Roa barn?
Facebook ger upphov till många funderingar
.
Jag läser om tvåbarnsmamman vars 7-åring har sportlov. Hon upplever att det är så svårt att roa 7-åringen nu när han har sportlov. Det är svårt att hitta på saker att roa honom med.
Jag har barn som är ganska "nyvuxna" och tillhör den som minns tämligen bra hur det var att ha barn. Jag har inte minnet av att det var svårt att roa barnen det var roligt när de hade lov att göra saker tillsammans.
Är det svårt att ha en t ex en 7åring hemma en hel vecka?
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Om 7-åringen inte har ett syskon och bor så att det inte finns kompisar nära, kan det bli lite jobbigt, men inte om något av det finns.
Skulle tycka det vore roligt att tillbringa en vecka med en 7-åring. Passa på att göra saker man kanske inte hinner annars, med tanke på skola, jobb osv..
Låter lite konstigt tycker jag!
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Ingen aning, har inga barn.
Möjligen att jag var lättroad, men när jag var liten så fanns det alltid saker att göra. Sen har jag aldrig varit förtjust i skolan så loven var ju alltid uppskattade. Kan tillägga att jag är uppväxt på landet och det fanns alltid någon hemma.
antar att mamman också hade förmånen att vara ledig på lovet… kanske med ett mindre syskon…
kan det vara det som "ställer till det" att ett mindre syskon gör att hon tycker det känns meckigt att åka skridskor, bada, leka i snön…
jag har sällan varit med på sportlov, men på påsken åker vi skidor och leker i snön… men om de har sportlov nu så är det ju i södra sverige… kanske tråkigare väder där.
- Tillräckligt bra är perfekt! -
Jag tänker på vår son som tillbringade så många somrar i vår stuga. Där fanns få kompisar eller inga alls rättare sagt. Någon gång hade vi nån kompis på besök men han roade sig själv för det mesta och vi gjorde mängder med saker tillsammans.
Vi var där varje helg dessutom så han har fått lära sig att ha långtråkigt emellanåt.
I dag är han en väldigt kreativ kille. Jag vet inte om det har kommit från denna tid då han alltid var tvungen att hitta på något själv
/Maria
Jag tycker det låter konstigt att hon ska "roa" barnet. Ett friskt barn an väl roa sig själv…eller…
Jag upplever att mamman ständigt måste hitta på något annars är inte sonen nöjd. Det finns ett syskon som är nio månader och det finna andra barn. Sonen går aldrig ut ensam och leker, det tycker jag är konstigt. Någon liten stund borde han väl kunna hitta på något med sig själv. Jag tänker inte på att det ska vara flera timmar men någon liten timme ändå.
Jag minns att det var roligt när de var lediga. Jag jobbade halvtid när barnen var små och då var det roligt att spela spel bygga lego, vara ute, läsa böcker tillsammans t ex, när de var lediga. Sen hittade på saker själva. Är det inte ok längre att göra det?
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
#8 Jo, men jag tror att vissa barn är mer självgående än andra.
Mina ungar kan roa sig själva någon dag eller två, men de vill helst ha någon kompis att leka med efter några dagars ledighet…
- Tillräckligt bra är perfekt! -