Gäss
Jag kallar alla för Kanadagäss. Enklast så
Vi hade en massa på stranden där vi hade vårt torp om somrarna. De kom och stannade någon vecka eller två.
Ibland landar en grupp i Slottskogen också.
/Maria
#3 Bild 1 och 3 är grågäss och bild 2 är vitkindade gäss, inga kanadagäss 
Så fina de är… här ser jag inga!
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
äntligen kan jag svara..
inga här hos mig idag
. det är ju ..yäs te däj

, penke
#4 Vi har några som har mindre vitt på huvudet och ser ljusare ut på bröstet, ska försöka fånga dem på bild också.
Elaka "bajsmaskiner" är de i alla fall! 
Zabelle
#4 Aha, tack.
Ska försöka komma ihåg detta. De med vita kinder känner man ju igen och även de grå så namnen var ganska lätta.
/Maria
Kanadagåsen är lika stor som grågåsen, de har svart huvud och hals med vit kind, kroppen är gråbrun, bröstet vitt och gumpen vit. Halsen är lång, längre än på en grågås och mycket längre än på en vitkindad gås.
Den vitkindade gåsen är mycket mindre än de andra två och hos den är hela ansiktet vitt, hjässa och hals svart som går ner ända till bröstet, det gör det inte på kanadagåsen.
Det finns ibland sädgäss inblandat i grågåsflockarna. Sädgåsen har mörkare huvud som ibland kan se rödbrunt ut. Om man ser en gås bland grågässen som ser nästan likadan ut, men är mörkare, då brukar det vara en sädgås.
Grågåsen är den vanligaste gåsen och därefter kommer kanadagåsen, som har ökat explosivt sedan Bengt Berg införde den i Sverige 1930 (vansinne).
Grågås och sädgås är naturliga i Sverige, medan den vitkindade gåsen kommit hit på senare år, framför allt genom förrymningar från djurparker.
Tack Peter för att du berättar..
Zabelle så många fåglarrrr o så mycket bajs
Säger som Bumbleboo.""Kanadagäss…-Stor fågel som lägger gödselstackar där den lullar fram..
Lena.P är jag i verkliga livet.
Fina bilder, Zabelle! 
Dom är verkligen vackra. 
Tack för flera fina bilder!
Fåglar är vackra djur, har ingen större koll på vilka som är vilka så kör med mitt samlingsnamn "Gåsar" Alla fåglar stora som små får bli gåsar.
#16 Haha, den böjningsformen har jag inte hört innan
/Maria
Det retade min naturlärare på folkhögskolan till vansinne när jag sa så och jag kunde inte låta bli då han var en fågel-nörd utan dess like..
Sen har det bara hängt med.
Ja, det finns ju måsar så varför inte gåsar, hehe.
Fast det skulle låta väldigt konstigt med en mås flera mäss
/Maria
# 19
eller en smörgås..flera smörgäss! 
#20 Haha, kanske ska börja säga så

/Maria
Åh, vilken härligt tråd - jåglar! Hej hopp, blir alltid lika glad över fina bilder - och allra särskilt om det finns djur med bland motiven! 
Tack för jättefina bilder!
Gåsar, gäss, måsar, mäss och allt varom nu e!
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
#16 Vi säger att alla som simmar är ankor och de som flyger är gåsar 
Zabelle
#23 - 
(De som simmar är väl fiskar…? )
![]()
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Härlig tråd! 
#12 Det är vigg. 
#24 Ha ha
#25 Tack!
#26 Tack Peter, dig kan man lita på 
Zabelle