Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettkläder-smink-smycken
Läst 912 ggr
Cristine
0

Shampon

Har läst på flera ställem på nätet att man inte ska använda shampo för de förstör håret utan man kan tvätta det med bara balsam.

Det har vi börjat med då båda tappar mycket hår.

Hur gör ni?

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Maria
0

Nu växer mitt hår så det knakar och det är jag glad för.

Jag/vi har i flera år köpt en "shampokaka" som ser ut som en runt tvål på Luch.

Den är baserad på tjära och luktar underbart och löddrar enormt. Den håller hur länge som helst och kostar 80 kronor.

/Maria

aggeelin
0

Jag provade en sån kaka från Lush men mitt hår blev konstigt och min frisör "skällde" lite på mig. Jag köper schampo hos frisören och det fungerar jättebra. Hon säger att schampon inte i första hand ska löddra utan göra rent och det är två olika saker, påstår hon

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Maria
0

#2 Säkert passar det inte alla och jag har provat flera sorter men fastnat just för "tjärtvålen"

Jag köpte champo som skulle vara sååå fantastiskt hos frisören för ett tag sedan.

600 kronor för champo och balsamTungan ute Rena skiten tyckte jag. Luktade tandkräm dessutom.

/Maria

aggeelin
0

#3 Usch då, luktade tandkräm Tyst

Jag har mycket hår, tjocka hårstrån och håret är delvis torrt delvis fett, kanske svårt att hitta ett schampo som passar men nu är jag nöjd

Maria
0

#4 Jätteknepigt. Men uppenbarligen ett omtyckt preparat för det var en annan kund som varmt rekommenderade dessa.

/Maria

zabelle
0

Har någon provat Rasul lera?
Har sett flera annonser att det ska va så bra, men har inte testat själv.

http://tantekologisk.wordpress.com/2009/11/02/tvatta-haret-med-rasulrhassoul/

Zabelle   

[peter54]
0

Jag använder vanligt schampo och det gör resten av familjen också. Inga hokus pokusprodukter för vår del. Numera påstås det att man inte alls ska använda löddrande hårvårdsmedel eftersom det ska ta bort de kroppsegna oljorna.

Jag vet inte vad jag ska tro om allt sånt, ytterst handlar det hela tiden om att någon ska tjäna pengar. "Hur man än vänder sig har man ändan där bak" brukade min mormor säga, det passar bra i såna här sammanhang tycker jag.

aggeelin
0

#7 det kan ligga något du säger i att lödder tar bort det egna kroppsfettet. Mitt hår blev mycket torrt av Lush-tvålen som löddrade mycket.

Jag som bastar ofta har slutat att duscha efter bastun. Dels eftersvettas jag mindre dels är jag aldrig torr i huden efter bastun

Cristine
0

Jo så är det, att tvålar och shampon med lödder torkar ut den egna kroppsoljan och mitt och dotterns hår blev så torrt att  vi tappade mycket. Leran känner jag igen, den använder många av mina vänner, artister som måste ha ett glänsande hår, och vinäger i sköljvattnet ger ännu mer glans. Men vit vinäger för ljust håt och röd för mörkt ska det vara.

zabelle
0

#9 vilket är då bäst, pulver eller bitar av Rasulleran?

Zabelle   

Maria
0

Fast jag VILL att det ska lödda när jag tvättar håretSkrattande

/Maria

[SweetRose]
0

#10 Jag använder rasul och är mycket nöjd! (finns före och efter bild på hår i fokus) Pulvret är bäst om man ska ha det i håret, kakorna är bättre till kroppen :)

zabelle
0

#12 Var har du köpt det? Har letat men inte hittat mer än på nätet.
Skulle vilja prova

Zabelle   

[SweetRose]
0

#13 Det finns massor av ställen, bara att googla :)  Jag köper från Crearome.se, det kommer upp nästan först.

zabelle
0

#14 Är det drygt? 
Är det för lite med 1 kg för att hinna testa om det fungerar på mitt hår?

Zabelle   

KaiPon
0

Jag anänder schampoo,, men min syster kör med balsam metoden har jag för mig. Jag är lite som peter antar jag, gillar inte allt tal om att "dessa produkter är superbra!" och kostar skjortan. Det schampoo jag har nu funkar och är billigt, så varför inte? Plus att de dyrare, frisörschampoorna jag använt reagerar jag bara på Obestämd

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

[SweetRose]
0

#15 Nja, det är ju vad det är liksom. 1 kg räcker för mig i 4 månader och jag slösar rätt så rejält så det ska nog räcka ;)

#16 Rasul är betydligt billigare än vanligt schampoo, 1 kg kostar 125 och räcker i medel 6 månader ;) (4 för mig då jag har det till hela kroppen)

KaiPon
0

#17 tack för tipset, men det schampo jag har nu kostar under 20 kronor och räcker en 4-6 månader det me. XD

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

zabelle
0

#17 Tack för all info :)
Har beställt nu.

Zabelle   

Fridaaaa
0

Har schampoo och balsam annars blir mitt hår inte bra.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[SweetRose]
0

#18 Oj, jisses det var mig ett drygt schampo!

#19 Varsågod! Och lycka till! Råder dig att läsa lite om mängder och så eftersom det kan vara lite trixigt att få upp skummet, gnuggar man utan skum blir det bara en risboll!

Loveradio
0

Är lite skeptisk till balsam-metoden. Kör med schampo och balsam. Och hårinpackning då och då som reparerar håret.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Anders 50
0

Funderar på när, och varför, schampo, balsam och andra dyra saker ersatte tvål och såpa som man hade förr?

Varför måste det till så mycket saker för att tvätta håret nuförtiden?  Sköttes håret sämre förr?

Inte vad jag minns och fått mig berättat.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Cristine
0

Förr tvättade man väl håret med aska?

Eija
0

Förvånad…Jag kör på med vanlig champo, och balsam bara i topparna…annars blir mitt hår så fett dagen efter….

Andina
0

Äggschampo med lite honung i! Samt vinäger i sista sköljvattnet. Flört
Både hår och hårbotten mår toppenbra av det! (Andra fördelar: Kemikaliefritt och billigt.)

Här finns några alternativa varianter för den som är nyfiken: Nopoo.se - tvätta håret

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

FrökenFrisk
0

#23 Visst kan man fundera över detta, men det handlar nog om när vi tog hygien på allvar. När duscharna blev vanligt och när vi började bada mer än en gång på ett år. Kom nog tillsammans med tandkrämen, vilken ingen fårgasätter. Glad

Löddrade egenskaper är ofta tillsatta med SLS(Sodium lauryl sulfate). För den intresserade kan man läsa mer om det här; http://www.shenet.se/ravaror/natriumlaurylsulfat.html

Är lödder bra eller inte? Nja, är kaffe bra eller inte?

═══════════════════ ღ☃ღ ════════════════════
FrökenFrisk 
═══════════════════ ღ☃ღ ════════════════════

flisan708
0

Tvättar håret varannan dag om jag inte tränat då blir det oftare. Schampoo är ett måste, köper head and shoulders. Har inge mjäll men tycker det funkar bäst.

flisan708
0