Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettmat-och-dryck-livets-goda
Läst 1565 ggr
[Sisa]
0

Kryddor

Har Du många kryddor i ditt hushåll..vilka använder du mest ?

Om du bara fick använda två kryddor, vilka väljer du ?

Finns det någon krydda du undviker ?   Glad

Fridaaaa
0

Allkrydda använder jag med :)
Och till köttfärs lökpulver & paprika pulver

Undviker vitlök, curry mfl :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cristine
0

Haha det kostade mej 274 kronor att titta på din tråd….

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[Sisa]
0

# 2  Men Cristine..du ger mej dåligt samvete.  Skäms  Hoppas du inte handlat nåt du inte behöver!  Skrattande

Fridaaaa
0

Just det, använder sällan kryddor ifrån affären utan får/köper av mamma. minns dock inte vad märket heter, men det är kanonbra, innehåller inte massa tillsatser mm som det oftast gör i butikernas kryddor :D

Elshira
1

Dom tre (ja jag kunde inte välja två!!!) krydor jag använder mig nästan dagligen (förutom salt…) är "five peppers", jag köper dock peppar i påse och blandart själv och lägger i egen kvarn… Det är alltså svart, vit, grön, rose och kryddpeppar i en blandning.

Sedan använder jag ofta timjan (till tomatsoppa, när jag marinerar kött, till klyftpotatis…)!

Sedan använder jag mycket vitpeppar (finmalen). Till ägg (obs viktigare än salt!!!), till pastasås, bearnaise mm. Trot eller ej, men vitpeppar har så hård åtgång här hemma att vi brukar köpa den i de stora kryddburkarna, dvs den på typ en halvliter… Som vi sedan fyller på med påsarna då…

Förutom det är jag flitig användare av sambal olek, vitlök, oregano och/eller "pizzakrydda" (man använder ju gärna mixen när man gör något med tomat så använder gärna den blandade). Vitvinsvinäger är också ett måste…

Jag använder dock en ganska så stort urval av kryddor. Sällan färdigblandade (har aromat (till potatismos), och herbs de provencale (som jag har på mackan) allt annat är "rena kryddor". =) Har ett fint litet "kryddskåp" eller vad man ska kalla det. En trälåda med lock och urborrade försänkningar lagom stora till kryddburkar. Då står alla fint på rad och man behöver inet gräva sig in längst bak i skåpen…

…mer än om man ska ha lagerblad, muskotnötter och andra konstigheter som brukar förvaras i påsarna tillsammans med 10 andra påsar och 20 burkar med både mindre vanliga kryddor och några extraburkar…

40 stycken brukar får det plats i min låda, och jag använder samtliga minst en gång i månaden… + de jag har står i skåpet då…

Förstår ni att jag får tuppjuck på mamma som inte "orkar" använda annat än salt, vit och svartpeppar (och halva grönpepparburken när hon gör grönpepparsås) när hon lagar mat?!? Hon har 1000 och åter 1000 kokböcker som hon promt ska ha inne men inte bläddrat i sen 80-talet. Hon köper så fina köttbitar och gör så fruktansvärt "tråkiga" saker med dom, typ fläskfile - stekt med lite kokt Potatis till (inga kryddor, ingen sås). *Suck*…

Jag har för övrigt en egen kryddodling innomhus för tillfället (tillsammans med lite ruccola och körsbärstomater…). Massor med krukor som står under lågenergilampor och växer sig stora och fina! =) Inget slår färsk basilika… *mmm*

Hakuna matata!

Maria
0

Fick jag bara välja två kryddor så blir det tveklöst salt och svartpeppar.

Jag har mängder med kryddor och gillar det mesta. Torkar en del egna också.

Den enda kryddan jag har aningen svårt för är Saffran. Tycker den smakar "möket"

/Maria

aggeelin
0

Jag använder många sorters kryddor (jag anser inte salt som en krydda, salt är salt Flört).

Svartpeppar, cayenne, curry i många olika former, paprika, timjan, oregano, basilika, kardemumma, nejlikor, lagerblad, citronpeppar, vitpeppar, ingefära, rosépeppar, kryddpeppar, muskot, franska örter, mynta, anis med flera.

Jag kan inte välja bara två för då går det inte alls att laga mat. Jag måste ha svartpeppar, cayenne och curry - då går det att göra många rätter med god smak på. Jag har svårt för mat som är taffligt kryddad. Minns min exmans syster som endast hade lite gammal vitpeppar hemma - där smakade maten ingenting Obestämd

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Anders 50
0

Kollade lite snabbt, mellan 25-30 kryddor finns det i kryddskåpet.

De två jag använder mest är nog salt och vitpeppar. Räknar man inte salt så tar viltkryddan den platsen istället.

Vitlök undviker jag helst.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[peter54]
0

Oj här finns säkert 50, men jag använder enbart salt och peppar till vardags. Ska jag baka använder jag några till, men i maten.

Jag väljer bort massor av kryddor, säkert minst hälften av alla vi har. Vitlöken är värst, men min fru älskar den.

aggeelin
0

Mmmm… vitlök är jättegott. Jag tänker kanske konstigt men jag ser den som en grönsak SkämsSkäms

Karmatarerskanise
0

Oj, bara 2? :P

Då får det bli cayennepeppar och aromat, trots att aromat innehåller mycket onödigt.

Men använder alltid vitlök och chili också.

Klarar mig utan dragon.

Har nog 40-50 olika kryddor och blandningar.

Anders 50
0

#10  Den finns i pulverform också.

Och du tänker inte konstigt alls. Flört

Undrar om gul lök finns i pulverform?

[peter54]
0

#10 Jo kanske, men det finns ju vitlökspulver på burk också - stoooor burk, huäh ;)

aggeelin
0

#12 JO, jag tror att även gul lök finns i någon form av burk, bättre med den färska grönsaken, eller vad det är

Anders 50
1

Men allt som smaksätter mat är väl egentligen en krydda?  Även sprit?

Fast Sisa menade nog med sin fråga sådana kryddor som vi har i burkarna i kryddskåpet. Skrattande

AnnL
0

Skulle jag vara tvungen att använda två sorters kryddor blir det salt o svartpeppar.

Annars använder jag många kryddor av alla de slag.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

[Sisa]
0

# 15  Just så..kryddor Du har i burkarna i kryddskåpet!   Skrattande..fast kul med lite OT oxå!

Bybo
0

On jag nu räknar bort salt, och jag bara får välja två kryddor, är det svartpeppar och vitlök

Karmatarerskanise
1

Vad har ni era kryddor i köket? Ovanför spisen? I ett skåp? I en låda?

[Sisa]
0

# 19  Det sägs ju att kryddor ska stå mörkt.  Jag har mina i en låda under hällen..bra uppsikt och lätt att komma åt.   Glad

Bybo
0

Hm…jag har mina kryddor på kryddhyllan ovanför spisen…Och, jo, jag vet att det inte är den optimala platsen  :))

[peter54]
0

Vi har dem i skafferiet, de får inte plats någon annanstans.

Karmatarerskanise
0

Ja, kryddor ska ju stå rumstempererat/svalt, så egentligen bör man inte ha dom ovanför spisen på den hylla som ofta används som kryddhylla :) Hade alltid dom där innan, men nu har jag dom i en låda längst bort från spisen.

pius314
0

om salt inte räknas så blir det svartpeppar och (färsk) vitlök (om det räknas) annars chili-flakes

Krydda som jag inte använder så ofta är färsk koriander, tycker det smakar tvål (undantaget är vissa asiatiska rätter där den kan komma till sin rätt)

vitpeppar använder jag aldrig

• Tillräckligt bra är perfekt! -
penke
1

.. jag har inte SÅ himla många numera..
ca 10-20 kanske (?)
jag har många ..andra smaksättare,typ honung,citron
(när jag har förmånga,hinner de tappa stinget..) :- /

de två kanel och ingefära
för svartpeppar är en ..smak o vitlök en rotsak *skratt*

..jag undviker nog ingen..
är ju nyfiken på "rätt kombinationer"
men tycker olika menlösa diverse-burkar är onödiga
samansatt för att inte störa/reta(smaka) någon/något

,  penke

Maria
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har våra i en låda bredvid spisen. Väldigt praktiskt faktiskt. De ligger ner i "fåror" Så det är lätt att hitta.

/Maria

[Sisa]
0

# 26  Din kryddlåda liknar min!   Skrattande

Maria
0

#27 Visst är det braGlad

/Maria

[Sisa]
0

# 28  Jättebra..fast många säger dom ligger för nära spisen!  Obestämd

Maria
0

#29 Jag vet, men tidigare hade vi kryddorna ovanför spisen i en sådan där kryddhylla som var inbyggd med spisfläkten. Nu ligger de åtminstone mörktFlört och så blir de inte så feta…

/Maria

[Sisa]
0

# 30  Precis..att städa en kryddhylla ovanför spisen är inte kul!  Skrattande Tur det finns lösningar till allt!

Maria
0

#31 JappFlört

/Maria

Fridaaaa
0

#26 Smart :)

Karmatarerskanise
0

Bumbleboo; sådana utformningar är super! Min låda är en enda röra :P

Namiko
0

Torkade kryddor: curry och kantareller (använder mina kantareller torkade och malda).

Färska kryddor: ingefär och chili.

Jag är en periodare när det gäller kryddor. Ibland är det nästan bara curry för att efter nån månad bytas ut till ingefära och chili för att sen övergå till timjan och vitlök osv.

Jag har inte allt för många kryddor hemma, skulle vilja ha fler men tycker alltid att det känns så dyrt att köpa. Jag blir dock smått galen i köket om det inte finns curry, örtsalt, ingefära, chili och svartpeppar hemma hela tiden så jag gissar att det är mina vanligaste kryddor.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Loveradio
0

Curry och Peppar är det enda jag har tror jag.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[Sisa]
0

Ingefära..ska vara bra till mycket!   Glad

[peter54]
0

Ingefära gillar jag - på fjällfil, men inte i matlagningen Flört