Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: resor-och-kulturer
Läst 903 ggr
Legaata
0

Vackraste naturen i ditt län?

I vilket län bor du, och var anser du att den vackraste naturen och de trevligaste människorna finns i ditt län?

Med "vackraste naturen" menar jag natur som:

Är likt ett magiskt sagoland.

Som liksom skimrar av en annorlunda energi.

Som man har svårt att fatta att det ligger i Sverige/ i denna verkligheten.

Med "trevligaste människorna" menar jag människor som:

Har kvar kontakten med naturen.

Är öppensinnade och gästvänliga.

Är excentriska och vågar vara sig själva, utan att bry sig om den civiliserade världens "ideal" för hur man ska varfa.

Förstår saker om världen som "vanligt folk" inte förstår.

Loveradio
1

Bor i västerbotten. Norrland är helt klart det vackraste länet med de trevligaste människorna. En himla kontrast mot östergötland där jag bodde förut. Här är folk i regel avslappnade och trevliga.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Legaata
0

Jaha, men Västerbotten är ju stort!

Kan du vara mer specifik och nämna specifika områden eller orter?

Loveradio
0

Hela norrland är vackert Glad Åre t.ex.

Legaata
0

Jag tror dig inte.

Finns säkert delar av Norrland med stora fula kalhyggen.

Loveradio
0

#4 Jo visst finns det det Tungan ute

Legaata
0

Jaha, men var finns det minst av kalhyggen och mest av vacker natur då? Vilka geografiska områden ska man leta i? Och var finns de bästa människorna? Jag har varit i Umeå och stött på dels trevliga människor men också idioter där, så jag förmodar att tätorten Umeå inte inräknas till de ställen där människor är trevliga.

Loveradio
0

#6 Åre är som sagt är jättefint. Umeå bor jag i. Idioter finns det överallt, men generellt sett tycker jag människor är trevliga här.

Cristine
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tynderösundet

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Fridaaaa
0

Bor i Blekinge, och vackrast här är brunnsparken i Ronneby och Sölvesborgs fina bokskogar tycker jag :) Och listerlandets fina naturreservat ;)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[LucyInTheSky]
0

Ölands Alvar.. Magiskt. Trollskogen på norra Öland. Träden där är fantastiska! De växer i kringelikrokar om ni förstår. =) Googlar man på Trollskogen Öland så hittar man massa fina bilder.

[peter54]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag bor i Uppsala län och jag tycker att den vackraste platsen är Kalvnäsets Naturreservat utanför Harbo i Heby kommun.

De där människorna vet jag inte vilka de kan vara, om inte jag själv förstås. Flört

Anders 50
0

Jag bor i Jönköpings län.

Vackraste naturen är runt där jag bor. Och går jag 75 meter från huset så hamnar jag i ett ca 2000 hektar stort naturreservat.  I omgivningarna finns även vackra föryngringsytor som jag varit med om att skapa! Flört

Trevligaste människor som bl.a. har kvar kontakten med naturen, är öppensinniga och gästvänliga? ….Dit hör många av mina jaktkamrater och några riktigt gamla personer i grannbyarna.

De sistnämda tillhör kategorin lite exentriska och som förstår och har varit med om mycket mer än "vanligt" folk.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Denna kommentar har tagits bort.
Maria
0

Jag bor i Göteborg och det vackraste i naturväg är nog Botaniska trädgården.

Vill man ha lite mer vilt och inte så tillrättalagt så finns Slottsskogen, Änggårdsbergen och vackra Klippan nere i hamnen.

Majorna/Masthugget är nog det område i Göteborg med trevligast människor. Där finns alla kategorier i en salig blandning.

/Maria

Anders 50
0

#13 Ett stort myrområde i Gislaveds kommun. 1937 hektar mer exakt.

Föryngringsyta är ett korrekt namn på ett område där en ny generation skog ska eller är på väg att etableras.

Kan ju också kallas för kalhygge, med det är sällan det är helt kalt. Flört

Maria
0

#15 Jag har ibland sett på "kalhyggen" att man sparar "halva träd" Det sticker upp någon gammal stam här och var. Är det för småkrypens skull, fåglarnas eller är det bara en miss?

/Maria

[peter54]
0

#16 Jag tror att man måste spara döda träd och högstubbar åt djurlivet.

Maria
0

#17 Ja, jag tänke att det var något sådant.

/Maria

[peter54]
0

#19 Trist attityd och ännu tråkigare ordval Obestämd

pius314
0

#19 eeeh what?

jag kvalar helt klart in i kategorin "vanligt folk"!

• Tillräckligt bra är perfekt! -
Maria
2

#19 Tror du har hamnat på fel sajt. Här inne är vi även respektfulla mot varandra inte bara naturenFlört

/Maria

KaiPon
0

#19 Demo.. Sore wa imiwonasanai.. Ditt ordval är bara för hemskt också. Plus att det är i mina ögon på gränsen till person påhopp!

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

pius314
0

#24 ööh, trollvarning på dig!

*over and out*

• Tillräckligt bra är perfekt! -
Maria
2

#24 Det är första gången som jag anmält ett inlägg här inne på LK. Det du skriver är personangrepp och INTE acceptabelt.

/Maria

Loveradio
0

Vad skrev hon?

KaiPon
0

#26 Jo samma här.. Känns lite konstigt att ha anmält ett inlägg här.. Obestämd

Legaata
0

#26 Det var inte personangrepp, tror du jag själv tycker det är kul när jag eftersöker vacker natur och får en massa folk som skriver om kalhyggen och parker?

Inlägg redigerat då det innehöll personangrepp och förolämpningar mot annan medlem.

[MargaretaA]
2

Legata du har nu fått tre inlägg bortplockade av det automatiska modereringssystemet.

Ett till och då åker ut med permanent skrivförbud.

Personangrepp är inte tillåtna på denna sajt!

Maria
4

#29 Du gav en annan människa en diagnos och det är inte särskilt lämpligt och det är personangrepp av första klass. Man anmäler inlägg som bryter mot skrivreglerna.

Om nu människor ser kalhyggen som en framtida investering i naturen eller om man tycker parker är vackra så är det faktist helt upp till var och en.

Du har inte monopol på vad folk får lov att tycka eller tänka.

Du har ställt en fråga. Du kommer och har fått många svar. Nöj dig med det och inse att vi alla är olika med olika syn på saker och ting.

/Maria

[peter54]
1

#29 Men jag förstår inte vad du menar när du pratar om att mörda träd. Använder du möbler av trä och kanske toalettpapper?

Legaata
0

#30 Och du njuter av tanken på att jag skulle åka ut, eller vad? Varför uttalar du dig om saken när du inte ens är Sajtvärd på detta forumet?

Måste för övrigt vara en väldigt annorlunda definition på personangrepp, med tanke på att inget av inläggen som censurerats innehöll minsta antydan till det, enligt den gängse definitionen.

KaiPon
1

#29 Jag är en sån som inte brukar anmäla inlägg, men att i stort sett kalla någon sjuk i huvudet är inte okej nån stanns! Du har dessutom, som bumble skrev, inte monopol eller rätten att döma andra för vad det tycker och tänker. Du ställde en fråga, du har fått svar, nöj dig med att folk tycker olika!

Jag själv tycker de bilder jag sett från olika parker i Japan (trots att jag aldrig själv varit där) är bland det vackraste jag sett, men du eller någon annan kanske inte tycker det. Då ska jag acceptera det och inte gå till motangrepp om att dom tycker fel.. Eller tänker jag fel här?

KaiPon
0

#33 Hon har lika stor rätt att säga till och varna dig då hon är medarbetare på sidan och det är det Medarbetare är till för. ^^

Cristine
0

Vi använder inte den tonen på min sajt och du har redan blivit varnad.

Mina medlemmar har all rätt att protestera.

Anders 50
0

Tur?? att jag inte läst nåt här sen kl 9.

Antar att det var mina vackra föryngringsytor som orsakade härdsmältan..Cool

[peter54]
0

#33 Det är väl ledningen för iFokus som sätter gränser. Såvitt jag kan se bryter du mot dessa gränser i snart sagt varenda inlägg du postar.

Legaata
0

#34 Visst kan folk tycka olika!

Det jag reagerade på var att jag upplevde det som att det växte fram någon form av hån-kampanj i tråden som förhärligade miljöförstöring och som jag upplevde som väldigt stötande, och därför sa jag till dessa individer skarpt, för att visa att jag fann detta beteende oacceptabelt.

Men personangrepp var det INTE!

Jag vet inte hur det automatiska modereringsssystemet fungerar, men det verkar finnas en hel del brister i det, vilket är tråkigt eftersom det kan leda till att vanliga inlägg (som mitt eget) tas bort! Att det finns folk som anmäler första bästa inlägg som inte faller dem i smaken gör ju inte saken bättre heller förstås.

Cristine
0

I denna sajt räknades inte alla inläggen eller ordvalet som acceptabla och jag tycker du ska låta bli att kommentera mer.

[peter54]
0

#39 Men tolkningen var aningen ensidigt vinklad eftersom skogsavverkning måste följa lagar och regler för sådan verksamhet och därmed kan det inte vara miljöförstöring eftersom det är brottsligt.

Hur ska vi få pappersmassa och virke till hus om vi inte får hugga ner skog? Hur ska vi torka oss därbak?

Legaata
0

#37. Om du nu tycker att kalhyggen är vackra får du givetvis göra det, även om jag förmodar att det är väldigt ovanligt, och jag har aldrig hört talas om någon annan som gör det.

Det var dock inte ditt inlägg som fick mig att reagera utan de kommentarer som följde från bl.a. bumblboo. Det var absolut inte meningen att gå till personangrepp, utan jag ville bara undvika att tråden utvecklades till en hånkampanj mot naturen.

Maria
1

#42 Mina kommentarer står kvar och dina är borttagna. Säger det dig någonting?

Jag skrev till att börja med att vi härinne är respektfulla både mot varandra som mot naturen.

/Maria

Cristine
0

Du har lätt att brusa upp har jag sett på andra sajter så tänk dej för innan du skriver är du snäll!

Legaata
0

#41 Du har rätt i att vi förstås behöver träd för att göra möbler, hus och liknande. Att använda träd till pappersmassa är dock helt onödigt eftersom hampa växer mycket snabbare. Före 1900-talet t.ex. gjordes nästan alla böcker av hampa, inte trä!

Skogsavverkningen följer tyvärr inga lagar. Det finns ju certifieringar, men tyvärr följs certifierngens regler väldigt dåligt av skogsbolagen. Och de bolag som bryter mot reglerna får inga kännbara konsekvenser.

Här

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1316&artikel=4493129

finns ett radioprogram som handlar om de svenska skogsbolagens brott.

Faktum är att Sverige är en större miljöbov än de länder som skövlar regnskog i Sydamerika, på så sätt att vi skyddat en mindre andel av all skog.

Legaata
0

#43 Bumblboo, jag håller med dig om att vi ska vara respektfulla både mot varandra och mot naturen, och jag är glad att höra att du har den inställningen.

Dock önskar jag att du skulle "leva som man lär" och praktisera det i större utsträckning.

Det är tråkigt att mina inlägg togs bort, jag vet. Jag tänker inte anmäla dina för att prova och se om de försvinner, så som du gjort med mina, för jag anser att du har rätt att uttrycka din åsikt, även om den skiljer sig från min.

#44 Nu är det ju du som sätter diagnos på mig! "Har lätt för att brusa upp". Var det inte det som räknades som personangrepp? Det enda personangrepp jag sett i denna tråd är ett kollektivt och mycket fegt personangrepp från diverse sajtvärder mot en ensam person, nämligen mig.

KaiPon
0

#46 Dina inlägg togs bort för att flera medlemmar här tyckte dom bröt mot skrivreglerna, så enkelt är det. Ingen här gör det bara för att gå emot dig eller hoppa på dig, utan det vi öästa och anmälde var något som vi tyckte bröt mot skrivreglerna.

Och vad enar du med 'ett kollektivt och mycket fegt personangrepp från diverse sajtvärdar'?

Maria
1

#46 Skillnaden mellan dina och mina inlägg är att du faktiskt har brutit mot skrivreglerna.

Jag brukar aldrig, och det hoppas jag att ingen gör, använda mig av anmälafunktionen mer än i nödfall när någon faktiskt bryter mot iFokus regler.

"Har lätt för att brusa upp" är ingen diagnos utan snarare ett konstaterande.

Tyvärr har tjusningen med denna tråd alldeles försvunnit och jag hoppas att det hela rinner ut i sanden.

/Maria

Anders 50
1

Kan ingen sätta stopp för de här märkliga inläggen snart ?  Innan jag kreverar!  Förvånad

Legaata
0

#47 KOmmentarer eller svar till ditt inlägg ser jag som fullständigt överflödiga. Det är bara att läsa vad diverse sajtvärdar skrivit till mig i denna tråden för att få svar på din fråga!

Jag har inte mer att säga i denna tråden, än att jag tycker det är tragiskt att sajtvärdar ägnar sig åt gemensamma kollektiva angrepp på oskyldiga personer.

[peter54]
0

pust Förvånad

[MargaretaA]
0

Den här tråden har spårat ur fullständigt och nu låser jag den. Tråkigt eftersom den började bra.

Inlägget är låst för nya kommentarer