Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettfritid-och-hobby
Läst 1228 ggr
[Sisa]
1

Att fiska

är väl ganska enkelt och roligt ?  En stor naturupplevelse!

Lyckan måste vara då man hivar upp den ena fisken efter den andra, feta aborrar nappar och det verkar aldrig ta slut..att fiska ska vara kul, även om man står där i ösregnet utan napp.

Men..vad gör det om det inte nappar ? Det är ju själva upplevelsen som är viktig!   Skrattande

Ett av Woozys stora intresse är att fiska och vår förhoppning är, att han själv vill berätta om sitt fiskande!

Morris.
0

Fiska är riktigt roligt och avkopplande! ^^

[Woozy]
2

Jag berättade lite om det i veckans medlem-tråden…

Egentligen så är jag en riktig tävlingsmänniska och blir sur om jag inte får fisk he he *ssscccchhh* Flört

När fisket är dåligt så brukar jag fördriva tiden med att öva prickkastning med draget. Glad

Det är många ggr man har nytta av att kunna precsionskasta. men jag måste villigt erkänna att jag behöver lite tid varje säsong innan jag kastat in mig he he Skäms

Jag vet ett träd som ser ut som en julgran ha ha -om man ser fiskedrag som julpynt.

Men känslan att ge sig iväg en tidig morgon med några kompisar är oslagbar. Tyvärr så lider jag av dålig rygg, så jag kan inte fiska så länge som jag vill, men då sätter jag mig i fiskestolen och vilar, samt pratar lite med kompisarna.

Fiskar jag ensam så har jag ju givetvis inte nån å prata med, så då brukar fiskepassen bli kortare. Ibland tar jag även med en kamera och knäpper lite bilder när jag ändå är ute Glad

Den roligaste fisk jag fått är en regnbåge på 3.5 kg i Villingsberg. Den fisken måste ha dragit ut 35-50m lina på ett nafs.

Jag fiskade med mkt tunn lina och i Villingsberg så kan man få groooov båge, därav så hade jag halvlsapp broms (jag fegade lite där).

Men känslan att ha med sig matfisk hem gör mig att jag känner mig som en jägare på stenåldern. Dvs jag har gjort mitt jobb Skrattande

Cristine
0

Vilket är ditt önskevatten?

T.ex fjällen eller utomlands med storfiske?

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Karmatarerskanise
2

Jag älskar också att fiska :) Mysigt och rogivande. Speciellt när man har med sig lite mat och varm dryck. Och bäst är det när man fiskar med någon man tycker om.

[Woozy]
1

Mitt?

Det vore att få fiska i Norrland nånstans utan mygg då Tungan ute

Hade min hälsa tillåtit så hade jag velat fiska Nilaborre i Nassersjön.

stina63
0

Häftigt Detta med fiska, Jag fiskade som barn Men åkte i vattnet hehe blev helt blöt. De var precis innan vi skulle åka hemSkrattande

JereMina
1

Jag älskar ockås att fiska vilket jag gjort i snart 50 år med min familj varje sommar som liten. Som vuxen med min man och barn så har intresset fortsatt. Vi har en fin sjö i byn där vi bor och har båt med motor.

Jag har fått en öring där en gång år 1989 som vähde 4,2 kg Glad

JohannaEkroth
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag älskar också att fiska och har gjort sedan jag var mycket liten. Dock inte jag som dragit upp denna, utan min käre pappa, som just för övrigt är väldigt glad just nu över att jag kommer att visa denna bilden, då han glädjevirvlar runt mig. Kyss

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[Sisa]
1

Att fiska verkar vara livskvalitét..och vem har inte hört fiskare berätta om den stora fisken dom tagit upp, den ena värre än den andre..hihi Skrattande

JohannaEkroth
2

Sisa - Ja i så fall drog jag upp gäddan i #8 helt själv! CoolTungan uteTyst

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[Sisa]
1

# 10   Skrattande

Namiko
0

Jag tycker om att fiska, det är roligt när det nappar, men jag vill inte dra upp nån fisk :P Det är ett nöje jag helt enkelt får klara mig utan som vegan. Det finns annat man kan sysselsätta sig med istället som är lite mer djurvänligt.

Minns dock en gång när jag var liten och fiskade med pappa. Han hjälpte mig med mitt metspö och hann precis plocka upp sitt eget när jag fick napp. Han hjälpte mig med fisken och och allt igen och samma sak hände, 16 gånger :P Han hann inte få upp någon fisk själv för efter dom där 16 abborrarna så var jag less på myggen som var precis överallt och ville åka därifrån :P

En annan gång hade han stått med kastspö ett bra tag utan någon fisk i sikte, jag ville också fiska och tjatade till mig ett kast. Kunde dock inte kasta själv så pappa fick göra det så jag kunde veva in, han kastade mycket kortare än han gjort innan och självklart nappade det och jag drog upp en riktigt fin regnbåge.

Vi är rätt mycket tävlingsmänniskor i min familj och vid båda tillfällena var pappa allt annat än glad över min fiskelycka när hans helt uteblev, men jag var nöjd.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

[peter54]
0

#12 Man kan ju välja att fiska med krok utan hulling i vatten där man får fiska, men inte ta upp fisken, utan man sätter tillbaka den direkt.

#0 Jag gillar att fiska och jag har fiskat mycket under årens lopp, mest mete och spinn. På 60-talet var det Mälaren som gällde för mig och på 70-talet var det Hammerdalssjön i Jämtland, samt en massa bäckar i skogen där man kunde få underbart vackra småöringar om man bara hade tillräckligt små spinnare. Jag tillverkade egna minispinnare som vägde mellan 1 och 2 gram. De gick inte att kasta ut eftersom de var så lätta, så jag la ner draget i vattnet så att strömmen tog tag i det och drog ut lite lina ur rullen.

Jag minns särskilt en gång när jag fiskade i en liten å som gick genom skogen och fick se elritsa för första gången. Jag begrep inte vad det var för fisk och jag trodde först att det var smålax innan jag fattade att det var vuxna elritsor.

På 80-talet var det grovgädda i Trosa skärgård. Då hade vi wobblers från NilsMaster, flera av kompisarna tyckte att det var fusk att använda såna, napp vartannat kast sa de.

Numera fiskar jag inte så ofta, för här finns inget riktigt bra fiskevatten inom räckhåll om man inte har båt, men jag har en kompis med båt och vi har fiskat tillsammans ganska mycket ute på Dalälven. Där är fantastisk miljö i de små kanalerna som bildas i vasslandet.

Cristine
1

Jag älskar att fiska och fick ett kastspö när jag fyllde 50.

Jag borde nog åka till trakterna runt New Orleans Amerika för att fiska för där finns klätterfisk som håller till i träden. Det är där min krok också håller till för det mesta.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Maria
0

Spinnfiska i havet slår det mesta tycker jag.

Skulle vara kul att fiska lax i Canada någon gångTungan ute

/Maria

zabelle
0

Jag fiskar inte själv, men maken gillar att fiska.
Vi har vänner som varje år åker till Nordnorge, Söröya, och fiskar.

Zabelle   

[Woozy]
0

Kungslax vore grejen, men det är ju bara att glömma med min hälsa och plånbok he he-Tror det kostar närmare 30 papp för två veckor där exkl flyget.

Får du möjlighet att åka dit och fiska så kan jag rekommendera en kraftig spinnutrustning och tjooooock lina. Tror inte man får fiska med flätlina där.

Maria
0

#17 Då är vi två med tanke  på hälsa och plånbokFlört men drömma kan man ju alltid.

/Maria

[Woozy]
0

Ja för tusan. Drömma kan man alltid göra Skrattande

Vet en som varit där och fiskat King Salmon och när han fick napp så la han spö´t på axeln och drog upp fisken på land.

Man behöver som sagt väldigt grova grejer där he he

Namiko
0

#13 Jag skulle ändå tycka alldeles för synd om fisken, min variant skulle nog bli fiska utan krok om jag ska klara av det :P

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

[Woozy]
0

Eller så kan man som ovan skrivet fiska utan hulingar och släppa tillbaka fisken oskadd.

Maria
0

Det ser man ju på många fiskeprogram på TV hur de fiskar utan hullingar och sedan släpper i fiskarn igen.

/Maria

Namiko
0

Men det är fortfarande ett rejält stressmoment för fisken och det gör nog ont ändå även om kroken inte har hullingar. Minns själv hur det var att dra lite i min läppiercing när den var nygjord, inte skönt alls. Så att dra upp en fisk med krok och kalla den oskadd låter inte helt logiskt för mig.

[Woozy]
0

Klart fisken kan drabbas av mjölksyra, men det gäller att släppa tillbaka fisken på rätt sätt. Man måste syrestätta gälarna innan man släpper tebax de (om de är trötta, orörliga).

[peter54]
1

#23 Jag tror att din oro är omotiverad. Det kan inte var mer stressande för en fisk att bli uppdragen och sedan tillbakasläppt än vad det är att exemplvis bli jagad av en större fisk som vill äta upp den.

Nervbanorna i fiskens broskmun liknar nog inte våra superkänsliga läppar.

Glad

[Sisa]
1

Jag är inte så intresserad av fiske, men att sitta i en eka på en spegelblank sjö i solnedgången och stirra på ett flöte..det gillar väl alla! Kyss

[Woozy]
0

Så sant så. Glad

fotoninja
0

jag gillar att fiska makrill på västkusten på somrarna Glad

rökt makrill *dreggel* Tungan ute

Hans K.
0

Själva fiskandet är härligt, så länge jag inte får en fisk på kroken. Jag har så svårt att förvandla den från levande till o-levande. Om man tar bort själva kroken från draget kanske? Flört Hälsn. /Hans

Anders 50
0

Håller faktiskt lite med Namiko, särskilt det som skrivs i #23.

Jag är jägare och jag försöker så mycket jag kan att inte utsätta viltet för stress, och när det ska dödas, så kan jag inte göra det snabbt och smärtfritt så låter jag bli.

Blir heligt förb***ad när jag ser en hög uppdragna fiskar liggandes och sprattla i väntan på döden. Och gillar heller inte när man står i en timme och mattar ut en fisk för att sedan kroka loss den och bara skjuta ut en stel öring eller lax i vattnet igen.

Vilken sorts krok det än är så ett stick i munnen eller nån annanstans måste väl kännas? Och upplevelsen när den tas bort?

Jag har fiskat själv, metat och med kastspö, men aldrig släppt tillbaks nån fisk. Och har för den delen inte fått några mängder heller! Flört

Vet att det plågas djur ibland även vid jakt, och blir lika arg då också när det inte går rätt till!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

fotoninja
1

jag brukar knäcka nacken på fisken direkt.

Anders 50
0

#31  "gilla"   Flört

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[Woozy]
2

Jag tror inte gäddor har nån sån känsel alls i munnen. Isf så borde de ju inte äta abborrar.

Karmatarerskanise
0

#30 Jag avskyr också folk som låter fiskarna ligga till de dör av sig själv.
De ska gå snabbt och smärtfritt.

Maria
0

Jag knäcker också alltid nacken direkt när jag fiskar. Ibland rensade vi också på plats för att slippa skräpet hemma och för att glädja måsarna.Glad

/Maria

[Woozy]
0

Om jag fiskar för nöjes skull, tex gädda, så släpper jag alltid tillbaka de om de är oskadda. Jag ahr fått avliva gäddor med skadade gälar eller ögon, men det tillhör undantagsfall.

Fiskar kan få en enorm mängd mjölksyra, och det är viktigt att släppa tillbaka de i rätt ögonblick. Man ska alltid se till att fiskarna får syre genom att föra de fram och tillbaka i vattnet, om syftet är att släppa tillbaka de.

Vidgar
0

Var flera år sedan jag fiskade, men jag minns att jag tyckte att det var riktigt roligt, och förr när jag var ännu mindre så brukade jag fiska hur mycket som helst under sommarna. Ne man får kanske se till att ta tag i det och börja fiska igen.

[Woozy]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är ett ställe jag brukar fiska…

Kallas för hemliga ån Flört

Maria
0

#38 Vad får man där?

/Maria

[Woozy]
0

Bottennapp he he

Gädda, Gös och Asp är väl de större motståndarna.

Aspen är ju fredad men ibland kan man inte hjälpa om det smäller på en Asp. Sen finns det väl en hel drös med andra arter oxå såsom abborre mm.

Har t.o.m fått Lake här på bottenmete.

Maria
0

Det lät så hemligt så jag nästan trodde man kunde fånga "Storsjömalen" därSkrattande

/Maria

[Woozy]
0

=)

Nä "hemliga sjön" talar jag inte om vart det ligger Cool