Startat bokcirkel!
Jag har länge önskat vara med i en bokcirkel så nu har jag äntligen lyckats att starta en. Ikväll var vi sex personer som träffades hemma hos mig och åt soppa och pratade böcker. Till nästa gång ska alla ha läst samma bok och så ska vi diskutera den, spännande!
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Vilken kul grej!!! 
Ja, det här tror jag blir roligt. En av de saker som är roligt är att vi inte känner varandra så bra, det gör det mer spännande tycker jag. Det är inte som att börja prata böcker bland några som jag redan känner väl.
Spännande. Vilken bok har ni valt ut?
/Maria
Den första boken vi ska läsa heter "Morgon i Jenin".
Kul. En sådan bok hade jag nog inte läst "på egen hand" utan just om jag varit med i en bokcirkel.
Handlar om Palestina om jag inte har fel…?
/Maria
agge. Låter som en intressant o rolig o givande träff.
Vi får kanske höra lite efter som ni träffas…
Morgon i Jenin…Vad handlar den boken om???
Lena.P är jag i verkliga livet.
I korthet så handlar boken om (knycker lite text från nätet)
Amal som är bokens egentliga berättare. Amal överlever med nöd och näppe sexdagarskriget 1967 gömd i ett skyddsrum och hamnar så småningom i en flickskola i östra Jerusalem där hon får sin utbildning, för alltid skild från sin familj. När den israelisk-palestinska konflikten når sitt crescendo 1982 förlorar Amal i stort sett alla hon älskar i kriget i Libanon. Hon tvingas fly till USA och uppfostrar på egen hand sin nyfödda dotter Sara och skapar sig en egen tillvaro.
När Amal, många år senare, får besök i USA av en israelisk man vid namn David, på jakt efter sin rätta identitet, knyts de lösa trådarna i väven ihop och hon väljer att återvända till Mellanöstern med sin dotter. Tillsammans upptäcker de ett splittrat hemland som kanske aldrig mer blir sig likt.
Precis som du säger Bumbleboo så är det här en bok som jag inte läst om jag inte gjort det i bokcirkeln. Jag är övertygad om att boken kommer att ge mig något positivt och att jag kommer att tycka om den!
Jag återkommer senare med hur det är att vara med i en bokcirkel!