Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 1043 ggr
Cristine
4

Anders,Peter,Hasse,Penke&Draken

5 män bland en massa kvinnor.

Jag är nyfiken på om ni fått mer förståelse för oss och våra olikheter, och om ni tycker det är roligt med så många kvinnliga vänner.

3 ensamvargar och 2 gifta,men varken Farwuks eller Peters fruar tycks vara av den svartsjuka typen.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

zabelle
0

Pst… du glömde "vår" drake - Farwuq

Zabelle   

[Sisa]
0

Spännande fråga..väntar på spännande svar!   Glad

Anders 50
7

Har man väl gett sig in i detta getingbo av kvinnor så får man stå ut!  Skrattande

Skämtar!!  Skrattande

Och jag har nog aldrig saknat förståelse för det motsatta könet, tvärt om!

Jag har alltid haft lättare att prata med kvinnor än män och tror att jag har fler kvinnliga vänner än män.

Kvinnor har inte den där "macho" stilen som många män har, som gör att de är tvungna att tala om hur bra de är, hur bra jobb de har, hur billigt de köper allt, och deras erövringar av motsatta könet.  Finns det något tråkigare att lyssna på?  Nu talar jag om män som inte tillhör den närmsta bekantskapskretsen.

Och här på LK hade jag nog inte varit kvar om jag inte trivts. Glad

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Cristine
0

Skrattande

Wow så roligt att höra Anders. Många blir glada när de läser det här!

Loveradio
0

Var är Penke förresten? Har inte sett honom härinne på länge?

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

stina63
0

Härligt Kyss

Hans K.
5

Oj ! nu vart jag lite blyg…Skäms
Det första jag slås av är att ni är ytterst vänliga här ! Goda själar ända in i "kärnan" ! 
Jag har nog fått mer. låt kalla det, bekräftelse på att vi är olika och jag säger som Anders att jag passar i mina intressen, mer in i kvinnligt sällskap, "mjukisgubbe"/humanist eller vad man ska säga, mer än en macho, praktiker med blåbyxor o hammare i handenFlört
Sen jag kom in här har jag mer fachinerats av att gammal som ung kan samsas och trivas i "samma rum".
Jag har också lärt mig att inte gå in och och skoja till det i en seriös dialog, för att kanske pocka på uppmärksamhet, om tex en tråd handlar om något recept eller blommor, där jag inte är så intresserad, då hakar jag på en annan tråd istället.
Att respektera att andra har andra intressen än jag, tror jag att jag har jag blivit bättre på sen jag kom in här.
Jag har tidigare jobbat som jämställdhetombud på mitt arbete och där har jag lärt mig att det är bra med blandande grupper, män/kvinnor, gammal/ung osv. jag fick nya perspektiv på saker o ting, de va bra!  tex bara en sån sak som skillnaden mellan
jämlikhet (alla människors lika värde) och jämställdhet (jämlikhet mellan könen)
Å´ sen kan jag ju inte låta bli att kasta ut min lista på våra olikheter ;-) Det brukar alltid vara populärt att generalisera Skrattande

Tack mina vänner för att ni finns därute och förgyller min tillvaro ! Hälsn. /Hans

Farwuq
3

Nog anser jag mig har förståelse för kvinnor. Jag är uppväxt med fyra systrar, gift och har en dotter på snart 21 år.

Jag är ofta mer ”bekväm” och naturlig i kvinnligt sällskap än tillsammans med män, men dock inte alltid. Det beror naturligtvis på människornas olika personliga karaktärer, det går inte att dra en tydlig gränslinje, det går inte entydigt att dela upp i svart/vitt.

Men för att tala med övergripande termer så kan jag säga som så att. Med kvinnor talar jag om djupare saker. Saker som rör det andliga och metafysiska. Och med män blir det oftast tal om politik och skämt och skoj.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Anders 50
3

#8  Du skriver det som jag satt och tänkte på men inte kunde sätta i skrift! Glad

Och som Hans skriver, så tycker jag det är så kul att vi kan ha trevligt tillsammans, unga som gamla.

Är särskilt imponerad över de yngre tjejerna här, sällan man märker en sån gemenskap mellan unga och äldre.

[peter54]
2

Hmm, jag har nog inte ens funderat över att det är mest kvinnor här just när det gäller vad vi diskuterar.

Förståelse? Ja, det har jag väl oftast, men jag är i detta avseende likadan som i många andra avseenden att jag inte tror så mycket på intellektuella könsskillnader. Jag tror mer på individuella skillnader, att en del är si, andra är så, oavsett kön.

Det där med manliga machojargonger som Anders beskriver, är en trist del av många mäns natur. Jag har inget av det och jag har alltid bara varit mig själv, inga "ball grabb-fasoner". När jag var tonåring var det svårt att bli respekterad med den inställningen, men idag tror jag att de flesta män jag känner respekterar mig högt just för den kvaliteten.

Det går aldrig att få med mig i den där jargongen, de som försöker kommer att märka att alltihop faller dött till marken för jag hakar inte på.

Kvinnor är enklare att ha att göra med i såna sammanhang eftersom de oftast går in i samtalet utan prestige. Det finns generellt sett egentligen bara ett kvinnligt drag jag har svårt för och än så länge har jag inte stött på en enda kvinna som inte har visat upp detta drag, åtminstone vid något tillfälle och i något sammanhang.

I just detta avseende är män enklare, de säger vad de menar, inte några kringelikrokar och tolkningar hit eller dit.

Ögon och öron blir stora som tefat nu - vad kan det vara? Jo det ska jag berätta; det är att om jag som man säger något som i någon mån är tolkningsbart, även om jag när jag säger det inte tänker på att det kan vara tolkningsbart, väljer en kvinna alltid att tolka det maximalt negativt - även om hon kanske egentligen vet att jag menar det positivt.

Min fru fortsätter med detta fortfarande efter snart 20 år tillsmmans, alla mina kvinnliga bekanta reagerar direkt på samma sätt om jag ger dem utrymmet. Jag testar detta ofta på sköterskorna på min dialysavdelning och det slår aldrig fel - går det att tolka negativt så tolkas det negativt oavsett vad jag menar. .

Anders 50
2

#10 Men du menar väl inte att kvinnorna tolkar allt som är tolkningsbart till det maximalt negativa?

Vad är det för surpuppor du omger dig med?  FlörtSkrattande

Anders 50
3

#10  Eller är det sånt här du menar?  Skrattande

ORDBOK FÖR ATT ÖVERSÄTTA KVINNORS SVENSKA:

Ja…………………………………………Nej
Nej……………………………………….Ja
Kanske…………………………………..Nej
Vi behöver………………………………Jag vill ha
… Vi måste prata………………………….Du är i trubbel
Visst, gör så…………………………….Det är bäst att du låter bli
Gör som du vill………………………….Du kommer att få betala för det här senare
Jag är inte upprörd……………………Såklart jag är upprörd, din idiot!
Du är uppmärksam ikväll…………….Tänker du bara på sex?

Cristine
2

Tack för era svar, det var en väldigt interessant läsning och jag är glad att ha just er som medlemmar här, ni är inte många men fyller ut så det räcker till och blir över, jag tror jag får medhåll från alla kvinnor som skriver i rutorna härinne.Glad

Jag gillar dina listor Hans.Glad

Nu är det bara Penke som fattas!

[Sisa]
0

Fina män vi har härinne, som skriver så fint om oss som inte är män! Flört  Tack för att Ni finns, utan Er vore inte LK detsamma!

[GunillaF]
1

Härligt att vi trivs tillsammans, gummor, gubbar, flickor och pojkar Tungan uteKyss

[peter54]
1

#11, #12 Haha, nä jag har nog ingen surpuppa i mina kretsar. Det är svårt att ge exempel på vad jag menar, jag minns ingen bra sån situation just nu, men nästa gång det uppstår återkommer jag.

Glad

Toyan
0

#14 Instämmer med SisaGlad

Maria
0

Jag har ofta blivit "beskylld" för att ha en manlig framtoning och jag har fortfarande inte bestämt mig om jag tycker det är positivt eller negativt, haha….???ObestämdFlört

/Maria

KaiPon
0

#18 Du är inte ensam om det faktiskt. Många, speciellt över nätet, tror väldigt ofta att jag är kille.. Obestämd

I verkligheten för ett par år sedan var det många som trodde att jag var kille i verkligheten också. Visst, jag hade väl lite mer 'pojkaktig' stil då, mycket stora tröjor och mycet svart och så. Men i alla fall. Tungan ute Även nu tror vissa att jag är kille ibland. Obestämd

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

Cristine
0

#12 Jag vet inte vad jag ska säga om din ordbok AndersSkrattandeTungan ute

Anders 50
0

#20 Den var ju mest till Peter. Ville kolla om den stämde in på hans väninnor. Skrattande

Det stämmer sääääkert inte in på dig! Flört

[peter54]
0

#21 Den där listan är inte riktigt vad jag menar, även om det ibland kan vara som listan beskriver, det är i alla fall såna saker jag menar när jag säger att kvinnor snirklar gärna runt omkring fokus när de pratar, medan män går rått in i vad de menar direkt.

Vad jag menar är, om jag nu ska försöka konstruera ett exempel, ungefär följande:

En tjej kliver in och jag säger -"hej, kommer du?", i en glad och positiv ton som är rakt på och beskriver att jag är positivt överraskad att det är just hon som kommer och ingen annan.

Hon svarar då -"ja, vill du att jag ska gå igen?". Hon säger det inte i något surt tonfall, men det är ändå det mest negativa sättet att tolka vad jag sa.

Kanske inget jättebra exempel, men bara för att ge en hint om vad jag menar.

Cristine
0

#22 Jag skulle bli glad om du sade det så!"Glad

Anders 50
0

#22 Jo jag förstår lite vad du menar.

Men det är bra här, för här kan man ju sätta in en smiley Glad för att visa att man inte har onda avsikter!

[peter54]
0

#24 Ja, det finns ju smiley-stickers att köpa, kanske skulle jag börja lämna fram en sån varje gång jag säger en sån sak som jag menar positivt, men som riskerar att tolkas om av tjejer.

Flört

[peter54]
0

#23 Ja men du är ju unik, det visste jag redan FlörtGlad

Tjejer under 40 kör den där tolkningsvarianten nästan varenda gång, det måste ha något med självbilden att göra, att de liksom måste prova om det är det mest negativa jag menar för att inte bli sårade eller något sånt.

chik
0

Jag tycker det är så bra saker som är sagt här…O jag är så Glad över vårt lilla forum-sajt….

Lena.P är jag i verkliga livet.

Cristine
0

#26 Oj…Tack!SkämsGlad

Hans K.
1

#26 Det där med negativ tolkning har jag aldrig tänkt på, o de e konstigt då jag är en mycket engagerad amatörbeteendeanalytiker Flört
Bara för det…så måste jag berätta vad som hände på den nästan fullsatta lunchresturangen idag, som fick mig att tänka på denna tråd. Jag satt ensam vid ett bord för 4, och såg 4 kvinnor i storlek medium+ komma in och leta efter plats, jag säger vänligt (fast det kanske vart lite knasigt uttryckt ;-) "Ni kan ta det här bordet, ni verkar behöva plats" varav en av kvinnorna blixtsnabbt säger:Vad då? för att jag har så stor bak eller?" ??? Skäms Jag som bara försökte vara lite vänlig ….

[peter54]
0

#29 Confirmed Flört

Anders 50
1

#29  Tror f-n det!  Förvånad Var det inte att utmana ödet? Och riskera livet? Skrattande

Jag hade nog lagt till:  "-när ni är så många"  Skrattande

aggeelin
0

#29 Kanske att just dessa kvinor i storlek medel + har lättare till att svara på det sättet? Jag tror inte att jag skulle ha gjort det, jag skulle nog mer ha tyckt att "tack, det blir jättebra, så snällt" men jag är ju inte heller medium+

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Anders 50
0

Men var är penke?   Obestämd

[peter54]
0

#33 Han kan inte vara långt borta för hans senaste inloggning var igår.

Maria
0

Min man har i hela sitt liv arbetat nästan enbart med män i mansdominerade yrken och det har varit en ganska "rå machostil" vad jag förståttFlört

Däremot de sista snart 7 åren så är han på en arbetsplats där det är cirka 75% kvinnor så det är första gången han har nära kvinnliga arbetskamrater.

Han gillar detSkrattande Vad han hade svårt för i början var att han tyckte det var för mycket prat och analyserande. Det ältades hit och dit vilket han var ovan vid.

Däremot tycker jag att det har gjort honom gott och att han har förändrats en aning till det positiva.

/Maria

Farwuq
0

Det är kul och jobba ihop med kvinnor.

Glad

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Cristine
0

Varför tror ni det finns så många kvinnohatare ?

Anders 50
0

#37 Kan ju finnas en massa orsaker till det, allt från psykiska störningar till sexuellt utnyttjande i barndomen.

Av samma orsaker finns det ju många manshatare också?

[peter54]
0

Jag tror nog att det finns fler kvinnor som hatar män än män som hatar kvinnor.

penke
0

(#5Loveradio)
Tack ,
att jag gör lite skillnand ändå *ler*
(jag har haft(?) krångel med internet sedan jag bytte till mobilt bredband,både fart allt och hållbar uppkoppling Skrikandes
felenor säger iallafall i sin reklam att de bygger ut ..ännu (!) mer ..
jag har inte varit helt bortom civilisationen
+ att jag har givit mig en ..*tänke-paus* *ler*

*#*#**##
macho män.Och kvinnor finns det..har jag märkt
lite lockar det att svara,men jag har inget bra utvecklande svar
..jag är inte så ..chockad att det mest är kvinnor här 
jag är ..van sedan tidigare jobb(Uska),F&S(jumpa) och flera andra aktiviteter o föreningar som av en händelse .. haft mest kvinnor

Det har inte alltid varit populärt,men jag har oftast först sett en intressant mäniska med spännande tankar o idéer
,  att oftast har kvinnor delat mina intressen o nyfikenhet

Om det är helt utanför kön (?)
att det är lättare för mig som just man (?)
att dela tankar och ord med kvinnor … tjaa..*axelryck*

..på #0frågan: om jag lärt mig förstå Kvinnor bättre..¿
nää,jag har snarare blivit än mer förvirrad  .. *skratt*
det jag lärde för länge sedan är,att ni är alla unika varelser

Vi finns för och med varandra
(inte senaste modeplagget eller bilmodellen)   

,  penke

Loveradio
0

#40 Jobbigt med krångel! Kul att se dig härinne igen iallafall Glad

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com