Svär Du ?
Ibland kan väl en svordom vara på sin plats och en svordom är väl en del av alla språk ?
Hur viktigt är det att vårda det svenska språket ? 
Jag svär mer än jag borde.
Skääper mig när jag är bland folk och på jobbet givetvis men hemma och bland vänner så hoppar det gärna svordomar.
Min man svär en del och man blir som man umgås
/Maria
Ja, jag är väldigt ful i munnen.
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Inte så mycket mest när jag slår mig eller är arg,inte i det vardagliga språket.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
tyvärr så svär jag väääääldigt mycket.. vare sig jag är arg eller inte så i de vardaglig svär jag mer än jag egentligen vill men de har blivit en del av mitt spårk men försöker att tänka mig för men de är svårt..
men visst tycker jag att man ska försöka bevara de svenska språket.. men de kanske åxå är svårt att göra när utvecklingen tar vid..?
jag svär helt lagom. använder det som förstärkning eller som eder när jag slår mig eller är arg.
Det är ju också en del av det svenska språket och ska väl också vårdas ;-)
Att jag använder "vårdat språk" hos kunder etc är naturligt, inget jag tänker på (men där har jag sällan orsak att utslunga eder)
(fö är svenskar "hånade" för sina lama svordomar internationellt. Om man översätter finska/spanska/engelska/franska/ryska svordomar så är de MYYYYCKET grövre… :-D)
- Tillräckligt bra är perfekt! -
#5 grovheten beror litepå vilka ord flk använder.. finns svordomsord som jag ALDRIG använder för att jag inte tycker att man svär med dom för att de gör dom såååå fula så.. beror lite på hur man svär.. jag svär inte med så grova ord men vet tyvrr dom som gör de
Viktigt att vårda det Svenska språket..Ja det tycker jag. Som pratar göteborgska…
Svär gör jag…Fasten när jag hör någon annan så tycker jag att det låter gräsligt..""ja man har då en Stor Dubbel moral..
Lena.P är jag i verkliga livet.
#6 absolut! jag använder typ
det där gjorde han jävligt bra!
Skit, jag har glömt steken i ugnen
Faan, nu kommer jag få göra om hela skiten igen.
När jag var yngre blev jag irriterad på att vissa bekanta skrek "fitta" när de blev arga (inte mina nära kompisar tack och lov) så jag började kontra med "kuken också" i deras närhet. Det var verkligen fysiskt svårt att formulera ordet, och säga det högt, men jag kan säga att de såg ut som fiollådor i ansiktet, ha ha. Blir så irriterad på att ett slanguttryck för flickors könsorgan ska vara ett skälls/svärord. Pisses me off!!!
jag hör tyvärr både om kvinnors å om mäns könsorgan.. å de är de jag tycker är så fult nä rman använder å svär med.. usch,,
Jag svär lite mer än jag borde ibland :/ Svär när jag blir arg/förbannad
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag svär ungefär i samma grad som #8 och har orden helt klart till att förstärka det jag menar. Började dock svära ganska sent och svor inte inför mina föräldrar förrän jag nästan var myndig. Ångrar delvis att jag började med det för jag har märkt att mitt ordförråd har försämrats sen jag började med det.
Som andra sagt så är ju svordomar en del av språket och hör idag till det normala. Det jag stör mig på är könsord och när man använder ord som "bög", "gay" och liknande som svordomar. Jag är också lite rädd för att jag håller på att tappa en massa svenska ord och jag upptäcker det inte förrän jag är mitt i en mening och det enda som dyker upp i huvudet är den engelska motsvarigheten. Tror dock att det har att göra med att jag håller på mer med engelskan än svenskan i vardagen.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
#9 tror det är MYCKET mer utbrett nu. Då för nästan 26 år sen när JAG var ung ;-) började det nog precis komma upp, (just att skrika fitta åt höger och vänster). Det kändes som det iaf, men det kan ju ha varit att jag och min bekantskapskrets blev äldre och vissa kände ett behov av att "tuffa till sig"…
Kanske användes det redan 73, vad vet jag?!
Att skrika hora och bög åt varandra började nog precis efter min årskull, jag har aldrig upplevt att någon har skrikit det åt mig (kanske några småkillar som muckar möjligen) men har ju sett hur utbrett det har blivit i övrigt. :-=
Jag kom ihåg när min son kom hem och frågade vad "bögare" var för någonting
/Maria
Händer att jag svär ibland, men det är sällan. Började också svära sent.
Brukar ha tungan rätt i mun när jag pratar med andra men
oj, det slank visst ute ett "himla" när jag snackade med en kristen sist.
Tycker det är fult när maken svär
och han tycker det nog är än fulare när jag svär
så svär vi så är det för att vi är riktigt irriterade
Nu kom jag och tänka på gnu.
Vet att en del använde det som svordom när jag gick i högstadiet
(Gnu också! ist för Fan också!) Kanske för att det är kul att säga?
Jag svär ibland, men jag är bra på att anpassa mitt språk till vem eller vilka jag pratar med.
Sedan är det viktigt att hålla språket rent för barnens skull. De svär mycket mer än jag trots sin ringa ålder. De tar efter kompisar som har dåligt språk.
Jag svär rätt mycket, men försöker behärska språket bland barn och på jobbet mm. Pratar för mig själv också, så folk tror nog att jag är rubbad ibland
Jag brukar åkalla "han därnere" flera gånger om dagen. Men det är väl också en del av det svenska språket 
Svär inte överdrivet mycket
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Jag försöker minska på mina svordommar. Har börjat med 'Son of a mother duck' eller 'holy mother of duck' och liknande istället 
Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/
Såklart, säger jag för f..n ibland eller ofta. 
Jodå, visst svär jag ibland. Och det kan vara jätteskönt att göra det! Bara för att!
Jag tycker det är bra att undvika svärord så länge det går, det inger mer respekt och förtroende. Fast ibland behöver man ju lätta på trycket, tex när jag….
- ska lära mig en ny peka-på-skärmen-telefon som inte har knappar/funktioner där jag vill
- är stresad och datorn inte funkar som de ska
- ska få upp en plastförpackning som inte går att öppna utan sax eller kniv och jag för tillfället inte har tillgång till det
- hör någon som sitter och vevar runt sockret 1/2 minut med skeden i lergodskaffekoppen
- blir utsattför höga hjärtskärande ljud
- ska skriva nåt och kulspetspennan inte fungerar
- får ett kraftigt nysanfall
- får kladd på mig
- trampar i nåt vått
- blir utsatt för att någon stjäl "min" p-plats mitt framför ögonen på mig
#23 ha ha ha. Ja de är några av tillfällena när en svordom kan komma till pass
Nä jag svär inte bara när jag är arg och sur
Kommer ihåg att jag fick lite konstiga blickar då jag sa 'pig that is soaked in soup of crime' istället för sen vanliga strängen svordommar i skolan nån gång 
Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/
Jag anstränger mig för att anpassa språket efter vem jag umgås med.
* Svär inte på jobbet
* Svär inte när jag är med småbarn
* Svär säkert på samtliga punker som Hans tog upp 
Zabelle