Dofter
Mat, tvål, hudkräm, blommor, plast, sköljmedel osv..
Hur viktiga är dofter för Dej ? 
Det vore ju förfärligt att mista luktsinnet men ibland önskar jag att jag inget hade. Jag har väldiga problem med att gå på avdelningen för rengörings- och tvättmedel i affärerna. Det doftar så starkt så jag får andnöd och näsan rinner. Vi köper hem parfymfritt så långt det går. Det är också besvärligt att hamna bakom någon i kassakön som parfymerat sig.
Inte viktig.
Jag tycker det är bäst om det inte luktar något.
Lena.P är jag i verkliga livet.
Dofter när nog viktigt om jag tänker efter. Tycker om att lukta gott, tycker om när det luktar gott hemma, tycker om att mina kläder luktar fräscht. osv.
Viktigt :) men det får inte dofta för starkt. Då får jag huvudvärk.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Doften av nytvättat slår nog det mesta.
Zabelle
Har alltid haft bra luktsinne och älskat dofter . Nåja, de flsta dofter iaf.
Har tyckt att det varit väldigt viktigt. Men efter att ha varit utan doftsinne (och smaksinne) nu i ett par år så har jag verkligen insett vad viktigt det är.
Jag vet inte hur maten smakar och doftar. Har inte en aning om hur mina tre sista barnbarn doftar. Får inte känna doft av blommor, gräs, skog osv. Det är en stor sorg att ha tappat detta.
Hallo""Känner att jag får förtydliga mig..
Dofter skall vara som en sommar vind.Eller som en baby, Eller maten..
Det som jag tänkte var att Det kan bli Alldeles för kraftig onaturlig doft..Inte gott…
Gunilla.stackars dig"""
Lena.P är jag i verkliga livet.
#7 Jag har nog fått ändra mitt sätt och inte ta allt för givet. Mina andra sinnen har nog utvecklats bättre för att kompensera lite. Min intuition t.ex har utvecklats väldigt bra. 
Människor i min omgivning får tänka till lite också när jag är med. Jag vill ofta att de ska beskriva hur saker luktar och smakar. Det är inte så lätt som man tror 
Jag har alltid gillat dofter. Människans doftminne lär vara väldigt väl utvecklat.
Däremot så har jag väldigt svårt för vissa dofter när jag har huvudvärk men annars så går det bra.
/Maria
Vill tillägga lite till det jag skrivit tidigare.
Jag är glad att jag var så pass gammal när jag "tappade" de här två sinnena, för jag har ju upplevt att ha dem i många år och kan minnas hur allt luktade och smakade. Det är ungefär som att bli blind på äldre dagar; Man vet hur det ser ut/såg ut och har en föreställning även om man blivit blind.
I jämförelse med den som aldrig fått känna smak, doft, fått se… Det måste vara väldigt svårt at föreställa sig då…
# 10 Tråkigt Gunilla! Vi som är van att känna smak och doft, har nog svårt att föreställa oss hur det är att inte känna..
Det får dofta men inte lukta för mycket och absolut inte parfymer får då får jag nästan andnöd fast jag inte är allergisk
#11 Nej, det går inte att föreställa sig.
Men som sagt..Inget ont som inte har något gott med sig. Jag har utvecklat andra sinnen mer istället
dofter är väldigt viktiga, men på hud och hårvårdsprodukter vill jag inte ha doft -jag sprejar på mig lätt parfym efter
tvättmedel - parfymfri
sköljmedel - lätt doftande , blandar oftast 2 olika sköljmedel, en doftfri och en doftande så att kläderna inte luktar för mycket.
använder ibland eterisk olja i doftlampa (värmeljus) men tänder den då bara en stund så att rummet inte stinker…
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Viktiga.
Tvättmedel är parymfritt men sköjmedlet måste bara lukt :)
Fast vill inte ha starkt luktande saker, inte bra för näsan eller de små djuren ;)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
En till med gott luktsinne. Har alltid älskat dofter, och lukta på "saker"
Mina barn, nybryggt kaffe, kåda, eld, hav, solvarm skog, bebisar osv
Menar du Gunilla, att du fortfarande är utan luktsinne?
#16 Japp. Totalt. För något halv år sedan och tidigare kunde det komma tillbaka någon minut i veckan (!) Men inte nu mera
#17 Meeeh, fy sjutton så tråkigt för dig :(( Kanske kommer tillbaka igen…hoppas det!!!!!
#18 Jag hoppas, jag också. men kommer det inte tillbaka så är det någon mening med det också.
Jag har ingenting emot dofter om de inte "gör" mig sjuk, men tyvärr det bara händer så. (Lider av överkänslighet och allergier.)
Gunilla, jag har en son som miste luktsinne i en olycka, att jag vet lite om den biten också. Vi andra får vara hans "näsa" också.
Du har det ändå värre än han. Han "tappade" inte smaksinne.
Jag har känslig näsa och tycker att dofter är viktiga och särskilt viktigt tycker jag det är att dofterna är angenäma. Jag mår riktigt illa av att exempelvis sitta i en taxi om chauffören luktar svett, eller när de byter till ny sopsäck när jag är på dialysen. Då får de ställa ut soptunnan i korridoren, annars kräks jag.
Min fru har dille på såna doftljus, men jag tycker att de luktar inpyrt när de är tända, som i en opiumhåla, tungt och sötaktigt. jag vill ha liljekonvaljdoft, eller hyacintdoft hemma.
När katten har varit på lådan och gjort nr 2 kan jag få spader och spunk. Hon har på gamla dar dessutom börjat strunta i att gräva ner kacket, så det ligger ovanpå sanden och osar. Jag fixar inte den lukten, så om frugan inte är hemma, håller jag andan och lyfter ut hela lådan utomhus. Annars klarar jag inte av att ta bort det.
Ortens "original" tar jag omvägar för att slippa möta. Risken är att jag inte kan hålla andan tillräckligt länge för att hinna passera annars.

..egentligen är väl alla dofter och lukter..viktiga
just nu,är det övervägande ljuvliga aromer hemma
jag fick så många buketter i helgen
skötte om,vattnade o *sniffade* i kväll
..jag är väl inte fanatisk..(?)
men jag tycker dofter ger en kick åt totalupplevelsen
tex. när jag äter,dricker..eller *kysser*ler*
jag kan ..o gillar att stanna upp
, bara *sniffa* innan jag *smakar*
även "äkk´lia! lukter kan vara intressanta
men,då går jag inte lika "djupt" *skratt*
, penke
Jag har inte använt sköljmedel på mer än tio år. I affären när jag köper ett plagg så säger de att "tänk på att inte använda sköljmedel", det är inte bra för plagget. Jag tycker att det räcker att det luktar rent om tvätten (sköljmedel har de mest hittat på för att få oss att lägga ut pengar på det).
Jag tycker mycket om hyacintdoft, doften av fuktig jord på våren, av solvarm hud, av katt (inte kattlåda), av små barn, nybrygggt kaffe, god mat och mycket mer
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
#23 Jag måste ha sköljmedel. Tvätten blir mycket styvare annars.
Lufttorkar våra kläder då vi ej har torktumlare:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag använder sköljmedel till all tvätt utom till lakan som jag vill ha lite stelare.
/Maria
Mmm, finns många goa dofter. Orkar bara inte rabbla upp alla 
Gillar doften av nytvättat, men använder inte sköljmedel
kan tillägga att vi torktumlar tvätten.
Märkte när vi var på lägenhetsvisningar att flera hade tänt doftljus 
jag har svårt för en hel del doftljus och sen blir man ju fundersam
Hur luktar lägenheten egentligen?