Naturexpertis sökes - Daggtråd
Har hört ryktas om att det finns mycket kunskap om djur och natur här på LK. Kul!
Så istället för att försöka googla mig till svaret så hoppas jag att någon här kan berätta hur dessa daggdroppstrådar skapas i naturen? Har fnulat på insekter (i denna kyla?) eller "uttänjt vatten" (om det nu är möjligt?)…
Vad säger expertisen - vem skapar dessa fascinerande trådar som samlar upp daggen?
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Det måste väl vara en spindel? Namnet kan jag inte.
Annars är det säkert Vättarna som samlar dagg på detta viset! 
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Ja jag funderade också på småfolk…
Eller om det är Änglaspår…
Men då måste änglarna klättra i trän också - eftersom dessa daggdroppsnät pyntar träden också.
Om det är spindlar så måste de vara väldigt aktiva även fast det är rätt kallt. För dessa daggtrådsnät vimlade det av imorse. Men se'n försvinner de ju också… (Lindar spindlarna in näten igen till nästa daggmorgon månne…
?)
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
#2 - spindelnät är vackra! Särskilt när det har regnat och solen ligger på… Härlig bild!
Något litet djur borde det nog vara i alla fall - som samlar in vatten på detta sätt…
#6 Meningen med näten är inte att samla vatten. Det blir så vid rätt luftfuktighet och temperatur.
Såvida det nu inte är småfolket som är i farten! 

Aha… förstår… Jag tänkte lika långt som min lilla näsa når… För självklart kan det ju vara så att näten ligger där även innan daggen… bara det att jag inte ser dem förrän daggdropparna 'satt sig' där…
Hmmm, interesting… Kanske så det är. Men det är en fasli' massa nät som hänger och dinglar och ligger överallt i så fall. En riktig nedskräparspindel!
(Eller småfolk ja… … )
Intressant tråd..och annorlunda! 

Spinn kan man ju få på sina krukväxter, det är inte något sådant fast i "det vilda"?
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Vackert konstverk….
har det mycket här i skogen o det är så vackert när daggen ligger i o solen lyser…
Jag tror att det är spindlar. som försöker få sig en matbit…
Det är ju som när man går o får en tråd i ansiktet..Då har man förstört den spindlen stig..fast de är snabba på o göra nya..
Men det är bara något som jag tror..
Lena.P är jag i verkliga livet.
#12 Du tror alltid så mycket som är rätt chik!