Semla
fastlagsbulle, fettisdagsbulle, hetvägg!
Hur vill Du ha din..och när äter Du din första ?
Semla 
Min första åt jag innan jul.
Zabelle
Är inte så mycket för semlor
det består ju till stor del av grädde som jag avskyr. Mandelmassan är det enda jag tycker är gott egentligen. Så antingen köper jag en och skrapar bort grädden eller så blir det ingen alls.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Jag skrapar bort mandelmassan! 
Tar hellre en groda då mandelmassan är blandad med grädden!
Min första åt jag annandag jul! 
Jag älskar grädden men hatar mandelmassan haha! På vissa ställen finns det semlor med vanlijkräm istället för mandelmassa, de är helt klart favoriten ^^.
Det är ju mandelmassan som är godast 
Zabelle
# 5 Inte då den ligger som en stor, söt klumt mitt i..då förstör den semlan. Men..vi tycker olika! 
#5 Eller hur! 
usch nä tack semlor kan jag gott klara mig utan.. blärk
Jag fullkomligt älskar semlor,jag har redan ätit min första. 
Jag äter hetvägg, dvs med varm mjölk, annars kan det vara, för då blir det bara en vanlig vetebulle med grädde på.
# 9 Hetvägg äter jag med! 
Äter inte grädden, så äter inte semla ;)
Då ska jag ha gjort grädden själv, med vaniljsocker i så det inte smakar grädde ;)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
När är fett-tisdagen förresten? :)
Tror 21 februari! Om jag minns rätt..
#13 Oki :=D
Jag tror det var 7 år sedan jag åt en semla sist
Den var god men så mäktig att jag var mätt en hel kväll. Jag blir mätt fortfarande när jag tänker på den.
/Maria
Här i djupa södern heter det: Fastlagsbulle.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Här i Blekinge heter det både semla och fastlagsbulle:P
Fettisdagen är den 21 februari.
Hos mig kallas de fastlagsbulle eller semla. Äter den i djup tallrik med varm mjölk. Jag brukar också pudra över lite kanel på grädden bara för att jag tycker det är gott. Och så väntar jag alltid till fettisdagen. Gillar inte att ta ut glädjen i förskott så tråkig är jag
Gillar semlor. Men, brukar glömma bort dem vissa år :))
Jag äter min första (ev enda) på Fettisdagen. Mjukare bulle, mycket grädde..ibland gott i varm mjölk
Vill bara tala om att Sveriges godaste semla görs av Bernt`s bageri här i bygden! Sant!
Och de har en semledag i november(tror jag det är) bara en endaste dag, och du milde vad semlor det säljs då!!
Sen börjas det åter 2 januari, och jag har ätit många, många sedan dess! Säkert 12-13 stycken.
Först tas locket med en klick grädde, sen äts grädden tillsammans med mandelmassan med en tesked tills det bara är lite grädde och mandelmassa kvar, sen äts resten som en vanlig bulle.
Den äts även som hetvägg….lite varm mjölk i en tallrik, locket av, och lite ösning av mjölken över grädden, sen äts den med sked.
Och här säger vi fastlagsbulle också. 
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Semla är gott men mäktigt. Bäst att dela med någon
.
Jag tycker om mandelmassan och att bullen smakar kardemumma, grädden är tämligen gott - men jag äter inte upp all på en hel semla.
Jag brukar äta ca en-två stycken på säsongen och har inte börjat längta ännu!
När jag var liten åt vi den med varm mjölk till
och jag tyckte att bullen smakade blött papper - så dumt för det visste jag väl inte hur det smakar! Jag tycker att det är godast med en stor kopp kaffe till min semla.
HÄr finns det ofta semlatårta, där är mandelmassan blandat med grädden och det är praktiskt att kunna skära en lagom bit så att det blir lagom.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
# 21 Semlatårta..måste vara bakverkens konung! 
Vi får semlorna från Skuttungebagarn och de brukar vara stora med mycket grädde, ganska stort lock och en klump mandelmassa. Jag tycker att alla delar är nödvändiga för att det ska bli en hetvägg.
Tar man bort grädden är det ju nästan en kalspaderbulle och tar man bort mandelmassan blir det en vanlig kardemummabulle med grädde, särskilt om man äter den torr, men det gör jag aldrig.
Ibland finns jättesemlor och ser jag såna köper jag direkt, för jag kan äta två vanliga utan problem. Numera finns också semlor med en massa andra kombinationer, men såna köper jag aldrig, jag tycker inte att de är semlor.

# 23 Lite OT! Skuttunge..så roligt namn på en ort. Varje gång jag åker förbi, är jag så sugen på att sno den skylten! 
#22 Semlatårtan är jättegod och vi köper den ofta till min namnsdag och sonens födelsedag. Mums!
#24 Har du sett skylten som det står Ubblixbo på då?
-unge och -inge betyder by och används här i mellansverige precis som -red, -ryd och -röd gör söderöver.

# 26 Nej..vart finns den ?
Kul att veta..tack! 
#26 Jag har bott i en by som slutade på -inge. Början på det namnet är Fisk- undrar vad det betyder? Fiskbyn? 
#26 Har läst någonstans att red, ryd, röd kommer av röjd. Alltså ett röjt område av något slag.
/Maria
#27 Mellan Månkarbo och Östervåla.
#29 Ja säkert är det äldre ursprunget.
Är inte så förtjust i semlor. Då köper jag hellre en Mariabulle.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
Va, vad är en Mariabulle för något?
/Maria
Mums med semlor! Jag äter det inte särskilt ofta (bara när pappa köper med sig hem), men jag hade ätit tre om dagen om de hade varit nyttiga!
Tycker nog de är allra godast med vaniljkräm, men jag tycker om mandelmassa med. Då skall det dock vara ett hyfsat tunt lager, inte en enda stor tjock klump i mitten. Mycket grädde vill jag ha också. Det är livskvalitet. 
Eller temlor som Ture Sventon säger 
Den har jag redan ätet den första för i år,.
Den ska vara stor med mycket grädde och stor klick mandelmassa, På toppen puddrad med florsocker. Mums mums
Jag läste nyss att Turesventon sällskapet vill K-märka semlan!!
#34 Åh var länge sedan jag såg Ture Sventon :=D
Och hans "jakt" efter Vesslan eller vad han heter han jagar hehe :D
Har gått runt med ett sötsug hela dagen, jag skyller på den här tråden
Får nog bli en semla i veckan 
#36 Vad betyder K-märka?
#37 Såg? :o det är ju en bok! Haha ja "ständigt denna vessla" ;)
#39 Finns på film med Ture Sventon :=D
#40 Jaha :)
#39 Kulturminnesmärka, betyder att de ser "Temlan" som något som ska bevaras inför framtiden!
http://gt.expressen.se/nyheter/1.2688569/ture-sventons-vanner-vill-k-marka-semlan
#42 Ah okej! Häftigt 
#41 Finns t.ex att köpa här: http://www.discshop.se/filmer/dvd/ture_sventon_2_disc/P47403 :D
#44 Okej :) men böckerna brukar ju vara bättre.
#45 Inte en aning, läser knappt böcker, ser hellre film :D
Torrsemla: av med locket, ät. Ta små tuggor runt runt så det är ett torn med bulle, mandelmassa och grädde kvar i mitten. NJUT.
Hetvägg: av med locket, ät. ta små tuggor med skeden runt, runt så det är ett torn med bulle (med mjölk), mandelmassa och grädde kvar i mitten. NJUT.

OT i svensktalande kretsar i finland är semla = småfranska. Snopet att gå in på kondis och beställa en semla… och få en ostmacka…
- Tillräckligt bra är perfekt! -
Mums 
Inte ätit någon i år än,
men vem vet kanske blir en imorr'n
#48 jag har inte heller smakat nån för i år. ser fram emot premiären
Jag gjorde två semlor i dag. Hade en granne på fika. Semlebulle o så tar jag ut o blandar Mandelmassa med uttaget o så grädde o florsocker på locket.Gott..
Lena.P är jag i verkliga livet.
Vi åt semlor efter jakten idag! 
Det blev en till nu på förmiddagen! 
#52 ÅÅÅH, och jag som inte har masat mig iväg till lunch än… kanske är dags att ta en semla till fikat…
Oj vad semlor det äts här !! 
Hos mig är de bara virtuella än så länge…
# 32 Det ät en typ av pethicho deg som fylls med grädde vaniljkräm och hallon eller jordgubbssylt
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.