Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 955 ggr
Cristine
0

Rosa och blått

det har alltid varit så genom tiderna och i alla länder nästan.

Vem bestämde att rosa var till flickor och blått till pojkar tro?

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[Fiction]
0

Jag har hört att rosa skulle vara en pojkfärg om vi ser lite längre tillbaka i tiden.

Lite kuriosa.

Cristine
0

Tack Fiction den artikeln var både rolig och intressant nu har jag lärt mej något nytt.Glad

aggeelin
2

Ja, det kan man undra vem  som kom på det? Jag som är lite tvärsemot har gjort lite hur som med min killar när de var små (bebisar) och sen har de haft klara fina färger.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Fridaaaa
1

Jag hatar när man könrelaterar färger! Usch….

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cristine
0

Jag har klätt mina i alla andra färger utom dom.

[cherstin]
0

Jag är nog konservativ men mina prinsessor har haft rosa och småprinsarna blått. Har lite svårt för rosa på killar. Möjligen svagt rosa i så fall.

JohannaEkroth
0

Förresten, rpsa och blått passar jättebra ihop tycker jag! Glad

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

KaiPon
0

#6 Killar i rosa är det bästa som finns tycker jag. Glad

Kanske lite just därför jag gillar jrockare så mycket, finns många som har rosa på sig och dessutom är crossdressing vanligt också.

Själv avskydde jag rosa när jag var mindre, det är bara nu på senare år jag börjat att gilla det Skrattande Var mer för rött och blått som liten.

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

[Sisa]
0

# 8  Får mej att tänka på Gert Fylking!  Han bar en rosa overall då jag såg honom på stan!  Tungan ute

KaiPon
0

#9 Haha coolt. Skrattande

Men ja, har sett många av mina favorit band i nån typ av rosa. LM.C, SuG, Hiroto från Alice Nine, Ruki från the GazettE, tror jag sett Ryuhei från Megamasso i rosa nån gång också, bara för att nämna några. Tungan ute

KaiPon
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Megamasso - Beautiful Girl

Ryohei, gitaristen, är så gullig i den. Han är en som crossdressar, ja. Och ja, han är en kille, alla är det. Flört

Turfaren
0

Med anledning av socialantropologen Fanny Ambjörnssons bok om rosa hade Sydsvenskan en artikel för en tid sedan.

"I juni 1918 gav den amerikanska handelstidningen Earnshaw’s Infants Department sina läsare med självklarhet följande råd: 'Den allmänna regeln är rosa för pojkar och blått för flickor. Anledningen är att rosa är en tydligare och starkare färg, som lämpar sig bättre för pojkar, medan blått är mera känslig och prydlig, och är sötare på flickor.' ”

http://www.sydsvenskan.se/inpalivet/article1574736/Manlig-nyans-blev-kvinnlig.html

Maria
1

Jag vet inte om jag inbillar mig men jag tycker att det har eskalerat med mode för barn och att ALLA småflickor numera ser ut som små prinsessor i rosa tyll med tiaror och gullgull.

Jag tycker det är vedervärdigt.

Jag kan inte minnas att det var så när sonen var liten och jag tänker på väninnor som hade småflickor.

Det var inte så när jag var liten heller vad jag kan minnasObestämd

/Maria

aggeelin
0

Minns förstås inte hur det var när jag var bebis. Jag har sett att jag hade en gul overall. Jag tror inte att jag haft ett enda rosa plagg som barn.

pius314
0

Måste fylla på med lite irriterande fakta:

"flickkläder" är mycket mindre och trängre än "pojkkläder" i samma storlek.

VARFÖR?

Köper funktionella och fina kläder till mina barn, inte nåt som hindrar dem från att leka oavsett om vi är på kalas eller till vardags!

• Tillräckligt bra är perfekt! -
stina63
0

Jag har för mig att vissa länder är att blått är till pojkar rosa till flickor.

Hehe jag kan se Gert framför mig i rosa overallSkrattande

zabelle
0

#15 Det har vi frågat oss också varför det skiljer så i storlekarna på småbarnskläder…. Förvånad

Alla barn borde ha sköna löst sittande kläder så att de kan busa och röra sig ordentligt.

Jag köper bara mjuka kläder till mina barnbarn, men undviker rosa. Hellre lila då i så fall. Har aldrig gillat rosa, volanger och gulligull..

Zabelle   

KaiPon
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hehe måste ju bara nämna An Cafe också. Deras ex gitarrist Bou var känd för att crossdressa. Denna video är så sjukt söt också Kyss

(Bou är alltså den blonda Flört)

penke
0

Matell (barbie-fabriken) på 50-talet.

kulturradion (p1) hade en bokanmälan i veckan,om färger
rosa var tidigare århundraden en typisk manlig färg
i överklasen,det var ju bara de som hade "kläder"

idag är det småtjejer som bär ILL-rosa sessadräkter
överklassmän..och bögar 
en del kallar skjortan för laxfärgad :- )

,  penke

aggeelin
0

Jag upplever att det är mycket mode för små barn och nu är det mycket Miss Kitty, det är det bästa som finns tycker sonens treåring!! Jag tycker att det är hemskt att så små barn ska vara styrda av modet Obestämd. Det är också kläder som är dåligt sydda och av dålig kvalite som snart är urtvättade men är i stort sett det enda som duger!!

Fridaaaa
0

Jag jobbar ju som timvikarie på förskolor. Nästan alla flickor har just nu Hello kitty och killarna har spider man eller "Bilar" (från den filmen bilar).

Turfaren
0

#19 En länk till en artikel om boken finns i #12.

_Charlie
3

Jag har precis hittat till denna sidan och tycker det är jättemysigt att sitta och läsa!

Jag har 2 pojkar på 4 och 6 år vars favortfärger alltid varit rosa och lila. Får de välja, vilket de i de flesta fallen får, så är det de färgerna som gäller. Deras rum är rosa/vit randigt med en rosa hello kitty fondvägg för det var vad de ville ha och vem är jag att bestämma vilken färg de ska tycka om eller hur rummet som de ska bo i ska se ut?

Jag är glad att de går sina egna vägar och jag hoppas bara att barnen till de föräldrar som uppfostrar sina barn till att man inte får tycka om det man vill för att man har fel organ mellan benen låter mina pojkar få vara de dom är även i framtiden.

6 åringen berättade att en släkting sagt till honom att han hade en tjejtröja på sig då den var rosa med röda hus på. Jag frågade vad han svarade varpå han sa "Jag berättade för honom att det finns inga flickfärger och pojkfärger, alla färger är för alla som tycker om dom."

KaiPon
0

#23 Daaw, that brought tears to my eyes ;3; Du är en underbar förälder som har lärt dina barn det. Det behövs fler i värden som fu och dina söner Kyss <3

_Charlie
0

#24 Hehe vad fint sagt, jag tycker att så länge barnen inte skadar sig bör de uppmuntras att få välja sina egna vägar och utvecklas till de individer de är menade att bli och inte de individer samhället tycker att de ska vara. Man måste våga gå sin egen väg och vara sig själv, och göra det man mår bra av.

Samma son var lucia på förskolan när han var 4. Så fort de började prata om luciatåget var han tvärt bestämd över att han skulle inte vara något annat än lucia, och vem kan klandra honom? Lucian är ju jättevacker med massa ljus överallt, klart han fick vara lucia. :)

KaiPon
0

You

are

my

hero!!

Jag skämtar inte, du är härmed min nya hjälte. Som sagt, behövs fler som du här i världen Kyss

Dina söter låter URGULLIGA ju! <3

_Charlie
0

#26 Vilka lovord så här mitt i natten, vad gullig du är! :D Ja dom är sötast i världen! (Jag är inte alls partisk. ;))

KaiPon
0

#27 Säger bara sanningen! Jag ser verkligen upp till personer som dig, som lär sina barn att man får tycka om vad man vill, vilka färger man vill, att man inte ska skämmas för den man är… Det är inte många som tänker så här i världen, och jag ser verkligen upp till människor som vågar vara sig själva trots att 'normen' säger att det är 'fel'. ^^

_Charlie
0

Jag håller med dig om att fler, eller rättare sagt alla, borde göra likadant. Att förbjuda färger, mönster, lekar osv pga vad du har mellan benen är bara skrattretande löjligt. Klart som sjutton man ska få tycka om det man vill. Ingen retar en flicka som gillar spindelmannen eller en man som gillar att plantera blommor eller en kvinna som arbetar som bilmekaniker men pojkar som får lov att gilla rosa växer upp till homosexuella fjantar.

Jag har inget emot om mina söner skulle upptäcka att de är homosexuella när de blir äldre, jag skulle nog bara tycka det var roligt och stötta dom och jag hoppas och tror att de skulle veta om att jag skulle göra det, och jag skulle inte vara så insnöad att jag trodde det berodde på att de fick lov att använda rosa kläder när de var barn. ;)

Man föds, man utveklas, man stöttas under uppväxten när man ska upptäcka vem man är och lära känna sig själv, råkar man snubbla in på fel väg har man hjälp av sin familj att hitta tillbaka dit man trivs igen, sedan lämnar man boet som en stark och självständig individ. Så tror jag. :)

KaiPon
0

#29 Asså.. Ja.. Jag är mållös. Du är underbar (känner nästan för att lägga till ett 'marry me!' men ,nej, tror inte det XD). Dina söner kommer nog ha underbara liv med dig som förälder. Och förhoppningsvis lär dom sina ungar samma sak när det är dags för dom att få barn och sakta men säkert blir jorden en bättre plats. <3

_Charlie
0

#30 Nu rodnar jag snart, så stora ord för en liten fjös som jag. ;) Men jo, jag hoppas att de ska föra vidare tankesättet, både till sina egna barn när de blir vuxna och till andra barn under uppväxten, och förhoppningsvis kommer de inte reta andra för sina val. De skulle bara våga. ;)

zabelle
0

Hej Charlie, välkommen hit!

Min son lekte både med dockor och bilar när han var liten och fick själv välja färger på sina kläder. Det blev en förståndig människa av honom ändå:)

Zabelle   

WinterPrince
0

Lite intressant det där. Har en kusin som alltid lekte med dockor som liten, och bara hade tjejkompisar när han var liten.

När han berättade att han var homosexuell så tror jag inte det var någon som blev förvånad. Det kändes så logiskt för just honom.

Fridaaaa
0

#33 Tror inte det berodde på att han lekte med dockor osv.
Vet många som gjorde det som små, men inte är homosexuella, tror det var mer en ren slump.

WinterPrince
0

#34 Hade du träffat honom som liten hade du förstått.

penke
0

(33)
en reflektion
att det är ett "bekymmer" om en liten pojke har många/bara tjerer runt sig 
men,när han blir äldre är det mer en.."tillgång"..*ler* 
(charm är inte alltid medfött)

,  penke

[Fiction]
0
_Charlie
0

Jag tror inte #33 menar att kusinen blev homosexuell pga det han gillade och lekte med när han var liten, utan att kusinen föddes homosexuell och det han gillade och lekte med som barn föll sig naturligt för honom redan då. :)

WinterPrince
0

#38 Precis!

Fridaaaa
0

#38 Jag tolkade texten så i alla fall. Personligen kan jag inte tolka det på annat vis…. :)

KaiPon
0

#31 Meh, du förtjänar vartenda ord. Plus att jag skriver aldrig nåt jag inte står för ^^

[peter54]
0

Vi kämpade rätt hårt för att komma runt de där könsklyschyrna på alla sätt öch vis. Vi hade inte rosa och ljusblått, både flickan och pojken hade mest mörkblå eller mörkröda kläder båda två. Ofta fick flickan ta över kläder efter pojken som är 21 månader äldre.

Ibland går det inte att komma undan vansinnet. Det är rosa hjärtan eller blå bilar på underbyxor till barn, även om barnen själva inte vill ha vare sig det ena eller det andra när de är små ens.

Nu när våra barn är 9 och 11, går det inte att göra så mycket åt saken. De väljer själva. Pojken vill ha grönt och svart, flickan vill ha lila och svart.