Trafikhyfs!!
Nästan varje dag möter jag en cyklist som cyklar på vänster sida. Börjar bli trött på det. Igår och idag, kom jag körande långsamt med bil och höll mig långsamt på min högra sida. Och, det är väl inte helt oväntat att cyklisterna också höll sig kvar på sin vänstra sida och hytte med näven åt mig.
Berätta för mig varför det är såhär???
Jag önskar också att cyklister och gångare sätter på sig reflexer så att de syns. Jag har, även på cykel som jag ofta åker, varit nära att köra på folk utan både lyse och reflexer. Eftersom jag ser att folk inte syns, så har jag börjat att ta på reflexer både fram och bak och två små lampor när jag går. Av vilken anledning låter folk bli att ha reflexer? Hur tänker ni?
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Först är de nonschalanta sedan är de dumma! Eller tvärtom..
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Jag passerar genom Uppsala tre kvällar i veckan och utan överdrift vill jag påstå att det inte är mer än en på tio gångtrafikanter och cyklister i Uppsala som använder reflex.
Hälften av cyklisterna har inte heller vare sig lyse eller ekerreflexer. Idag var det en gubbe i min egen ålder som cyklade på bilvägen fast det finns en lika snöfri cykelbana intill. Han hade mörka kläder, inga lysen på cykeln och inga reflexer.
Det är ett stort och uppenbarligen olösligt mysterium hur gångtrafikanter och cyklister kan tro att bilförare ser dem bara för att de ser bilarna. Allra värst är det när det kommer cyklister farande över övergångsställen i mörkret framför bilarna.
Det verkar som om en del helt har förlorat sin självbevarelsedrift. Det spelar ingen roll egentligen vem som har rätten på sin sida om det slutar med att man dör.
#4 Nej, och jag vill inte köra på någon, även om det är jag som har "rätt" (jag menar om de t ex är helt utan reflexer, mörkt klädda osv, och jag då kör på dem). Någon jag känner sa att "jag bara kör på", de får skylla sig själva, men det klarar jag inte av.
#4 I såna lägen åker man ofta dit för vårdslöshet i trafik och i värsta fall vållande av kroppsskada eller vållande till annas död och det finns knappast något som är värt det, även om man har rätt enligt trafikreglerna.
#5 Ja, det är det mest troliga. Jag vill först och främst inte köra på någon över huvud taget och sen vill jag inte heller åka tid för vårdslöshet i trafik.
Men, varför är det nu så många som cyklar på vänster sida? Jag har upptäckt det under det senaste året.
agge. cyklister!!! Ja. Det är ett folk för sig. så som det skrivs "Ingen självbevarelse drift.Utan de tutar o hötter med nävarna åt bilister o tror att de äger vägen…
Reflex!!!Tycker jag inte man kan få för mycket av…O så att man håller sig på sin sida….
Det värsta är väl när det kommer föräldrar cyklande o barn som cyklar efter o de bara kör rätt över på övergångställena…Vad lär de barna sig..Jo att man bara går tätt ut..Konstiga människor som cyklar tycker jag…
Cykel skall ju ha lampa fram o lampa bak o reflexer på ekrarna..
Sen så är ju cyklisterna lika galna när man Går!!! har hålt på o bli påkörd ett flertal gånger..Vet ju inte vad som är gångväg o cykelväg o de blir ju helt rabiata om man går på deras vägbit…
Köra på någon hade ju varit en mardröm…
Fast jag har fått en cyklist på framrutan..Hela hans ansikte blev liksom stort när man satt i bilen o inte riktigt förstod vad det var som for upp på rutan..Men det blev inget.Cyklistens fel..Jag stod still o han kom i en himla fat o rundade o där stod jag..Tänk om det hade varit någon med barnvagn…kan ju hoppas att han blev riktig efter den smällen..
Lena.P är jag i verkliga livet.
#6 Det är inte bara detta med cyklisternas vänstertrafik, man blir förvånad jämt över hur folk beter sig numera! Inget vett eller moral nånstans….
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Ja det är nästan så att jag längtar tillbaka till bilarna utan ABS. Då kunde man klappa plattan i mattan så att det skrek i däcken. En och annan vårdslös cyklist fick nog fartrand i kalsongerna då.
På min gamla Volvo 145 från 1971, som jag körde fram till 1989, hade jag ett starktonshorn med 7 pipor och kompressormatning. Jag släppte på allt som gick när det var någon cyklist som bar sig illa åt. Då blev det garanterat blött i brallan på dem.

Under sista året har de blivit mycket vanligare med cyklister på vänster sida. Och det konstiga är att om jag, med cykel möter en vänstercyklare, så vill de att JAG ska flytta på mig till vänster (att de ska åka innerst, på den vänstra sidan) - kanske har de ingen aning om att de SKA åka på höger sida?
Säger bara "Skottpengar på cyklister"
/Maria
#12 Det belönades med ett "Bra inlägg" 
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Håller med! Vissa - men inte alla - cyklister är väldigt nonchalanta. Kanske dom inte kör bil själv och märker så dåligt dom syns. Men att cykla på vänster sida..hutlöst! 
/Maria