Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettvåra-vänner-djuren-natur
Läst 798 ggr
stina63
1

Fullmåne

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det i natt, Men igår så fotade jag månen. För det var nästan stjärnklart och idag så regnar de.

Visst ser månen härligt ut. Tittar ni riktigt noga så ser ni en lejon runt månenSkrattande

chik
0

Vilken fin bild du har tagit på Månen..Jag tycker den är så magisk o vacker..

Det att man kan vara ute om man vill o se så som det vore skymning.

Många sover ju dåligt när Månen är full.Men det har jag inga problem med…

Sen att stå här nere o se på den.O veta att någon har tassat eller svävat på den..Otroligt.

Lena.P är jag i verkliga livet.

stina63
1

Den blev lite speciell bilden med målnen runt omkring, Blev en avbild av en lejon med tredje ögat också.Skrattande

Hans K.
3

Va kul Stina …!
Jag tänkte samma tanke igår att göra en "mån-tråd" men jag hade bara mobilkameran med mig. Men så tog jag min lite bättre kamera med mig och gick ut i den mörka skogen, nu ikväll, men då var det ju molning. Tog lite kort i alla fall.
Häftigt med Lejonet, det syns ju så klart och tydligt !

stina63
0

Wow hans vilket häftigt foto. Underbar månkvälls foto,Glad

Visst är det häftigt när man ser lejonet med ett extra öga

chik
0

Hans..WoW. granarna lyser även här..Vilket kort. På något sät så verkar det så levande..

Lena.P är jag i verkliga livet.

Hans K.
1

#4 #5 Tack !
Egentligen så är det 3 kort på samma motiv som man mixtrar ihop till en bild i ett bildprogram, ett kort som är för ljust, ett som är lagom och ett som är för mörkt och voila ! så blir det lite hokuspokus Glad

Anders 50
0

Gillar fullmånen!  Men lyckas aldrig ta en bra bild på den.

Fullmåne och snö på marken betyder att jag sitter i vak-boden i ladugården på natten och försöker skjuta rävar på åteln som jag har utanför.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

stina63
0

De är svårt få bra bild på månen. Skulle vilja kunna fota så man ser bergen allt på månen. Men de går inte med min lilla kompaktkamera.

Maria
1

#7 Vad är åteln för något?

/Maria

stina63
0

Kanske där ska stå åkern humlanGlad

Maria
0

#10 Det har du rätt iFlört Tänkte det var något dialektalt uttryck.

/Maria

Anders 50
0

#11  Åtel kan också kallas för lockbete.  En åtel för räv kan bestå av slaktavfall, fisk, trafikdödat vilt m.m. som man lägger ut för att locka exempelvis räv inom skotthåll. Givetvis också för att den ska få mat, man sitter inte och vaktar där hela tiden.

Och man kan anlägga en åtel för att på den utfodra örnar, som man gör i nationalparken Store Mosse strax här intill.

aggeelin
0

Ja, det är fullmåne! Tänkte inte på det men det är anledningen till att vi har så ljust ute trots att det snöar. Vi har sikt flera hundra meter nu ikväll fast det snöar ute.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Hans K.
0

Blåstångens kärleksliv
Hörde en intressant företeelse, att på försommaren just vid fullmåne släpper blåstången ut "det som behövs" = samma som för däggdjur, (för pryd för att skriva ut själva beståndsdelarna som behövs för fortplantning).Skäms
Hur sjutton kan "man och kvinnotången" veta att det är "läge nu" och att den ska göra det just då? När det är fullmåne!

pius314
0

#12 visst är det några djur man inte får "åtla med" och vissa djur man inte får jaga med åtel (eller luder som man sa förr, ;-))

• Tillräckligt bra är perfekt! -
Maria
0

#12, 15 Då har jag lärt mig något nytt igenGlad

/Maria

[Sisa]
0

Bra tråd!

Säger som bumbleboo..har lärt mej nåt nytt igen.  Glad

pius314
0

Fast jag är inte säker på det jag skrev i #15, menat som en fråga, fast jag glömde frågetecknet

(men luder stämmer i alla fall)

• Tillräckligt bra är perfekt! -
Anders 50
0

#15  Bara ingen vet om det så får man göra som man vill!  Flört

Men du har rätt! Slaktavfall från vilt och fisk(tror jag) får man lägga ut på åteln.

Varg och Björn får du inte skjuta på åtel. Björnjakt på åtel förekommer på försök på några ställen norröver.

Björnåtel får du göra för att du ska ha lätt att få spår med jakthundarna där under björnjakten, men det är väldigt många bestämmelser om det och tillstånd krävs, och bortstädning av åteln efter jakttidens slut..

Luder har jag inte hört i samband med åtel? Däremot i andra sammanhang. Flört

Så där lärde jag mig nåt nytt också!