dig! Och 'djur-humant'!
(Jag hade nog inte behövt redigera bort i #5… ;) )
Jag har faktiskt tagit död på smådjur flera gånger men inte är det lätt inte…usch vad dåligt man mår efteråt men jag klarar inte att se dem lida.
/Maria
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#10 - känner igen den känslan…
Men vilken söt film. Vilken tålmodig katt
/Maria
Vi bor några hundra meter från en liten damm/sjö. Där finns några eldsjälar och en förening som jag givetvis är med i.
I "Bengts skog" så finns det en hel del fågelholkar uppsatta i alla de möjliga olika former. Jag är dålig på vilka fåglar som häckar där med det är spännande.
/Maria
#12 - Ja, den är go'! :))
#13 - Vilken härlig bild på dammen! Påminner lite om "min källsjö" som jag har också några hundra meter bort. Mysig förening!
Ni skriver så fint..märks att Ni är djurens vänner! Jag håller med..alla djur har rätt att leva, t om råttor och möss! 
Har också en holk i trädgården, där det varje år föds fågelungar. Härligt att sitta på bron och titta, då fågelmamman lär dom flyga. Sen är det bara att städa upp i holken..lämna plats för nya fågelungar nästa år.
Ett underbart vårtecken..att sätta upp en holk i trädgården..eller utanför! 
Har en uppsatt året om på hönshuset :) Förra året var det 2 omgångar ungar där i :=D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har massor av holkar uppsatta i träden här runt huset och på väggarna på uthusen. Stare i mängd, nötväcka, flugsnappare och mesar bor i dem.
De flesta holkarna är av ihåliga träd som jag tar från skogen, snedkapar, borrar ett ingångshål, brädbitar till tak och botten, sen är den klar! Knappt man hinner ner från stegen innan det är inflyttning! 
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Jag tycker Ni är händiga..och snäll mot fåglarna!