Parfym
Blir inspirerad av Sisa till detta inlägg.
En fundering:
Vilken parfym/ parfymer använder du? Varför just den/ dem?
Jag har två favoriter som jag använt i flera år, tycker om dem för att de inte luktar så starkt utan för att de luktar fräscht, lätt och lite blommigt.
Tommy Hilfiger - Tommy Girl
Calvin Klein - CK one (vit)
Jag har slutat med parfym. Både av hänsyn till andra och för att jag själv är allergisk.
Jag har en dröm och det är att alla slutade med parfymer, för om ni bara visste vilket helvete vi allergiker har när vi vistas i offentliga miljöer och nästan inte kan andas p.ga "väldoften"!
Fram för ett parfymfritt samhälle så jag m.fl. slipper springa ut ur affärer osv för att få luft.
Jag har två favoriter:
Light blue /Dolce gabbana
Shower Fresh /Clean
#1 Jobbigt med allergier!
Zabelle
Använder sällan parfymer och sånt. Men i jul fick jag en jag använt kanske en eller två gånger som luktar gott på mig. Men annars är jag inte så mycket för parfym precis.
Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/
#1 Precis! Jag håller fullkomligt med dig.
Love etc… från The Body Shop använder jag mest.
"Toppnoter: päron, neroli, bergamott Hjärtnoter: jasmin, heliotrop, liljekonvalj Basnoter: vanilj, sandelträ, krämig mysk"
Green Tea - Elisabeth Arden
"Toppnot: rabarber, kummin, citron, apelsinskal och bergamott
Hjärtnot: pepparmint, jasmin, nejlika, fänkål och selleri
Basnot: ekmossa, vit amber och mysk"
En vaniljparfym som jag inte vet namnet på men den kommer från Yves Rocher och doftar vanilj.
Och Aqua Blue
Haha fänkål och selleri lät lite speciellt.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Min favorit är Elisabeth Ardens Green Tea. Luktar friskt och gott.
På andraplats kommer Davidoffs Cool Water Women. Också en frisk doft tycker jag.
/Maria
#6 Ja luktar den gott Green Tea :)
Har använt Lancomes Hypnose i flera år.
Men används endast vid finare tillfällen. På jobbet är precis allt doftfritt och då blir det ofta så även på fritiden.

═══════════════════ ೋღ☃ღೋ ════════════════════
FrökenFrisk
#7 Ja visst luktar den gott, skulle det stå ;)
#1 Hear! Hear! 
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Yves Saint Laurent..de gånger jag använder parfym. Inte ofta, eftersom jag vet att det finns många allergiker. 
# 0 Härligt att kunna inspirera till nya trådar! 
#1 Jag har en sådan respekt för allergiker. Kanske är de största "bovarna" unge tjejer och äldre damer med deras okunskap?
FrökenFrisk
#12 Många unga killar, och medelålders män verkar tro att de är "heta" när de blaskat på deo och parfym! 
Har några stycken parfymer. Älskar parfymer (i lagom dos!), finns ju dem som stinker parfym (stackars allergiker) Men har bland annat en Chanel NO 5 (fått av pojkvännens storebror i julklapp), och några andra jag inte kan namnet på ;)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har Naomi Campbell som kvälls- och fest-parfym… har kastat själva förpackningen så jag vet inte vad den heter….
#10 ? Vet inte riktigt vad du menar?
#5,6 - jag har också Green tea som en favorit, frisk och god, men som många av er säger så blir det inte så ofta för det finns många som inte tål parfym
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
#12… Hey..! 
Har aldrig varit mycket för parfym, och det har heller inte de flesta jag känner heller. Ibland, visst, men då blir det ytterst lite, och då äär det oftast om jag ska på nån finare grej hos en kompis eller så. 
Som #13 skrev har jag kunnat lukta mig till fler killar/män än tjejer nu för tiden.
(Vet att Gackt kände man lukten av innan man såg honom tex 
)
Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/
#17 Ok. Jag förstår
Jag kan bara använda en speciell doft av Oscar De La Renta!
Jag är total parfymnörd. Men tycker inte om starka dofter - de blir lätt rumsdödare
favoriten för tillfället är Givenchy Amarige Mariage - en liten sprejning räcker länge. Lätt kryddig doft med djupa kvinnliga blomnoter
Bijan Nude - mjuk varm varje-dag-doft med chokladtoner -låter konstigt men den är jättefräsch på mig.
det finns en kul sida om man vill läsa om parfymer (engelsk text)
även där kallar jag mig Mooniq. Man kan skriva egna recensenter om dofter man provat och vad andra tycker..

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Håller med #1!!!!!
Trodde jag funnit paradiset utan dofter här i Portugal.
Förra vintern kom "chocken"! De elder i spisar o kaminer med VED.
Tur vi har apotek i byn och att man inte behöver recept på mina allergimediciner.
Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!
Lou Lou är min favorit parfym.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
Vintage av Kate Moss är en av mina favoritdofter, främst p g a att den alltid får mig att associera till 20- och 30-talen, ballroom-musik och stumfilmer. Näst kommer Flower by Kenzo, för när jag känner doften av den kommer jag alltid att tänka på sommar, fyrar, hav och båtar. Så det viktigaste tycker jag inte är doften i sig, utan vad den väcker för minnen och känslor i en. :)
Jag har en deo, men annars har jag inget doftmedel alls. Frugan har några stycken olika. En av dem gillar jag inte, den luktar som ett får. Jag känner igen den på andra på tio metes håll, fårparfym säger jag till min fru då.
# 26 Haha…
använder inte parfym.. mest för att jag är allergisk mot starka dofter å sen tycker jag inte att jag behver mer än lite under armarna,, så naturligt som möjigt gillar jag=)
Det har hänt att jag frågat en kvinna tex i affären, vad hon har för parfym, inte för att stöta, utan mer för att få reda på och köpa in till en ev. flickvän. De tre bästa jag kommit fram till då som jag gillar hos kvinnor är: Rödur, Giorgio, Jopp. Jag kör själv med Axe, man har ju sett reklamen ;-)
#29 Jag använder Nivea av just den anledningen 
Love etc och Dreams unlimited från The Body Shop är mina favoriter.
Sen gillar jag även Velvet Hour av Kate Moss och Wild Pearl och NC av Naomi Campbell.
Dock kan jag inte använda parfym så ofta eftersom en av mina kompisar är allergisk. Sen använder jag inte parfym om jag ska någonstanns där det skulle kunna finnas någon som är allergisk(stan, bio, restauranger m.m). Så jag använder det bara hemma och om jag ska någonstanns där jag är 100 % säker på att det inte kommer att vara någon allergiker.
Ni som är allergiska, jag förstår att det måste vara jobbigt för er med all parfym. Men mår ni dåligt av alla kosmetiska dofter, eller är det just starka parfymer som besvärar er? Parfym använder jag mest vid speciella tillfällen, men doftande body lotion använder jag så gott som varje dag. Mår ni dåligt av det med? 
..för flera år sedan hade jag många olika
i huvudsak after shave
efter humör o ..dag
numera är det bara..olivtvål o ev. hudkräm(ldb)
jag har några fådda *änglaoljor* med arom *ler*
men,en FAVO parfym
en så gamal jag inte tror de gör den längre:
Jill Sander :MAN
bara en vag nyans mot huden …
, penke