Tänk om...
man kunde under sommar månaderna gå tillbaka i tiden, stänga av en del småvägar för biltrafik och åka hästskrinda. en sak till som alla borde få pröva på är att hoppa i hö, vilken känsla.
Leva några månader i lugn och ro.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Det skulle vara härligt.
Med vänliga hälsningar Lisa
Det låter underbart! 
# 0 Har Du åkt skrinda och hoppat i hö ?
Japp jag höll till på en bondgård som en släkting hade på sommrarna, 3 km från där jag bor nu!
Åh, det gjorde jag med som barn,
var med en bonde i närheten och häsjade hans hö och bärgade det upp på skullen och sov där (fast det var mycket läskiga smådjur, så det var inte så idylliskt).
ett minne för livet, men bondelivet ser ju inte ut så nu för tiden…
på gott och ont
- Tillräckligt bra är perfekt! -
Hoppade i halm en gång uppe hos pappa.. Vet inte vad som hände, hoppade som alla andra där alla andra hoppade, men foten hamnade väll fel. Kunde knappt gå, det gjorde så järnspikars ont. 
Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/
Nej nu är det de fula rullarna som står överallt på åkrarna
Får väl skryta lite då..Otaliga är de hölass jag åkt i och antalet övernattningar på hörännet är många.
Sånt är jag uppväxt med! Och bor kvar här på gården än! 
Men det var ju i höet man höll till inte i halmen, den kom ju senare på hösten.
Och vi hade hästar i jordbruket, och till skogskörning innan det köptes traktor här på gården. Vi hade det största jordbruket i socknen, så här var det full fart och många hästar!
Så jag har kört häst med alla sorters redskap efter. Och i skogen använde vi hästar längre än i jordbruket.
Men det var lika kul att åka i släden efter häst på vintern.
Vilka minnen som kom fram nu! 
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Ja jag skulle gärna levt på Emil i Lönnebergas eller Bullerbybarnens tid. 
Och inte i Arktis då - där jag spenderade mina första tio år i detta livet - det gick inte ens att hitta sju olika blommor att lägga under huvudkudden på midsommarafton 
Oj, kära nån, en sån nostalgitripp!!!
Men visst skulle det vara underbart och välbehövligt för många stressade människor.
#7 jaa, slädfärd under pläd med bjällror. Supermysigt!
- Tillräckligt bra är perfekt! -
Som stadsmänniska så har jag varit bortskämd med att tillbringa alla sommarlov, helger och större högtider på landet.
Hoppat i hö, varit med och bärgat hö. Mjölkat, hämtat och släppt ut kossorna i hagen. Läst Kalle Anka i stian bredvid gårdens "julegris" matat hönorna och hämtat ägg.
Gården låg vid havet så jag har seglat, fiskat, fiskat strandkrabbor och bränt rygg och axlar av solen varje sommar. Lagt nät/garn i gryningen och vittjat dessa.
Jag är glad att vi har kunnat erbjuda vår son samma slags upplevelser när han var liten för han är ju också en "stadsunge"
/Maria
Vilka härliga minnen!
Du som är från småland Anders, fanns det så många grindar efter vägarna som man ser i filmerna?
Mina härligaste sommarminnen är från barndomen i Kalix skärgård. Då åkte hela släkten ut i båtar till en lämplig ö där vi stekte falukorv och fläsk och åt det med limpa (det var innan begreppen barbecue/grillning hade blivit uppfunnet i Sverige) Morfar spelade dragspel och alla sjöng med - jmfr med Allsång på Skansen. Jag skulle gett skjortan och halva armen för att mina barn hade fått uppleva detsamma 

Jag har haft förmånen att växa upp på bondgård, hoppat i hö och kört mjölkkannor med Ferguson (grålle) traktor.
Tillbringade alla helger och lov hos min moster på landet. Utedass, vatten i brunnen och vedspis.
För en liten unge var det paradiset på jorden med alla djuren 
Zabelle
som barn hoppade jag/vi mycket hos min morfar/mor..
smög.gömde o sov där,hittade kattbon/ungar
moster/kusiner hade hästar .. *ler*
vadå stänga av vägar,det finns ju att hyra,häst o (hus)vagn per vecka
lugna erfarna hästar
inte utmed motorvägarna,mer längs mindre vägar,sjöar o rastplatser
viss personlighet krävs
jag har ingen länk eller nummer nu :- /
, penke
Inte här Penke!
#16 tittade snabbt på nätet:
http://www.ponyonly.net/sv_vagn.htm
http://www.familjeliv.se/Resliv/Resa/var-basta-aventyrsresa-328
Zabelle
Tack,Zabelle *ler*
nu återstår det bara att se om Cristine kommer förbi i sommar..(?) :- )
, penke
Min sons första sommarjobb, om man nu ska kalla det så, var faktiskt grindvakt två gånger i veckan på sommarlovet.
Hembygdsföreningen hade dans på ett ställe bredvid vårt torp och alla behövde åka igenom en grind till en hästhage för att komma dit och tillbaka.
Han tjänade ganska bra och var föreningens grindpojke flera somrar.
/Maria
Jadu Penke, till det skulle det behövas ett litet mirakel
för att jag ska kunna gå riktigt
och kunna resa!
Jag skulle gärna resa söderut.
Så rolig Humlan, vilket idealiskt jobb på sommaren.
Lite OT, men vad hände med ditt inlägg Cristine (#21)? Ser konstigt ut för mig i alla fall.. 
On topic; Visst, landsbyggden är fin, men jag skulle inte klara mig utan el en längre tid. Vill kunna ha musik och sånt, ju ^^
Men snälla KaiPon var har du fått ifrån att att landsbygden inte har el?
Det är förmodligen bara små skogskojor i norra Norrlands inland som inte har det…. och där bor det inte särskilt många….
#13 Lite överdrivet är det nog. Sedan beror det säker också på hur långt man kommit med laga skiftet i byarna. Då när alla gårdarna hade sina åkrar huller om buller i byn så behövdes det många grindar och gärdesgårdar. Och när djuren gick på skogen så behövdes det ju grindar över vägarna.
Men filmerna utspelas i regel tidigare än då jag var barn, men jag vet att häromkring fanns det inte så många grindar att passera för de vägfarande.
#11 På tal om Göteborg och att komma ut på landet, så hade vi "sommarbarn" som de kallades från Göteborg här på somrarna i slutet på 50-talet och i början på 60-talet.
Han var här under sommarlovet, men ett par år var det två bröder som var här. Och alla var i min ålder, så vi hade jättekul.
(#25)
olika "krigsbarn".. har jag hört en del äldre prata om
inte bara finska under själva kriget
utan även tyska,ett par år efter ,runt 1950
för att kunna få lite sol på sig,se grönt gräs och mat ..
, penke
#23 Jo jag vet det ^^ Jag påpekade bara att jag behöver el för att kunna lysna på musik, det var allt ;)
Dessutom har min farmor en tendens att försöka få ut oss till ställen en längre tid som inte har el, vilket jag stör mig på -.-
haha var rädd om din farmor. Hon har viktiga saker att lära ut 
#28 Kanske hon har, men hon har också en tendens att dra med mig ut och träffa tio tanter som redan innan vet vem jag är, vilket inte alltid är det bästa för mig, då jag har både social fobi och ångest
Och hon förstår inte när man förklarar för henne heller.
jag tvivlar inte på att du fixar det KaiPon. Du är hundra gånger tuffare än jag var i din ålder. Stå på dig tjejjen 
#30 Daw, va snäll du är 
Tack. Men som sagt, det blir jobbigt då alla vet vem jag är men jag vet inte vilka dom är, och musiken lugnar mig så oerhört mycket..
Ja jag vet vad musik kan göra för välbefinnandet. Fortsätt att lyssna på musik som får dig att må bra…. den lägger sig som bomull runt hjärtat och varm gröt i magen 
ja livet på landet!!!
När jag var lite mindre så hade vi häst o vi hässja hö, o vi sov o hoppade i det. o en Grind in till grannen var det med…
Men i dag vet jag då inte hur människor är funtade….
För som jag ser det så bor jag på landet o här har då alla fobi för hästskit..o rida genom byn""Ja då kom det alltid någon o gapade att man skulle rida i ridhuset..
O i skogen skulle man inte vara..Då förstörde man rötterna…Så människan är en konstig ras…Miljömedveten""Ja när det gäller o prata..Men inte i praktiken…För hästen släpper bara ut Vegitariska köttbullar gent i mot bilen..
Lena.P är jag i verkliga livet.
Uppväxt på landet. Hoppat i höet har man gjort 
Massa minnen som kommer upp… tänker på pappa.