Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettmat-och-dryck-livets-goda
Läst 497 ggr
stina63
0

sockerberoende

Äter ni mycket socker?
Själv så tycker jag inte de att jag gör de, men gillar godis kaker annat gott,
Läst i expressens artikel om sockerberoende om symtomer på sockersug och jag känner inte igen något av dessaGlad. Men socker finns i mycket dolt socker som man inte tänker på alls.

Sug efter sötsaker, kolhydratrika livsmedel som bröd eller alkohol
Irritation
Huvudvärk, migrän
Nervösa besvär
Humörsvängningar, depression, panikångest
Infektioner
Darrningar
Sömnstörningar
Svampinfektioner
Orolig mage
Övervikt och fetma

Maria
0

Jag har aldrig varit någon godisälskare eller tyckt särskilt mycket om sötsaker. Jag har alltid mått illa efter minsta lilla chokladbit.

Däremot så har jag fått fullkomligt fnatt efter min operation. Jag är otroligt sötsugen och kan gladeligen sätta i mig en hel chokladkaka vilket alltid varit omöjligt.

Jag undrar om de skurit i någon "godisnerv" i huvudet?Flört

Kanske hjärnan signalerar att den behöver kolhydrater nu under läkningen…jag har ingen aningObestämd

/Maria

Mooniq
0

Jag läste om sockerberoende för ca 10 år sen för första gången och tyckte det var det dummaste jag läst… men ju mer jag läste ju mer förstod jag att jag var ju sockerberoende..

så mycket livsmedel som innehåller massor av kolhydrater - kolhydrater är socker och stärkelse -men det förvandlas till enkla sockerkedjor i magen, vilket höjer blodsockret - vilket gör att kroppen höjer insulinet för att få ner blodsockret -man får hunger/sötsug och äter igen.. en ond spiral alltså..insulinet är vårt mest fettinlagrande hormon…

jag har begränsat mina kolhydrater kraftigt och sockermonstret har fallit i dvala.. jag mår suveränt bra och är aldrig sugen på sött.. bra för mig

Skrattande

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

stina63
0

Sockersug kommer ofta när blodsockert sjunker. Då blir man väldigt sugen på något,

jag vet när jag ibland har varit väldigt trött efter jobb, Sen gått hem lagt mig, När jag har vaknat har jag varit helt tossig i socker, Kastat mig över allt. Men Ibland så har jag tänkt fått mej att tänka, Ta en macka istället med makrill i tomatsås. Då har det gått över.

stina63
0

Moonic så rätt så de du skriver om. Mycket dolt socker finns i vår mat som vi äter tror de är nyttigt, Men läser man innehållet på förpackningen så ser man ofta att där står socker.

Mooniq
0

varför inte ta makrill i tomatsås med ett eller två kokta ägg Skrattande

smörgås innehåller ordentligt med kolhydrater - som blir sockeri matsmältningen som höjer blodsockret.. bara ett litet tips, kanske värt att prova..

att äta macka är ju att äta socker men man ser inte bröd som socker, eller hur..det gjorde inte jag förr. jag levde på bröd, flingor, gröt, frukt, juice och mjjölk. började jag äta så kunde jag inte sluta förräns jag var så mätt att jag mådde illa…

stina63
0

Ja de är så gott med ägg också till och även skivad lök till, Men var man väldigt sugen så har jag inte tid att vänta på äggen Hehe,

Händer inte ofta men de har hänt att blodsockert har sjunket fort när jag har sovet sen har vaknat, Då gäller det tänka så bra så möjligt inte ta godis

Finns socker i bröd de tänker man inte på, Jag gillar mer äta bär till filen än flingor

Fridaaaa
0

jag har vissa symtom fast vet i för sig inte om dem enbart beror på sockerberoende, kan vara p-pillrena med och annat:

Irritation
Humörsvängningar
Orolig mage
Sdanhar jag lite för stor mage & lår enligt mig ;)
Men vad är det för infektion dem menar och var på kroppen?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

stina63
0

Jag kopierade från expressen frida, Kan vara vilken som antar jag,,

Mooniq
0

man blir mer mottaglig för infektioner om du äter mycket socker/kolhydrater. Samma om du äter magarin. Det innehåller för mycket omega 6 och för lite omega 3. Omega 6 främjar inflammationer i kroppen.

Jag har dragit ner på kolhydaterna och förbättrat min hälsa. Inte varit sjuk en enda minut på senaste 4 åren. Jag har aldrig nån beläggning på tänderna, vilket var vanligt varje dag förr då jag åt mycket kolhydrat-rik mat. Mina sömnproblem är borta eftersom jag inte socker-speedar mig på kvällen.. min IBS-mage är borta.. jag e supernöjd Skrattande

Fridaaaa
0

#8 oki :)

Anders 50
1

Här går det åt socker! Glad Mest påtagligt till kaffet. Har aldrig försökt att undvika socker i någon form.

Ligger bra på alla värden vid provtagningar, senaste för en vecka sedan. Normal vikt.

Så jag tänker fortsätta som vanligt.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

stina63
0

De låter bra AndersGlad

Mooniq
0

då tillhör du den lyckliga skara som klarar att äta mycket socker/kolhydrater utan att vara sjuk, utan att gå upp i vikt, utan sömnproblem.

jag var trådsmal tills jag närmade mig 30 sen hände något - fort.. det sa ploff så hade jag gått upp nästan 15 kg bara på 2-3 år.. så i mitt fall så är det väl åldern som springer ikapp mig.. nästa tröskel är väl att gå med i klimakterie-kossa-klubben..är ju numera 45 o vuxen.. och fortfarande 10-15 kg för tung. men har åtminstone stabiliserat min viktkurva sen  3 år tbx.

Skrattande

Jag har hittat mina fördelar med lite kolhydrater och är jätteglad för det.

Fridaaaa
0

#11 Jag tänker inte heller ändra, då alla mina värden är bra ^^, Och jag mår bra :D

Cristine
0

Jag använder Stevia i stället för socker och äter glukosfritt bröd mest havreknäcke som är supergott.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.