Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettkläder-smink-smycken
Läst 2033 ggr
Turfaren
0

Overaller

Overallen uppstod genom att någon kom på att sy ihop en skjorta och ett par byxor, för att skapa ett mer funktionellt arbetsplagg. Historien har upprepats. Av en munkjacka och ett par mjukisbyxor skapades en onepiece.

I dag finns overaller för många olika tillfällen, t.ex. arbetsoveraller, flytoveraller, skoteroveraller etc., men det finns också vardagsoveraller och – åtminstone för kvinnor – eleganta overaller (byxdressar, jumpsuits) för finare tillfällen.

Overaller väcker ofta starka känslor – för eller emot – och det oberoende av om overallen tydligt är en overall eller om den är sydd för att efterlikna två plagg. Det jag funderar över är principen, man kanske kan kalla det ”overallens psykologi”. Upplevs t.ex. en denimoverall annorlunda än jeans och jeansskjorta, upplevs en onepiece annorlunda än munkjacka och mjukisbyxor?

Denna tråd är tänkt för mer allmänna reflexioner kring frågan ett eller två plagg, inte om speciella företeelser som OnePiece eller studentoveraller.

(Jag vet inte vad som gäller om "dubbelpostning", men eftersom olika ifokus-forum har delvis olika medlemmar postar jag denna tråd här också, inte enbart på modeforumet.)

Några bilder:

Denimoverall från Diesel 1

Denimoverall från Diesel 2

Denimoverall från Pointer Brand

Fritidsoverall

chik
0

Vinter overall har jag.Tycker det är varmt.

Men overall som vanligt klädes plagg, är inte min grej.Efter som man får ta av sig allt känns det som när man skall på toa..

Lena.P är jag i verkliga livet.

[LucyInTheSky]
0

Närmsta jag har är väl min "sexiga" ;) pyjamas. Det är en sådan där overall, den har  till och med fötter som små barns sparkdräkter har. Och lucka där bak för att enkelt kunna uträtta sina behov.. SkrattandeSkäms ha ha, den fick jag som ett skämt när jag fyllde år. Men seriöst så är den jätte mysig att krypa in i, dock hade jag ALDRIG visat mig för någon i den. Den enda som sett mig är mannen min.

http://www.pajamacity.com/Womens-Footed-Pajamas/products/154/

zabelle
0
Cristine
0

Åh jag hade två hela dräkter i Madrid en röd och en gul, de var riktigt eleganta och sexiga.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Turfaren
0

#3 Jag har OnePiece, som sitter litet lösare, och de är helt underbara. Glad

Turfaren
0

#1 Det är intressant, att skälet mot overaller oftast är just detta, och ändå är det betydligt vanligare att overaller för fritidsbruk görs för kvinnor än för män.

zabelle
0

#5 Får väl se vad tomten kommer med Skrattande

Zabelle   

fotokrafs
0

Overall.. då tänker jag på den blå som pappa hade när han gick till ladugården :)

En sån där "onepiece" skulle vore skoj, skulle vilja se älsklingen i en sån. Hade jag pengar skulle jag köpt en till makenSkrattande

Turfaren
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#7 Vi får hoppas att tomten kommer med något.

#8 Det är ofta arbetsoveraller eller OnePiece man tänker på, men det finns jeansoveraller och andra fritidsoveraller också, t.ex. denna:

Cristine
0

Lite militärstuk över den!

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Fridaaaa
0

Använder inte overall av något slag, tycker inte det är bekvämt :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Praefatio
0

Jag har både mysoverall från Odd Molly och en ridoverall som jag använder varje dag i det här ruskvädret, när jag åker ut till min häst. Dessutom har jag två fina "jumpsuits", tunna overaller med smocköverdel och tunna axelband. Mycket elegant. Skulle hemskt gärna vilja ha en OnePiece. Jag älskar overaller!

Turfaren
0

#12 Vad kul med en overallälskare! Nu kanske det har dykt upp någon som kan svara på mina funderingar.

Tycker du att det finns tillfällen, då det inte passar med overall? Kan du lika gärna ha någon av dina jumpsuits som en klänning på en middag, eller skulle det vara fel ibland?

Passar overall lika bra på män som på kvinnor? Jeansoveraller är oftast sydda för kvinnor, men någon enstaka gång görs de som unisexplagg. Är det då någon skillnad mellan om en man har en jeansoverall eller jeans och jeansskjorta?

Jag har ett intryck av att overaller väcker känslor, även om skillnaden i stort sett bara är att över- och underdel sitter ihop.