Fast telefon
Inspireras av tråden om mobiler och funderar nu hur ni tänker kring fast telefoni?
Jag kunde inte låta bli att delta i en diskussion på facebook häromdagen. Blev förvånad när följande argument för fast telefoni dök upp
"det är en säkerhetsfråga - tänk om det blir strömlöst och ingen av husets mobiler är laddade"
Om det handlar om behov av att ringa ambulansen? så tänker jag följande: Hur ofta är det strömlöst? Hur ofta sammanfaller det med att ingen (och denna person hade tre mobiler hemma) av hemmets mobiler är laddade - och hur ofta uppstår behov av ambulans just vid dessa förhållanden?
Vad är ert argument för/mot fast telefoni?
Mitt är att vi sällan använder den. Att nästan ingen ringer på den - om någon gör det så är det mitt i maten eller filmen. Och så är det försäljare som ringer. Och så skickar jag hellre sms eller mailar. Eller träffs på riktigt!
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Mitt främsta argument för att behålla fast telefoni är att vi inte har mobiltäckning hemma. Jag måste gå ut och svara om det ringer i mobilen.
Det är ett riktigt bra argument!!
Jag har ingen fast telefon. Kunde inte betala räkningen en gång, så sen så la jag ner den.
Har mobbe, dock lite jobbigt med kontantkort, men vill ändå ha det så.
Sen, när det är strömavbrott så funkar inte mobilerna våra…ingen teckning förutom nödsamtal
Har ingen hemtelefon. Alldeles för dyrt.
Blir mycket billigare med två mobiler.
Vi har ip-telefoni så går strömmen skulle vi ändå inte kunna ringa med den fasta
Men ser helt klart fördelar med vanlig fasta telefonnätet
till exempel för mamma som bor på landet där täckningen kan vara dålig
och när strömmen går (har ju trots allt hänt att strömmen varit borta länge)
Jag känner flera som inte har fast telefoni. Bl.a vår son och det blir såklart mycket billigare.
/Maria
Om det gäller säkerhet så läser jag i tråden ovan att om det är strömlöst så går det alltid att ringa nödsamtal. Så trodde jag också.
Hur ofta har ni strömlöst? På fyra år har vi haft de en gång, då varade det 15 minuter.
För eller emot fast telefon, vet ikatten de, Men jag har båda. Men om jag skulle få välja hade jag valt mobil. Just för när jag är istugan så har jag bara mobilen där. Skulle kunna koppla in telefon men de har jag ingen nytta till med en fast till,
Det känns som om man är unik när man berättar att man har hemtelefon idag, inte många jag känner har det numera. Jag har ip- telefoni och skulle det bli strömlöst så funkar den inte. Ip- telefoni har jag blandad erfarenhet av, skaffade det för många år sedan för första gången. Då funkade det inte alls och fick lov att skaffa ett mobil abonnemang för att ha telefon som alltid fungerade. Efter det hade jag telia via fasta nätet. Deras ip- telefoni funkade bra, har nu bredbandsbolaget och det är helt ok med.
Hemtelefon är bra men inte många ringer mig på den numera. Den finns där. Tror tyvärr att traditionell fast telefoni är snart helt borta.
Jag undrar verkligen över påståendet att fast telefon är dyrare än mobiltelefon. Jag vet att det är grymt dyrt att installera fast abonnemang, men om det redan finns kan det väl inte vara dyrare med fast telefoni?
Min mobil kostar väldigt lite per månad, oftast runt 85-90 kr, men jag använder den nästan aldrig annat än för att svara och det kostar inget. Många jag pratar med betalar många hundralappar i månaden, en del över 1000 kr per månad, framför allt alla de användare som har smartphones med surf.
Fast telefoni kan inte försvinna förrän alla har ordentlig mottagning. Vi bor bara 45 km från Uppsala och här kan vi inte prata i mb inomhus.
#10 Jag håller nog med dig om att fast telefoni inte är dyrare än mobil telefoni. Men allt beror nog på vad man har för abonnemang, täckning (som avgör val), behov osv. Numera kan man ju skaffa ip- telefoni som är billigt och inte kostar så mycket att koppla in.
Lite notalgi……….
När jag flyttade hemifrån 1993 så kostade det att starta ett telia abonnemang 1415 kr. Vet inte vad det kostar idag men jag kan tänka mig att det är mycket billigare. Minns så tydligt dendär dagen då jag var in på telia butiken i stan och hur stort det kändes att skaffa telefon. Sen att välja telefonnummer. Minns att hon på butiken sa att jag skulle välja det nummer som kändes lättast att memorera. För er som är unga så kanske detta låter helt crazy men när jag flyttade hemifrån, så var mobiltelefonerna bara i begynnelsen och var som en stor portfölj och var fruktansvärt dyra. Kan berätta att jag har samma hemtelefon nummer kvar så jag gjorde rätt val av nummer. Tänk vad lätt det är att skaffa telefon idag.
Är det någon mer som minns vad det kostade förr att skaffa er hemtelefon?
Flisan de är nostalgi de du skriver, Kommer ihåg min första telefon den var 1980. Var mamma som skaffade den till mej. Försa nummret var 113307. De´är så lätt men de numret finns inte mer
#7 Har som sagt ip-telefoni här, ingår i hyran, går strömmen blir det tyst i luren.
Bor i samhälle och även om jag tycker att det faktiskt rätt ofta blir strömavbrott så varar det bara några sekunder eller minuter. Men bor man på landet kan ju faktiskt strömmen vara borta i dagar till och med veckor (tänker på stormar som varit), i och för sig kan ju även fasta telefonin drabbas.
Även om strömmen skulle gå här och mobilerna har dåligt med batteri
skulle vi kunna ladda dem i bilen istället. 
#7 Du blandar ihop strömlöst med täckning. Utan ström kan du inte ringa.
Utan täckning så kan du ringa nödsamtal (112).
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Jag trodde att det var vad jag skrev, att utan ström kan jag ringa 112. Jag har tydligen lite dålig koll. Berätta varför jag måste ha ström för att ringa med mobiltelefonen?
Om jag har en bärbar telefon hemma (som vi hade här förut innan den gick sönder) så går det inte att ringa med den utan ström, det vet jag för den är kopplad till en basstation som går på ström.
#15 Nu menade jag ström i mobilen. 
Sen behövs det ju el till telestationerna och mobilmasterna, men numera har de ju reserv-el. Det hade inte alla vid Gudrun-stormen.
Men slås all el ut så är det röksignaler som gäller! 
#16 Tack, då hänger jag med! Jag tror att här i Örebro, där det sällan är strömlöst, kommer jag att kunna ringa även när det är strömlöst. Den som hävdade att det är en säkerhetsrisk att vara utan fast telefon (i Örebro) tror jag övervärderar den fasta telefonens betydelse.
Däremot tycker jag att det är en bra säkerhet att ha mobilen med när jag t ex är ute i skog och mark. Jag kan t ex skada tassen och behöva ha skjuts hem.
Tycker inte fast telefoni är så dyrt?
Jag betalar en fast avgift per månad: 145 kr.
Öppningsavg. till alla: 0,69 kr/min.
Samtal till fast tel: 0,15 kr/min.
Samtal till alla mob: 0,69 kr/ min.
Eftersom telia äger kabeln hit i vilken mitt ADSL går, så sponsrar jag telia med att även ha ett fast abb.
Då vet jag att ledningen hit kommer att underhållas och finnas kvar så att bredbandet fungerar.
Plus att jag har en teleförbindelse som alltid fungerar.
Jag avslutade mitt fasta telefonabonemang för två år sedan då jag tröttnade på att bli uppringd av människor jag inte ville prata med. Nu klarar jag mig bra med kontantskortmobil där bara dem jag väljer får mitt nummer.
Jag har behållit min fasta telefon p g a att jag bor i ett område som lätt råkar ut för strömavbrott så snart vindarna brallar i lite grann. Är det åskoväder, så kan jag kallt räkna med att jag åker på strömavbrott med 90 % säkerhet.
Och när vi har strömavbrott så råkar även masten för mobiltelefonin ut för det och oftast har jag endast det fasta telefonnätet att tillgå då.
Var inne ett tag på att använda mobil enbart, eventuellt med IP-telefoni - men som sagt - det fasta telefonnätet har varit "räddningen" i dessa lägen…
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
..fasta nätet
kräver väl oxå ström ! (?) nostalgin kommer jag oxå ihåg
det var nästan högtidligt nere på televerket/eller hette det telia redan då (-84?)
det där att få några nummer att välja på
vilket som ..smakade bäst i minnen .. :- )
16 nollett 96 eller 160 196
samma tre sista fick jag när jag flyttade långt/nytt riknummer
mobil .."behövde" jag inte förrän långt senare,i jobbet
tio år senare, då var det grisdyrt..tror det var 6 kronor i minuten
tänk på att det var mitten nittiotalet,andra löner o pengar
det blev inga långa samtal då..
nu är det "samma" i fasta eller mobila
mitt fasta..sa jag upp förra året
det var lite ..overkligt,,fast telefon var/(är?) nästan som att betala skatt *skratt*
jag har ju mobil,den är ..alltid med
och jag hade en sliten luftledning som jag var sist på
iofs i ett samhälle
ledningen inne i huset är skarvad o stumpig
och jag ..ska,fixa med taket "snart".då river jag upp myckat..
dessutom,de som är/besöker mitt hem,har ju egna mobiler
menar,söker jag "karin" ringer jag henne..inte kalle o frågar efter karin ..
som med en fast telefon
..om det är framsteg för mänsskligheten ..tjaaaa…¿¿
, penke
Jo, fasta nätet behöver ström - men det går inte på det "vanliga strömnätet". Fast telefoni har sina egna strömkablar (f ö mycket svagare ström), så om det "ordinarie" elnätet slås ut av någon anledning, så har den fasta telefonin sina egna kablar - och det tycks (i min värld åtminstone) vara så att de kablarna inte är lika oväder-känsliga… … …
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
oki..väldigt egen svaaag ström :- )
någonstans i närheten tyckte jag den elkontakten borde sitta i..
mobilmaster slocknar .."fort" :- /
men,men,,du bor väl närma civilisationen *skratt*
, penke
:))) Jah… Telenätet går på "svag ström" yess. Och leds av sina egna kablar - jah, Telias egentligen (=Telias underleverantörers)… Och av någon finurlig och underlig anledning tycks det nätet ändå stå emot oväder bättre än det vanliga elnätet (som inte går på lika 'svag' ström)…
Jo, jag bor i skogen, vid vattnet, mitt ute i 'ingenting' - men har bara några få km/mil till civilisationen (beroende på vad man anser att "civilisation" är)… Men det hjälps inte, vindar och oväder tar gärna hand om oss vid mötet Land-Vatten.
telia ..s undeleverantörer borde kanske lejas för att dra strömkablar i
O-civilisationen … 
men,vad behöver du telefon-ledningartill
du har ju internet………. *skratt*
, penke
Vi som bara hade en bärbar telefon, var utan när/om strömmen gick, eftersom basstationen går på ström
Men, Penke - internet fungerar ju inte om jag inte har el!! ;)))
El - behöver jag till datorn… Eller om jag har ett bra batteri i datorn (laptopen t ex), vilket jag inte har, så måste min mobiltelefon- och bredbandsleverantörs mast fungera (jag har dongel, d v s mobilt bredband) - men jag har av erfarenhet förstått att masten havererar nästan lika lätt som våra övriga el-funktioner… :)))
Så internet fungerar när elnätet fungerar och det mesta fungerar…
O-civilisationen ligger inte alls så långt ifrån civilisationen som de flesta tror! ;)))
Fnissfniss. Vi tror att moderniteter är så bra.. men faktum är att de oftast drar med sig en massa nya trubbel - också…
Se' ba' på de digitaliserade bilarna som är dagens standard… Nu krävs ofta datorer och särskilda datorprogram och -system för att kunna 'reparerera' en bil… En vanlig bilmek får 'fnatt' på de digitaliserade bilarna…
Till att börja med har vi fortfarande fast telefoni här hemma (står på mamma) men efter att detta absonemang vi har (telefon, tv, bredband) så kommer vi nog säga upp hemtelefonen.
Vi har bra täckning där vi bor och billiga mobilabonemang. Och mobil har vi alla oavsett så att ta bort den är inget alternativ.
Abonemangen vi har kostar 99 kr i månaden och har då 3000 fria samtalsminuter (till alla dygnet runt) och 3000 fria sms (till alla dygnet runt). Öppningsavgiften är för visso på 0.99kr krona/samtal, men hemtelefon kostar ju för varje samtal även den och månadsavgiften är ungefär den samma men med hemtelefonen får jag ändå betala för varje minut…
Dessutom är det inte lika många försäljare som lyckas hitta en på mobilen ^^
Vi har för visso adsl-bredband (telefonjacket), men är det någt som försvinner först och är borta längst så är det telefonen :P El-avbrott har vi nog aldrig haft mer än någon timme eller två, problem med hemtelefonen pga både det ena och det andra har vi haft många gånger, allt ifrån ett par timmar till flera dygn.
Så för mig känns det mer troligt att jag skulle sakna hemtelefon än att samtliga telefoner skulle vara urladdade samtidigt.
Dessutom har jag en nödladdare som jag har med mig när jag vandrar eller liknande. Allt som behövs till den är vanliga AA-batterier så är mobilen laddad igen. Den duger nog bra här hemma med! Kostar kanske 200 att köpa, betydligt billigare än hemtelefon i.af.
Hakuna matata!
Fast Telefon, Har jag o vill vi ha…Tycker det känns bättre..o prata i den fasta telefonen..Så den har vi…
Lena.P är jag i verkliga livet.
Har också en fast telefon, men har många gånger funderat på att ta bort den. Använder sällan, men kostar pengar!
Kom på en grej som jag kan tipsa Er om.
Om man har abonnemang hos Tele2 så kan man ha sitt fasta nummer kopplat till sin mobil, då får man typ allt i ett och slipper telefonen som är kopplat till jacket. Tror det kostar 29 kr per månad. Hade jag inte haft det abonnemanget som jag har nu hade jag haft det.
Har inte läst alla svar, men jag är av åsikten att det är onödigt med fast telefoni när man har mobil.
Dock kan jag förstå att man har fast telefoni av anledning som #1 nämner.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Har fast telefoni.
När det var stormen Gudrun och det fasta nätet inte fungerade trodde jag att mobilen skulle fungera. Men jag bodde så långt ut i skogem så inte ens mobilen fungera om jag inte stod helt stilla.
Nu bor jag i lägenhet och har bredbands telofoni, fungerar så där men här fungerar mobilen. Funderar på att avsluta mitt fasta nät när det fasta går ut om ett år och bara använda mobil.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.