varför fortare?
har märkt en kul grej de senaste åren när jag är ute å kör bil.. de är i 2+1 vägarna som vi har mest av här.. väääääääldigt många har jag märkt kör ganska långsamt.. ofta under begränsingen när de bara är EN fil.. men så fort de blir TVÅ filer så gasar dom på.. de få rmig att skratta varje gång.. varför gasa på när de b lir två filer? är de för att dom tror att de blir bredare? visst allt som allt blir de ju bredare.. men din egen sida som du kör på är väl i samam storlek vare sig de är en fil bredvid eller inte? :-P men dom är väl rädda för räckena kanske..
har ni märkt de nån gång? eller känner du att du själv är sån som gärna gasar på lite när de blir dubbelfil?
varför tror ni att de blir så:P själv kör jag på farthållare.. eller gjorde förr när bilen hade.. har nu ny bil utan men kör iaf lika fort hela tiden:P vare sig de är en fil eller två:P
Konstigt..där det är tvåfiligt kan man ju köra sakta, eftersom dom som kör fortare har lättare att köra om! 
Inget som jag tänkt på, men kanske är det som Du skriver..att man upplever vägen som bredare 
Det är när det är två filer som jag kan köra om och det är av den anledningen som jag gasar.
Ett vanligt fenomen är att folk försöker köra om när det är en fil. Om jag har 15 bilar framför mig kan jag inte köra fortare än vad de gör, och då är det INTE lämpligt att bilen bakom kör i min baklucka och blinkar med ljuset, nästan kör upp vid min sida. Hmmm… är det något fel på dessa, förstår de inte att jag inte kan köra fortare när det är fullt med bilar framför 
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
de jag menar är att om jag kör bakom en bil som kör långsamt. inga andra bilar i närheten.. å så blir de dubbelfil å då gasar den framför.. varför?:P den behöver ju inte köra om någon alls:P
ja ibland undrar man ju vad folk tänker när dom försöker köra om på både insidan å i enkelfil.. men endel är väl itne rädda om livet.. samma sak nu i vinter har de kört om massor när de varit snöoväder å ishalka å litar fullt på sina däck.. skulle ALDRIG lita fllt på mina däck på de viset.
#3 Ja, om inte är någon mer bil i närheten är det mycket konstigt beteende.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
#0 Jag tror att det beror på att många förare inte vet var de har bilens ytterkanter/hörn och att de därför inte vågar hålla samma hastighet när det smalnar av.
fast tycker man ska lära sig de då innan man kör vbil.. går ju titta i backspeglarna så ser man ju att man har mycket kvar till räcket:S
Vet att många är rädda för vajerräcket som delar körfälten, och får lite antydan till cellskräck.
Vet också att många drar sig för att köra om lastbilar där det är dubbla filer för att de tycker att de kommer nära vajerräcket.
Och mycket ligger det i det som Peter säger att många är osäkra på var de har bilens högersida.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Japp, jag håller med! Sniglar i 80 när det är en fil, gasar på till 100 när det blir två! Crazy!
- Tillräckligt bra är perfekt! -
ja fattar inte grejen riktigt där.. då kan man lika gärna kra lika långsamt hela tiden:P