Program till datorn
Köper du eller tar du bara in gratisprogram
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Gratisprogram :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hej Christine
Jag köper mest, då gynnar man programmerare och hjälper IT-branchen att utveckla bra program. Samtigt så är det mer klass på dessa och riksen för datorhaveri minskar. Men det finns 2 gratisprogram som jag tycker är bra, Avast antivirus (jämfört med att inte ha något alls) och Gimp, bildbehandlingsprogram, där man kan förminska bilder, jag tycker det är konstigt att man inte kan förminska bilder i Windows på ett enkelt sätt. PDF-crator är också ett bra gratisprogram då du kan göra om filer från alla officeprogram till PDF-filer, man får en extra skrivare som heter PDF-creator och istället för att skriva ut till skrivaren så väljer du detta program. Men det bästa sättet att inte få fel på datorn är att inte hålla på att installera en massa programvaror. Man får vara varsam då man laddar ner webläsare och dyligt, då är oftast förbockat med någon typ av programvara, man får se till att alla bockar är avbockade.
Det var väl allt… om det …
#2 I paint kan man minska bilder lätt
Men håller med, gimp ärkanon, har det själv. Photoscape är med kanon! :)
#3 Provade nu i windows7, och det gick smidgt att förminska bild i paint
, jag har varit med sen första Windows 3.0 i slutet på åttitalet och detta har varit en knepig bit i alla år…men nu gick det smidigt, jag har inte kört Windows7 så mycket än.. På äldre dar blir man lite mer "konservativ" och jag änvänder mig gärna av uttryck som "Rör inget som fungerar" Som gammal datameckare har jag säkert använt ett helt år av mitt lv för att titta in i skärmen och läst "Windows startar" eller programmet har utfört en förbjuden åtgärd osv…
#4 Ja jag har med windows 7, superbra :) hehe
Ja gamla paint är inte lika lätt att minska på :)
Har bara gratisprogram
Jag har dels de program som kom med datorn och några få gratisprogram från nätet. Än så länge har jag inte haft behovet (kunskapen) att skaffa några andra program.
Jag har köpt till min dator
Jag har inte så mycket på min dator mer än Picasas fotoprogram som är gratis och dessutom jättebra tycker jag.
/Maria
Har köpt virusprogram, Norton.
Zabelle
När mina 3 datorer pajade så fick jag dem tillbaka med 7an och avast. Det jag inte gillar med den varianten är att alla foton ligger i halvöppna pärmar man får gissa sig til vad som är i så jättemycket tid går åt till de
eller så är detr jag som gjort fel.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Allt som är gratis gillar jag.
Livet kan vara krokigt, men aldrig utan mening!
Både ock!
Gratis har jag med, men funderar..ett bra virusprogram kan nog löna sej! TIPS ? 
#14 Vi har AVG, superbra:)
# 15 Jag har också AVG..på prov en månad. Verkar bra och funderar om jag ska fortsätta.
Vad ingår i Ditt och vad betalar Du ? 
#16 Fick på en gratis-skiva i en tidning, så uppdaterar det gratis en gång/år via internet :)
# 17 Har också uppdaterat men nu vill dom ha betalt. Kanske ingår nåt jag inte behöver..men som kostar ? Får väl kolla mera noggrant vad där står
#18 Inte en aning, vi betalar inget i alla fall :)
Avast är ett jättebra (och inte minst gratis!) antivirusprogram.
Jag har aldrig haft några visurprogram och peppar, peppar så har jag heller aldrig haft några problem.
/Maria
Är inte så förtjust i Gratisprogram - de för nästan alltid med sig en massa annat skräp i datorn som jag inte vill ha! Så dem blundar jag för!
Gratisprogram i form av 'pirat….' däremot… - där falerar min etik och moral ibland… det händer…
inte alltför ofta, dock, tack och lov!
De flesta program jag verkligen vill ha, köper jag dock. Då får jag vad jag vill ha och ingenting annat (som ställer till det)!
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Jag har office-paketet 2007 och PaintShopPro 7 sen gammalt, köpta. Har fått Photoskape och några bra städ-program via en datortidning.
Sedan fanns det program med i datorn också.
Virusprogram köper jag, Panda antivirus, och det uppdaterar sig självt var och varannan dag. Kostar 498 kr för 2 år, och då får man till 3 datorer.
Risken med att ladda hem gratisprogram är att man ofta får med en massa skit som ställer till och slöar datorn. Det gäller att ladda hem från seriösa ställen.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
#17 Uppdaterar du bara en gång om året? Det produceras ju massor av virus och spionprogram och annat varje dag!
Vad kommer det sig att jag aldrig haft några virus? Har jag bara haft tur eller?
/Maria
#24 Japp det uppdateras en gång om året, alltså förnyas :)
Jag har gratisprogram. De program jag använder mest är iTunes och typ.. DVDVideoSoft Free Studio. 
Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/
#25 Tur! Och att du inte tillhör dem som får email med bifogade smittade filer och att du håller dig till "säkra" ställen på nätet.
#25 vissa virus vet man inte om att man har.. De är inte designade för att göra väsen av sig, utan till exempel för att spionera och stjäla data.
Jag har inte heller något antivirusprogram,
hade nog något gratis när jag hade windows.
Har hört att de flesta virusprogram märker man inte,
Bumbleboo.. vem vet kanske din dator inte är så virusfri ändå.
Tänk någon kanske har kopierat alla mina filer (nakenbilder
) på datorn utan att jag märkt något
. Kanske skulle skaffa antivirusprogram i fall att.. ändå.
#24 & #26 ni kanske inte pratar om samma sak.. tycker ju att Fridas antivirusprogram borde uppgraderas oftare än en gång per år
oj, såg inte #29 
#29 Exakt, därför är det bra med ett virusprogram, ett bra sådant som uppdaterar sig ofta.
OK, tack för svar. Tur att jag inte har några hemligheter på min dator då
/Maria
#32 Dock kan dem hacka sig in på datorn och kolla kontonr osv om man har otur
#33 OK, kanske får ta mig en funderare
/Maria