Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettbilder-musik-och-film
Läst 2963 ggr
Bybo
0

Gamla TV:program...

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

…från barndomen :)) Slänger in några. Kul, om ni också bidrar (Pia branslig och nostalgis av sig)

Bybo
0

:))

[peter54]
1

Första gången jag såg på TV var 1959, jag var 5 år och vi hade promenerat genom skogen till en granne 2 km bort för att se "Bronco". Jag hade aldrig sett en TV-apparat tidigare. Det var en ganska stor trälåda med en liten ruta, kanske 25 cm tvärsöver.

http://www.youtube.com/watch?v=LQWWRuVb_dM&feature=related

[cherstin]
1

Mina föräldrar köpte vår första TV-apparat till julen 1960. Jag var 8 år. Då var det svart/vitt  och bara en kanal. Det fanns ett barnprogram fom jag brukade titta på och det var om en liten docka som hette Andy-Pandy. Sen kom Humle och Dumle som jag var livrädd för. Mina föräldrar tittade väl på Aktuellt och om jag inte minns fel gick det någon deckare också som hette Perry Mason. Den fick jag inte se. Ja det var då min vän, en gång för länge sen…

stina63
2

Härligt bybo,, Jag sätter in trolltider För den gillade jag och gör det ännuSkrattande

stina63
1

Här har vi humle och dumle

Bybo
0

#2 Meh, va roligt! Själv tjyvkikade jag på High Chaparall då jag var barn ( typ 5 år) Jag såg TV-rutan väääldigt snett.

#3 Åh, va kul…Andy-Pandy vet jag knappt vilka det var, men Humle och Dumle har jag svaga minnen av. Och,  även Pelle Pennan och suddigummi…Hette det så? Jag var nog bra liten….

Annars då jag var typ i 5-års åldern älskade jag Hockey och Skridsko….Hade 2 Hockeyidoler Håkan Wickberg och Charlamov…*fniss*

#4 Men, jaaaa, jag älskar Trolltider! Hm…en vän till mig säger att jag påminner om pörinsessan som Häxa!! hahaha

Vilken vacker bild i början på Humle och Dumle

stina63
1

Pelle penna och suddigummi Dom kommer jag ihåg, Skrattande

Hehe bybo de håller jag med en trollprinsessa

stina63
1

Vem kommer ihåg vilsen i pannakakan?

Sen har vi John blund. Teskedsgumman och fem myror är fler än fyra elefanter.

Bybo
1

#7 hahahaha…Jasså minsann  *fniss* Finns nog lite sanning i det….Jisses…

#8 Jaa, det minns jag, men gillade det inte, till mitt förtret..*S Nu tycker jag det är cooolt. Hm..vissa säger att programmet "förstörde" deras barndom ( med en nypa salt)

stina63
1

Hehe ja dom sa de att vilsen i pannkakan förstörde en hel generations ungdomar. Men jag tror dom hade fel. För jag är hel ännuSkrattande

Bybo
0

#10 Klart att de hade typ fel…och alla minns programmet och blev vettiga människor…tror jag. fanns det inte nån slags yllestrumpa i en byrålåda också?

Maria
2

Jag älskade Staffan Westerberg och Vilse i pannkakan när jag var liten. Det är kanske därför jag blivit som jag blivit, heheSkrattande

/Maria

Bybo
0

:))

stina63
1

Hehe Ja han var väldigt fiffig duktig Skrattande

stina63
1

Vaktmästaren i magenSkrattande

Hans K.
1

Pojken med guldbyxorna :-)

Gillade jag, tänk om ! …man hade såna byxor

Pengarna tog aldrig slut, han fiskade upp sedel efter sedel …

stina63
0

Ja Den kommer jag ihåg,, Tänk att ha byxor där pengar finns varje gång man stoppade ner handen i fickan.Skrattande

[LucyInTheSky]
1

Jag älskade trasdockorna när jag var liten <3

[LucyInTheSky]
1

Och Bert!

flisan708
1

Är som flera här uppväxt med "Vilse i pannkakan" - var ett av mina favoritprogram minns jag. Inte blev jag galen av det heller. Minns att jag för många år sedan såg ett debattprogram där personer berättade hur den serien hade förstört deras liv. Förgyllt skulle jag vilja säga.

Loveradio
1

Inget tv-program förvisso, men en film. Tycker den är underbar :)

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

stina63
0

Hehe Inte kan jag förstå hur ett barnprogram som vilsen i pannakan kan ha förstört någons deras liv.

Grodan boll kalle stropp De var tag sen man såg dom.

Eija
1

Här är något som jag tycker är nostalgi…minns att man såg framemot när det visades Cartwrigt på tevenGlad

[peter54]
1

#6 och #7 Pellepennan och Suddagumman hette de tror jag.

Andy Pandy kommer jag ihåg och även Humle och Dumle i kapten Bäckdahls skafferi. De programmen såg jag tillsammans med Ejvi-Ann, en grannflicka till min mormor på Brommaplan 1961.

Perry Mason minns jag också, spelad av Raymond Burr som senare också spelade Kommisarie Ironside.

Tant "Mård", dvs Maud Husberg med sin guldhamster kommer jag ihåg också. TV började kl 18.00 varje dag med Sthlms stadshus klockspel.

chik
1

Humle o Dumle. O cartwrig….

Såg inte så mycket på TV. Mina föräldrar köpte när den kom 56.

Lena.P är jag i verkliga livet.

zabelle
1

Hittade detta på nätet ang Vilse i pannkakan:
"Serien har kritiserats för att vara vänstervriden, eftersom Storpotäten och kamrer Rävinge kan tolkas som representanter för kapitalismen"
Minns att jag tyckte programmet var otäckt.

Vi tittade på Hylands hörna på lördagskvällarna, då var det mysstund.
Barnen i Bullerbyn, Barnen Hedenhös, Saltkråkan och Humle och Dumle var favoriter.

Kullamannen har jag för mig att något program hette, det var otäckt och jag vågade knappt titta.

När min grabb växter upp på 80-talet var det Fragglarna han gillade bäst och Skrot Nisse.

Zabelle   

[peter54]
1

#26 Kullamannen minns jag också. Den lilla killen i huvudrollen heter Staffan Hallerstam och var från Hässelby, han gick i min lillebrors klass. Det var också i den serien som Börje Ahlstedt gjorde TV-debut har jag för mig.

Det där med att anaysera sönder barnprogram och annat för barn var populärt på den tiden. Ett tag skulle man ju inte ens få läsa Kalle Anka för att den va imperialistisk.

Maria
1

#27 Och så gick ju Kalle med rumpan barFörvånad

Jag minns också Humle och Dumle och Grodan Boll. Bröderna Cartwright, Kullamannen, Peppepennan och Suddagumman. Långa Farbrorn och Kråkguldet.

Sedan har jag ett minne av ett TV-program som visades dagtid (skolTV?) som hette "Sommar på Sjögård eller Sjötorp" eller något liknande som handlade om livet på en bondgård som jag älskade. Jag kan t.om höra musiken.

/Maria

[LucyInTheSky]
0

Skrot Nisse var jag livrädd för.. huuaa..

zabelle
0

Ni som är födda på 80-talet, fanns de inte nåt jätteflummigt barnprogam som hette Dr Snuggles?

Zabelle   

[LucyInTheSky]
0

Jo, det minns jag. Men gillade inte det så mycket. Han hjälpte djur och människor i någon maskin eller raket han åkte runt i.. tror jag.

fotokrafs
0

Född 1983 och känner igen mycket som skrivits
(gick många gamla repriser när jag var liten kanske?)

Några som inte nämnts som jag minns är
Från A till Ö
Rädda Joppe — död eller levande
Joelbitar
Lillstrumpa och Syster Yster 
Skymningssagor
Farbrorn som inte ville va' stor & Kalles klätterträd
Astrid Lindgrens (Pippi, Madicken, Emil, Ronja…)
Ika i rutan

Loveradio
0

Rädda Joppe tyckte jag var jättespännande och läskigt. Ika i rutan hatade jag Tungan ute

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

fotokrafs
0

Kommer inte direkt ihåg något barnprogram jag gillade som liten, tror att jag tyckte att programmen ofta var trista, pinsamma eller läbbiga. 
Men i låg- och mellanstadiet vet jag att jag gillade MacGyver (inget barnprogram kanske) och Disneydags. Tror dock att de programmen bara gick en gång i veckan. Rynkar på näsan