småfåglarna...
brukar ni mata småfåglarna nu när de är snö å kallt ut? med vad matar ni dom i såfall?
jag hängde upp talgbollar i ett träd i stallet som är slut nu så ska faktiskt hänga upp några nya.. verkar uppskattat..=)
Jag matar småfåglarna från 1 oktober till midsommar. 
Jag köper säckar med svarta solrosfrön och säckar med fröblandning; havre, vete, hampa, hirs, jordnötter. Sedan har jag en ren jordnötspåse utanför fönstret och en stor talgboll ute vid min hembyggda fågelmatare.
Som mest går det åt omkring 5 kg per vecka = en full hink.
de är bra..:P dom måste åxå få lite mat:P
Ja, Peter, vi har/jag har ju pratat om det här förut. Under hösten hade vi många fåglar här i våra fröautomater. Nu när det är riktigt kallt har vi nästan inga fåglar.. Det är 1.5 mån sen jag fyllde på sist. Var är de?
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Jag har alltid mat framme hela säsongen. Men så lite fåglar som det synts till denna vinter har jag aldrig varit med om förr.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
konstigt.. vart har dom tagit vägen:O
Eftersom vår trädgård är inhägnad så skulle det vara grymt att mata fåglarna där med två monster till katter som gärna snor sig en pippi.
Däremot brukar jag mata änderna i sjön en bit härifrån men det är det många som gör så det går nog ingen större nöd på fåglarna där, Dessutom så kommer alla möjliga andra sorters fåglar dit och delar med änderna.
/Maria
Vi matar från tidig höst till våren med talgbollar, jordnötter och randiga solrosfrön. Vi har prövat med viltfågelblandning men det var inte så poppis. Rådjuren däremot tyckte om blandningen.
Vi matar de från oktober till maj månad året efter men i somras blev det l'ngre då jag läste hur länge peter matar dem 
Vi ger dem talgbollar och spräckliga solrosfrön samt nötter och en del annat gott som nykokt gröt idag då det är så kallt *brr*
Tre stora svålar hänger i träden, + bollar lite här och där frön från säck och skatorna får matrester och kattmat.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#4 De dör av kemikalerna de sprider med planen.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En till.
#10, 11
Cristine det är kondens.
Gubben köpte igår en kokosnöt full med ister (tror jag) och frön i som han hängde upp i en trädgren, men fåglarna har inte fattat galoppen verkar det som, för ingen har varit där ännu.
Vet inte om just "våra" fåglar inte världens bästa födgenier, eller så tar det ett tag innan de vågar sig dit?
Matar också småfåglarna på vintern och har massor av fåglar här! Är så glad för t om domherrarna har hittat hit. 
Solrosfrön ( ej svarta ), jordnötter, viltfågelblandning och kokosnötter. Numera ger jag också energikakor..mycket uppskattat! 
Här serveras solrosfrön som inte är svarta och flera olika talgbollar men här är nu, till skillnad mot någon månad sen, nästan inga fåglar. Det tycker jag är konstigt, eftersom det är nu det har blivit riktig vinter???
Enligt SOF, sveriges ornitologiska förening, innehåller svarta solrosfrön större kärnor och mer fett än de strimmiga, så jag köper enbart svarta.
#15 skämt åsidå, vet fåglarn det
, är det därför de inte kommer? Jag måste gå ut och se efter hur mina frön ser ut egentligen
Så kan det vara, men..jag tycker mej märka att småfåglarna gillar bättre de frön, som inte är svarta. 
Jag delar ut mat till skogens alla djur här på kullen… ;)
(Idag har jag dock missat…
Men å andra sidan har de fått en väldans massa mat de senaste dagarna… Jag tror att fåglarna spar på sin energi nu när det är så kallt - flyger inte mer än nödvändigt.. Det är nog ett helt naturligt beteende. För det är likadant här, lugnare med fågelbesök nu i dessa KALLA dagar… och så brukar det vara. Men jag kan lova - imorgon är det fullt här igen, inte bara för att jag (hoppas) att jag kommer ihåg att leverera maten… Utan också för att det inte ska vara lika fullt så kallt!
De vet när matvagnen kommer - då går larmet… ;) Jag larmar bra själv också, btw.
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
#16, #17 Det var inte den aspekten jag tänkte på, utan snarare att fåglarna ska få mesta möjliga energiutbyte av varje öppnat skal.
Det ligger alltid en liten del strimmiga från i säckarna med svarta solrosfrön som jag köper och vad jag har märkt är det alltid de strimmiga som är kvar till sist på fågelbordet. Jag tror fåglarna lär sig vilka som är bäst.

Skalade solrosfrön är uppskattade också. Lite dyrare men dryga, och så slipper de lägga energi på att skala, och inget skräp blir det.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
(#20 - Jag bjuppar också på skalade solroskärnor emellanåt - eftersom jag ändå har dem hemma till pappisen. De brukar uppskattas väldigt mycket! ;) )
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Jag har matat mina småfåglar sen oktober och det har varit fullt runt fågelbordet men nu kommer inga fåglar alls.
Undrar så var de tagit vägen
Zabelle
#22 Precis så undrar jag, alla kan väl inte äta någonannanstans? Och så ser jag inte heller många som matar fåglar här runtom
Här blåser det kraftigt idag..inte alls lika många fåglar runt fågelbordet. Dom gillar nog inte blåsten