Annorlunda Jul
Den ena Julen är alltid den andra lik..nästan i allafall.
Har Du någon gång firat en Annorlunda Jul ?
Vi firade jul på Halltorps gästgiveri på Öland ett par år tillsammans med mina föräldrar och min bror och svägerska. Sonen var tonåring då.
Vi var där i fyra dagar varje gång och det var helt fantastiskt. Maten var ljuvlig och det var späckat med utflykter till olika mål som sevärdheter och hantverkare.
Vi var på julotta i olika kyrkor varje gång och vi hade det slappt och underbart.
Det bästa var att i huvudbyggnaden fick man ha med sig djur i vissa av rummen så vi hade en etagelägenhet och katterna älskade att klänga takbjälkarna.
/Maria
Vi var hos sonen och hans dåvarande sambo en jul. Vi var nästan 40 personer och det var utklädning som gällde. Svärdotterns familj hade det som tradition varje år.
Detta året var det superhjältar som var temat
/Maria
Nja annorlunda & annorlunda. Brukar alltid fira julafton med min familj men blev inte så förra året pga snöstorm så blev på juldagen. Mer annorlunda har inte jag firat :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag firar inte så mycket jul sedan mamma dog, hon var den som höll oss samman i familjen. Numera är det inte så, tror inte ens jag kommer träffa någon från min familj på julafton. Tycker det är jättejobbigt med julen, särskilt julafton sen går det bra.
# 4 Just julen är en svår tid då man mist någon man älskar..saknaden känns så stor
Men jag tror Du kommer över det med..Din mamma har ju en stor plats i Ditt hjärta, trots att hon inte längre finns bredvid Dej.
Ha en fin jul, flisan! 
#5 Tack Sisa!!!! Du har så rätt i det du säger. Även om inte mycket kommer hända på julaftonen för min del så har jag annat planerat för de andra dagarna. På juldagen ska jag ut med två väninnor och på annandagen ska jag på dop. Det ska bli kul.
# 6 Låter som att Du får en fin jul! 
#7 Det blir bra i slutändan!!!! Men jag har klumpen i magen just för julafton, det är en jobbig dag helt enkelt. De andra dagarna blir bra. 
# 8 Din mamma vill nog att Du ska ha en fin julafton med..men jag kan förstå dina känslor, och julen påminner om så mycket.
Men tro mej..tiden läker alla sår, annars skulle vi inte orka leva vidare själva.
Kram 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ojjjjjjj…det skulle bli ungefär 30 inlägg det så jag väljer väl den i Angola som var mest händelserik på alla sätt och vis.
Vi(3 män & 3 kvinnor) kom överrens om att åka till en ö och tillbringa julen där med infödingarna. Vi tog med 4 backar öl för att byta mot saker snidda i ebnony=ebenholts och Marfil. med all vår packning så skulle vi över en strid ström med kanoten (en urholkad trädstam) som infödingarna stakade fram med en 6 m lång käpp.
Det hade nog gått bra om de varit nyktra men de hade startat firandet redan 3 dagar innan och var fulla så kanoten som jag och väninnan satt i med de 4 ölbackarna tippade och vi åkte i vattnet.
Vi hade fullt schå med att hålla i oss och fick hjälp att komma på land av de andra som kommit över utan incidenter. Barnen med kokosrep om midjan fick ta sig ut och rädda ölen för den ville de svarta inte missa. 
På julafton sattes flera lamm och griskultingar på spett och smordes in med blad och rötter som de krossat mellan två stenar och gjort en tjock pasta (några av bladen innehöll olja) som de strök över djuren.
Dessa skar de bitar utav och gav oss efter många timmars rullande över elden och det var det godaste jag någosin ätit. Det inmundigade vi med gröna kokosnötter som barnen klättrat upp i palmerna och hämtat, alltså man skar av toppen och hällde ut en del av vattnet (när kokosen är grön så är köttet krämigt och det är ett lite sött vatten som senare blir till mjölk när de mognat) och hällde i whisky som vi tagit med oss. den fick vi ha ifred ..de gillade den inte alls.
Sedan skulle det dansas på stranden en Afrikansk merenge som är en ganska sexbaserad dans och där männen står i ett led mitt emot det kvinnliga, och så dansar de emot varandra med utmanande gester. Iaf så bjöd de in oss i leden då plötsligt en man kom springande i svart kostym, välstärkt vit skjorta och lackskor och ställde sig mitt emot mig..he he han jobbade som kypare i Kongo och hade tagit på sig arbetskläderna.
Ja det var bara ett litet utdrag ur allt som hände oss där under Julen.
Då hade de inga kläder, bara något som täckte nedre delararna.
Så här såg det ut fast killarna dansade framför tjejerna och inte som här.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Blir väll i år antagligen, då jag ska ner till en kompis istället för upp till familjen och fira.
Sen vet jag att det kommer bli roligt, för vi är båda så konstiga och random att det bara inte går att ha tråkigt. 

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hoppas du får kul Kaipon!
Då på 60 talet bodde de i hyddor gjorda av koavföring med halmtak..idag bor de så här!
Jag kan inte hitta den videon igen så det får bli denna som är närmare den epoken. Snygg dress har häxdoktorn iaf!
#10 Christine, jag skulle gärna höra fler av dina julaftnar. Du har varit med om mycket 
Tack
men jag tycker jag tagit för mycket plats redan.
# 10 WOW Cristine! Du är nog den som upplevt de mest annorlunda jular..och Du får gärna ta plats, bara kul då Du berättar! 
det är väl typiskt svenskt att fira en annorlunda,egen jul
i kontrast till Skansen/Fanny&Alexander Jul ..
annorlunda från annorlunda :- )
en jul bland ..infödingar var på uluru/ayers rock
det var på min djuriska tid,vi var några som snegalde på
kängurusvanssoppa ett närbeläget flott hotell,det enda vi hade råd med där ,"matig" säger en del …
been there,done that,seen all
en annan annorlunda jul *upplevde* jag senaste julen
då bland värmländska infödingar och andra tillresta
på Ängsbacka kursgård vid Molkom
om det skrev jag väl några ord,kanske i en grannsajt(?) *suck* :-)
bägge är *härliga* minnen *ler*
, penke
Ok ni får skylla er själva.
Jag hade varit i Ecuador och for nu över till Columbia där jag skulle arbeta från den 8 till den 15 tror jag det var. Jag ville vara där tidig så den 5e installerade jag mej på hotellet och försökte få tag på min kontakt person men han hade åkt hem till sin by för att fira Los Reyes (de tre konungarna).
Då kom jag ihåg att man firade julen där den 6 januari..julafton 24 hade jag varit ute med andra artister i ecuador , ätit och dansat som är brukligt där. En ung man bar upp mina väskor och jag duschade för att klä på mej och gå ut och äta.
Jag funderade på om jag skulle byta rum för det luktade illa där, men när jag kom ut i rummet var det fyllt med rök så jag slängde på mej klänningen tog väskan och öppnade dörren där var det ännu värre så jag drog en topp över huvudet och sprang hukandes ner där det var fullt med folk som försökte släcka en stor eld som kom ifrån höger. När jag kom ut på gatan såg jag att halva hotellet brann för fullt och att det spred sig till min halva där jag hade de tre väskorna.
Vad skulle jag göra utan scenkläder?? Till mej själv kunde jag ju köpa, vilken jädrans tur att jag fick med mej väskan med pengarna och alla papper. Ja vad skulle jag göra nu när jag ingen kände vart skulle jag ta vägen.
Jag måste ju köpa kläder för jag var alldeles sotig, och jag grinade och gnuggade mej iögonen så de sved då en liten kvinna kom fram med en trasa för att jag skulle torka av mej. Hon sålde sin frukt i närheten av hotellet, nu hade hon förlorat en väldigt bra plats.
Jag undrade var det fanns ett lite billigare hotell än det jag bott på och tänkte att jag måste ju tala med ledningen men det var ju inte läge just då sedan var jag kunde köpa kläder till byte.
Hon följde med mej till flera Hotell men alla sade detsamma att det var omöjligt så där på Reyes. Då sade kvinnan att jag skulle följa henne hem om jag kunde tänka mej att sova i hängmatta.
Vi gick till ett torg där de sålde billiga kläder och när jag fick höra att hon hade 8 barn köpte jag några plagg till dem. men när vi skulle hem till henne som jag trodde var i närheten där i stan höll jag på att tappa hakan för vi skulle åka i en slags eka för att komma hem till dem som tog nästan en timme uppför floden Pututomayo.
När vi kom fram gömde sig barnen först men kom fram eftersom… de blev väldigt glada över kläderna.
Det blev spännande dagar med dem och särskilt med barnen som drog iväg med mej in i selvan, för att visa mej djur och örter de använde för att måla sig. Jag gick också omkring med streck i ansiktet.. fick lära mej mycket av deras vardag och det gick bra att sova i hängmatta. Julmaten bestod av flera vildhöns som bakades in i lera med en massa blad och bark och grävdes ner i en djup grop där det låg heta stenar. Mmm jag minns smaken än… m
vi fick också Juka som är en slag rot och en en gul frukt som grillades i eldens glöd.
Efter ett par dagar såg kläderna ut som om de haft dem i evigheter
12 och 14 år.
# 17 # 18 Spännande..
Alla jular har varit rätt lika med att samlas hemma hos någon familjemedlem och fira julen där.
Vi skulle egentligen ha åkt utomlands i år då jag fyllde 30 år i februari, min syter Pernilla fyllde 40 år i september och min mamma blir 65 år på julafton. Men det blev inte så. Dels finns inte pengar, sedan står bägge mina syskon med flyttkartonger i händerna… 
Och hade vi åkt hade vi åkt till något varmt ställe. Och det trivs inte jag med. 
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else