Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 1527 ggr
Cristine
1

Köra i halka

Är du bra på det?

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Fridaaaa
1

Nja har bara haft Körkort i 1½ år. Övningskörde dock mest i vinterväglag, nästan enbart det faktiskt.

Jag kör alltid superförsiktigt vid halka, är livrädd att hamna i diket eller snurra runt.
Har varit nära 2 gånger trots försiktighet.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

flisan708
1

Är inte förtjust att köra i halka, kan jag undvika så gör jag det. Men måste man så måste man. Förra vintern var dock värre för då hade jag sämre vinterdäck. I år känns det bättre då jag har nya.

WinterPrince
1

Hyfsat skulle jag nog säga. Har fått lära mig att våga köra i snömodd, dvs inte bara mesa runt och glida, ibland går det bättre med lite fart. Likaså att våga ta sats inför en uppförsbacke.

I år känner jag mig lite osäkrare dock för jag har bara vinterdäck på nya bilen, hade dubbat förut.

Sen bor det en liten rallyförare i mig tror jag. Min körskolelärare blev ganska arg på mig när jag gasade mig ur en sladd under halkprovet. :P

AnnL
1

Är nog inte dålig på halk körning men jag gillar inte att köra om det är halt sen jag åkte av vägen i min ungdom. Det sitter i.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

[peter54]
1

Jag har övat mycket halkkörning förr om åren när vi brukade ha folkrace med gamla bilar på isen på Malmsjön i Grödinge, så jag tror mig vara rätt bra på halkkörning.

Är det bara snöigt och moddigt tycker jag att det är kul att köra precis sådär lagom så det släpper lite i bakdelen, jag kör ju en gammal Volvo 945 med bakhjulsdrift. Jag leker alltid lite i sånt väglag om jag är ensam på vägen.

Men det finns olika sorters halka och inte alla sorter går att vara så bra på. Är det knölig glansis med pudersnö eller vatten på, är jag nog lika dålig som de flesta på  att köra.

Jag använder inte dubbdäck, utan kör på regummerade friktionsdäck året om.

[MargaretaA]
1

Jag har klarat mig hittils med 30 år gammalt Körkort. Men det bästa är att stanna hemma om man inte absolut måste ut Förvånad

aggeelin
1

Jag är inte så förtjust i att köra i halka. Är det riktigt glashalt så är det bara att köra försiktigt. Har kört i väglag där det varit vansinnigt halt men åkte försiktigt och det gick bra.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[peter54]
1

Jag körde till Sala i rktig glashalka för några år sedan. Jag skulle till bilservicen och hade pojken med mig, han var väl 5 år då tror jag. Vi har 50 km till Sala och vi åkte Huddungevägen dit, den går över åsen och brukar vara vidrigt hal.

När vi kom ut på rätt väg från Rödjevägen, kom vi ifatt skolbussen som blinkade för att stanna. Den fick stopp, men när den väl stod stilla, gled den ner i diket i sidled. Vår pojke blev rädd och föreslog att vi skulle åka in på varenda skogsväg vi passerade, men det gick bra. Vi tog 56an hem istället, den var sandad och saltad.

Namiko
1

Har kört på blankis med utslitna sommardäck. Kan lugnt säga att det var värre än halkbanan men jag tog mig fram ändå utan att sladda en enda gång. Det gick däremot inte snabbt alls och trots att min maxhastighet låg runt 50 (enbart på långa raksträckor kan jag tillägga) och jag började bromsa i väldigt god tid så missade jag ändå infarten dit jag skulle :P Var bara att hitta någonstans att vända, köra 30 tillbaka och börja bromsa ännu tidigare. I kurvorna var det i princip krypkörning som gällde.

Med tanke på hur bra det gick den gången så skulle jag vilja säga att jag är rätt så bra på köra i den sortens halka. Men nu vet jag iofs inte längre då jag inte kör bil mer än några få gånger per år.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Anders 50
0

Jag anser att jag är bra på halkkörning. I jobbet så var det ofta lång väg till arbetsplatsen ute i skogen och ofta var det på det mindre vägnätet som inte plogades eller sandades så snabbt.

Ibland hade jag 7-8 mil oplogad och hal väg framför mig när jag satte mig i bilen strax efter kl 4 på morgnarna.

Bäst var att köra i oplogad snö innan det blev för spårigt av all trafik och då blev det ofta bara tre spår och det blev jobbigt att hålla ut vid möte.

Sedan kunde det vara smala skogsvägar som inte plogades eller sandades förrän timmerbilarna började hämta virke.

Isiga vägar var inte det värsta, det var moddsträngarna på de större vägarna som man var tvungen att åka genom när man skulle köra förbi alla som körde i 40 km trots att det var bred "sommarväg" mellan moddsträngarna.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[Sisa]
0

Gillar inte heller att köra i halka..speciellt den första halkan brukar vara lurig. Men ibland måste man ju..

[GunillaF]
0

Gillar inte halka men är ganska van efter 40 år med Körkort och vintervägar 5-6 månader/år.

[cherstin]
0

Jag kör inte alls under vinterhalvåret. Är en riktig fegpropp i trafiken så jag låter bli att köra helt enkelt. Sån är jag…

pius314
0

Jag är rätt bra på det, men tycker att det är jobbigt om det är halt och man ska åka långt och bara vill komma fram. Är det en kortare tur kan jag gärna leka lite (speciellt om jag hittar en bakhjulsdriven bil, annars blir det mest handbromsvändningar och sånt) Barnsligt kul! :-)

• Tillräckligt bra är perfekt! -