Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Läst 1974 ggr
[Sisa]
0

Innekatt

En katt som bara är inomhus och som aldrig får gå ut.

Vad tycker Du om att ha en innekatt ?

[Highonbluetomorrows]
6

En innekatt får visst gå ut, men under uppsikt. Vissa tar sina katter på selpromenader två gånger (!) per dag. Andra har inhängnad balkong, så att katterna får andas in lite frisk luft i alla fall. Mina egna innekatter får gå ut en stund varje dag i sällskap med mig, men inte springa omkring själva.

Min åsikt är att innekatt för någon som inte bor på landet är det enda ansvarsfulla sättet att ha katt på, så länge man berikar dess liv så att den fortfararande får 1) jaga 2) smyga 3) klättra 4) andas in frisk luft 5) motionera.

Berikar man inte kattens liv (dvs inte leker med den, inte låter den få frisk luft, inte låter den få tillräcklig motion), så är det på gränsen till djurplågeri i min mening. Släpper man ut en katt som får otroliga skador efter att ha blivit påkörd så är det dock grovt djurplågeri på riktigt. Katten valde inte att bo hos dig och dess "frihet" ska inte tas på bekostnad av dess liv. Utekattsägaren körde inte på katten själv, men har allt moraliskt ansvar för att den blev påkörd.

Det är inte livskvalitet att gå runt ensam om dagarna, slåss med okända katthannar, få stenar kastade på sig (eller värre) av katthatare och slutligen dö under en bil.

Eywa
2

Jag tycker att om man har minst två katter och aktiverar katterna med jaktlekar, samt har en klätterställning där dom kan klösa, leka och klättra så tycker jag att det är helt okej.

Då har katten sällskap även när du inte är hemma, har en lekkamrat, får ett utbyte av en artfrände som ingen annan kan ersätta, får utlopp för jakt-, klös- och klätterbehov.

Dock skulle jag personligen kompletterat detta med koppelpromenader. Men jag tycker det är okej ändå, även om man väljer att inte ta ut katten över huvud taget. Viktigt är dock att man ser till att katterna får frisk luft.

Många envisas ju med att släppa ut sina katter, överallt! Det tycker jag är det värsta av allt.. Att släppa ut katter precis vid en stor väg och sånt. Det är fruktansvärt oansvarigt!

Det ultimata är enligt min åsikt att bo lantligt, med väldigt lite trafik och mycket skog osv. och då låta katterna springa fritt.

zabelle
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina "innekatter" får gå med ut i täppan och stannar där vi är, de går gärna en lite promenad i sele tillsammans med hunden. Utan hunden vill de inte gå med alls.

Vi har en utebur där de får vara på sommaren om de vill. Men vi lämnar dem aldrig ensamma ute.

Zabelle   

examynia
1

jag har haft innekatt nu å de har funkat hur bra som helst.. har haft henne ute i sele massor.. men när man går med henne så vill hon inte men sättar man fast hennei lång lina å sen sätter sig å fikar på en filt i gräset brevid så springer hon runt som fasen:D de tycker hon om.. tycker att alla kattaer ska få vara ute ibland även om de är sele.. är ju itne överallt de passar sig med utekatter..

Loveradio
1

Håller med #1. Dock tycker jag att det är fel att tvinga en utekatt bli innekatt när man t.ex flyttar från landet till stan (som vi gjorde). Men en katt som har vuxit upp som innekatt är det inga problem med. Pappa och jag försökte ha vår katt som innekatt och jag brukade gå ut med honom 2 ggr/dag i sele, lekte mycket med honom osv. Men han trivdes inte alls och jamade och ville ut. Så det gick inte att ha honom i lägenhet, så han fick flytta till en släkting på landet och där får han gå in och ut som han vill och har det bra.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[Sisa]
0

Tack för jättebra svar!  Det märks att Ni älskar era katter.  Kyss

Jag tänkte mest på katter som aldrig får gå ut, men har man en innekatt som får frisk luft ibland, är det okey.  Då man läser vad Ni skrivit i tråden, hittar man många bra lösningar med att ha en innekatt.

Men en katt som aldrig får vara i friska luften..ja, då är det djurplågeri!!

Eywa
1

#6 Det gäller alla djur tycker jag, som inte får frisk luft och utlopp för sina naturliga behov. Som aldrig får känna gräset under sina tassar/klövar/hovar osv. Det är hemskt!

[Sisa]
0

# 7  Jag håller med!

zabelle
3

Den här lille katten är född ute för ett år sedan och har haft en tuff vinter. Jag tog in honom för ca 1 månad sedan och han har fått ett eget hem. Han vill inte gå ut nu… aktar sig noga för att komma på "fel" sida av ytterdörren.

Men det ändrar sig kanske när han känner sig tryggare.

Zabelle   

[Sisa]
0

# 9  Så söt..och så fint av Dej, Zabelle!

Tur det finns människor som Du   Kyss

Fridaaaa
3

Bor man inne i stan så är det klart att man inte kan ha katten ute själv.
Men annars tycker jag att katter ska få vara ute och leva livet :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[peter54]
1

Jag håller med Frida, katter ska få vara ute om inte annat än för att det knappast går att vara katt fullt ut inomhus om man inte har värsta äventyrshuset.

Det där med att katten får vara ensam hela dagen, slåss med främmande katter och till slut hamna under en bil, låter lite väl överdramatiserat tycker jag. Katten vill mer än andra husdjur vara ensam och slåss gör den inte annat än om den blir attackerad, här har vi fyra strykarkatter som kommer förbi varje dag, men de slåss inte med vår katt. Överkörd kan alla katter bli, men vår katt stannar inte på vägen när det kommer fordon.

Anders 50
0

#1 #2 #3 #4    Bra skrivet!  Precis så ska det vara!

#7  Håller med dig!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

zabelle
2

#11,12 Kan till viss del hålla med att katter mår bäst av att vara ute på landet.
Det är en av anledningarna att jag skaffat raskatt, de har inte samma behov och instingter som "bondkatter".

Men jag blir heligt förbannad på folk som skaffar katt och sen bara släpper ut den okastrerad när det tröttnat på den, och sen inte tar ansvar varken för egna katten eller ungarna.
En enda katt kan ge liv till 120 ungar under en livstid…

Zabelle   

Magrat
1

Jag har två bondkatter (eller, huskatter, rättare sagt.) och de skiljer sig inte ett dugg från raskatter i basala grundbehov och mentalitet. Grundbehoven som finns i alla katter är; jakten, klättrandet, smygandet och klösandet. Det finns hos raskatter också. Däremot så har ju raskatter avlats fram för vissa egenskaper som är eftertraktade, viss del av det är mentalitet, men mycket av det är utseende. Jag vet inte hur du har fått uppfattningen att bondkatter (huskatter) skulle vara som av en annan art?

Mina hittekatts-bondkatter (huskatter) lever sina liv lyckliga inomhus, det kanske fungerar för att alla katter anpassar sig och så länge de får sina behov tillfredställda så är de glada och nöjda, men ut får de inte gå! Bara på den inhängnade balkongen Skrattande

Jag tycker nog att varken Elmer eller Spencer ser så olyckliga ut, speciellt inte Spencer med all magvisning Tungan ute

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

zabelle
0

#15 Jag har ingenstans påstått att det är olika arter, bara att det är skillnad på raserna. Olika raser är olika aktiva.
En Bengal är mycket mer krävande och aktiv än en Ragdoll tex.

Zabelle   

[Highonbluetomorrows]
1

#16. Ok :). Jag tolkade dig också på samma sätt som 15 gjorde, antagligen då du skrev "de har inte samma behov och instinkter som bonnkatter". Jag har två huskatter, en blandras och en hittekatt, där blandrasen (perser/huskatt) är den som vill gå ut. Hittekatten har jag fått lära att gå ut haha, han vägrade i flera månader.. Så mycket för deras instinkter ;).

När katterna är ute med mig och sambon så har de skitkul, men när blandrasen var ute själv så gick han en runda och kom sedan och la sig på stolen på balkongen där han kunde ligga i flera timmar. Så fort han fick en kattkompis (hittekatten) förra året så gick det lätt att göra honom till innekatt. Alltså, han föredrog att vara inne/ute med kompisen eller husse/matte, än att gå runt ensam och göra ingenting.

#12. Att "vara katt" utomhus är helt enkelt inte vad alla katter vill :). Det kan rent av vara rätt tråkigt att gå runt och strosa dag ut och dag in. Aktiverar man en katt tillräckligt och berikar deras liv på diverse sätt, så föredrar de ofta människosällskap framför ett klassiskt kattliv utomhus. Då kan livet som innekatt definitivt vara förenat med en hög livskvalitet! Högre livskvalitet än utelivet, rent utav. Men där skiljer ju våra åsikter sig åt och så får det helt enkelt lov att vara då :).

Anders 50
0

#15  Tycker det verkar som att Spencer gett upp fullständigt!  Skrattande

Och att Elmer tänker: -Stackars katt!!   Skrattande

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Magrat
1

"#14 Kan till viss del hålla med att katter mår bäst av att vara ute på landet.
Det är en av anledningarna att jag skaffat raskatt, de har inte samma behov och instingter som "bondkatter"

Det var den delen som jag reagerade lite på, att du valde raskatt för att de inte skulle ha samma behov och instinkt. Men det är inte sant, det är bara en myt att "bondkatter" har större behov av allting och bör leva ute. Tyvärr så sänker den myten lite av huskattens värde i många ögon. Därför kändes det viktigt för mig att påpeka at det inte är så det är.

Och visst är raskatter olika från varandra i temperament och utseende,  men i grund och botten är de ju också katter inte bara en kattras. Jag vet inte om du förstår mitt resonemang? Jag menade inte att du skulle ha påstått att det var olika arter, det var att dra till en extremgräns efter ditt uttalande som jag citerade överst.

Just för att påpeka att en "bondkatt"  faktiskt kan vara en lycklig innekatt, för tyvärr cirkulerar många fördomar om att "bondkatter" inte går att ha inne för de måste få vara ute i skogen och jaga möss och gud vet vad.

Jag skrev det inte för att du skulle ta illa upp, men jag reagerade på ditt första uttalande där och kände att jag behövde få dementera den myten. Glad

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Magrat
0

#16 Och såg nu att #17 hann före =P

#17 Jag är otroligt förtjust i dina två, de är riktigt söta.

#18 Haha, egentligen så brukar vi kalla Spencer för den intelligenta av de två, Elmer brkar oftast vara kelkatten, helt utan värdighet =)

[sakring]
1

Jag vet folk som har katter som inte VILL vara ute. De har varit ute tillräckligt utan mat och omvårdnad och är tacksamma för att få vara inomhus.

stina63
1

Tycker det är underbart de ni har skrivet. Kyss

[LucyInTheSky]
0

Ni som går på sele promenad med era katter.. Har ni förslag på en rymningssäker sele. Nemo blev rädd för något och slet sig loss ur sin sist så nu vågar jag inte riktigt ta ut honom i den.

Vi har en vanlig runt hals och mage med rem i mellan över ryggen.

Han vill ut och lufta sig lite men jag behöver en bättre sele, några förslag?

[Sisa]
0

Jag håller med Stina!  Kyss  Så fint att veta att många bryr sej om sina husdjur!

aggeelin
0

För många år sen tog vi hand om en hittkatt. Den ville inte gå ut, den ville vara inne hos sina människor. Från början så sökte den upp oss och stod utanför vår dörr och ville komma in - vi ville inte släppa in den för vi trodde att det fanns en ägare.

Nu har vi två innekatter som trivs bra med att vara inne. Jag tror att det är som några skriver ovan att det är en myt att katter måste vara ute. Är de vana att vara inne, och ute på typ en balkong så är det deras liv som de är vana vid och det är vi människor som roar dem.

Jag vet också, någon katt som varit utekatt men som lätt blev innekatt. Det var en äldre "försiktig" katt, som i någon mån kanske gick i pension när matte flyttade in till stan. Medan yngre aktiva katter inte kan berövas det fria uteliv de är vana att leva.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Karmatarerskanise
0

Skulle jag skaffa katt hade den fått vara inne. Har sett alldeles för många påkörda katter. Dessutom har jag sett folk som beter sig illa mot dom. För att inte tala om alla kattbebisar som blir till då många inte ens kastrerar sina utekatter.

Fridaaaa
0

#17 Vår ena bondkatt hade lätt kunnat leva inomhus året om hehe trots att hon var hittekatt som kattunge. (inte av oss) medans min hankatt hade inte trivs inne enbart, märks på honom. Vet att det inte hade gått även om han hade levt hela tiden.

#26 Beror ju på vart man bor och hur ens katt är.
Min hankatt går inte nära bilar. Och han kollar även om det är någon bil som kommer (faktiskt sant, sett det själv).
Men som du säger, ska man släppa ut sin katt, hona som hane, ska dem kastreras, både våran hankatt och honkatt är kastrerade.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

flisan708
0

Jag har inga problem med innekatter. Tycker det är helt ok. Jag bor i de centrala delarna i Borlänge, under alla dessa år som jag har bott här har jag sett en utekatt. Helt förståligt med tanke på all trafik. Tycker det är härligt att läsa om er och era katter.

Jag gillar katter men har stor respekt för dem, skulle dock inte kunna ha det själv pga allergi. En väninna till mig har en katt som heter Svante, den katten älskar jag. När man kommer dit ställer han sig vid fötterna och vrålar eller går efter en tills man sätter sig. Sen har man världens mysigaste katt i knät tills man går. Tur det finns allergimedicin.

Wand
2

Jag tycker faktiskt att innekatt känns mer logiskt än utekatt. Det är olagligt att ha en hund lös utan uppsikt, man kan även få böter om man inte plockar upp bajs efter hunden när man är ute på promenad. 
En katt får gå och kissa och bajsa vart den vill, och jag har varit med om flera gånger att katter gått på mig (en flög på min arm t.ex) vilket har resulterat i att jag fått extrem kattfobi.

En innekatt är i säkerhet, kan inte bli överkörd eller stulen. De får säkerhet med en familj på ett helt annat sätt än en utekatt. Dessutom som sagt så får de flesta innekatter alltid komma ut för att få en nypa frisk luft osv, och jag tycker att det är rätt okej jag!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Highonbluetomorrows]
2

#27. Ja, när katter är ensamma så kollar de sig noga omkring. Problemet är vad som händer när de - kastrerade eller ej - ser en annan katt eller annat roligt på andra sidan vägen som de försöker springa efter. Har själv sett detta på nära håll, grannkatter som annars ser sig för springer för glatta livet över vägen när de ser "bästisen" på andra sidan.

Men man kan inte försäkra sig mot allt. En katt som levt lycklig som utekatt i flera år och sedan är med om en olycka är inte värre än en innekatt som dör i förtid pga underaktivering tex. Men har man inte förutsättningar för att ha utekatt (när katten köps) bör man heller inte ha det.

Vill för övrigt göra det tillägget om det inte framkommit redan, att värst av allt (förutom hemlösa katter eller vanvårdade katter) är de katter som tvingas sitta ensamma i en lägenhet dag ut och dag in utan någon stimulering. Som matte/husse inte känner att de har tid med. Som inte har någon kattkompis, inte får några promenader, inte leks med. Som mest bara ligger i fönsterkarmen och gör ingenting, blir tjock och olycklig. Då spelar det ingen roll hur stor lägenheten är. Många säger att katter "mest bara sover och tvättar sig och äter", vilket är sant till viss del, men de är även JAKTDJUR som måste få utlopp för sin jaktlust och sina motionsbehov/klätterbehöv/klösbehov. Även lata katter har detta som grundläggande basalt behov. Ändå är det inte helt okänt att människor tänker att katten klarar sig lika bra själv utan deras inblandning annat än gällande födan :(.

Maria
1

Jag har ju haft både ock…

Vår första katt var utekatt på helgerna på landet på helger, lov och somrar. Han anpassade sig alldeles utmärkt i huset i stan med nätat balkong övriga dagar.

Våra nuvarande katter kallar jag "parkettkatter" för de är uppvuxna i lägenhet med nätat balkong och var 4 respektiver 3 år när vi köpte radhuset med inhägnad trädgård.

På ett sätt är de innekatter fortfarande men de har ju 100 kvadrat trädgård som är "deras" och kattlucka.

Det märkt att de är danade innekatter med tanke på att de inte går ut när det är dåligt väder eller snöar. Den ene gör sina behov uomhus enbart den varma årstiden resterande tid gör de båda på låda.

När vi hade köpt huset tog det flera veckor innan de vågade sig ut ordentligt. De hade ju aldrig gått på gräs eller känt annat än parkett under tassarnaSkrattande

/Maria

Wand
0

#31 Haha, vad lustigt! Semi-innekatter… Cool

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

stina63
0

Jag köpte ett fel sele till min avlivna katt när han levde. De var ett sele till hund, Men jag tycket den var så fin,

var sådan som man stack in frambenen i två håll sen knäppte den på ryggen. Denvar runt magen. Men Curre lyckades krypa ur den Även andra som jagköpte som var till katter.

För när han blev lite rädd så gick han bakåt. Lite kutrygad huvudet ner under magen. Sen på något sätt hade han kommet ur selen.

[sakring]
0

# 31 Mina får vara utomhus på egen tass när vi är hemma och det är ljust. Men gå ut när det är dåligt väder vill de verkligen inte oavsett om vi är hemma. Då ligger de hellre inne och myser och använder kattlådorna.