Utflyktspärlor
Hej alla livsnjutare
Jag håller på att göra en karta på Internet med härliga platser att besöka i Sverige från norr till söder..
Jag skule gärna vilja få in tips från er om just "Din plats", det kan vara en/ett
- Härlig utsiktsplats
- Mysigt Cafe
- Badplats
- Turisitmagnet
- Skogsstig
- En liten mysig sjö
- Gågata
- Kulturattraktion
Platsen behöver geografiskt vara så så bra beskriven så det går att sätta dit en ny nål på kartan och sen helst med en namnrubrik och liten beskrivning om platsen också.
Du kommer själv kunna se om just din plats kommit med.
Med hopp om nya härliga platser att besöka.
Hälsn. /Hans
Ett tips på ett mysigt cafe är "Peace and love cafèt" i Borlänge centrum. För mer information om cafét gå in på www.peaceandlove.se
Mitt smultronställe nr 1 i Göteborg är den unika Ölhallen 7:an.
7:an är det enda ställe i Sverige som får servera öl utan att samtidigt servera mat. Där finns endast öl att beställa. Inget vin och ingen starksprit. Där är ingen dunkande musik och publiken varierar i alla åldrar.
Den ligger vid Saluhallen. Adress: Kungstorget 7 (vad annars?)
7:an har gamla anor och öppnade år 1900.
/Maria
Härligt Café från 40 talet med närliggande restaurang Idyllen (hör ihop) på Åstön Tynderö (Timrå)
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Slår ett slag för Göteborg igen men nu är det en plats utomhus och det är "Röda sten" nere vid Klippan i Majorna.
Numera så är det promenadstråk, folk fiskar, fikar och umgås spontant men Röda sten har en gammal historia.
Ligger snett under Älvsborgsbron och älskas av de flesta Göteborgare.
Här finns konstcafé, Mannerströms "Sjömagasinet" Klippans naturreservat med alla gamla fina hus och S:a Birgittas kapell vilket är Göteborgs populäraste bröllopskyrka.
/Maria
Så roligt
/Maria
Hej Peter
Till Gyingeforsaran åker jag gärna och fotar
Nu har jag lagt in platsen på kartan…
Lägg gärna upp den här länken som favorit/bokmärke, så kan man ta fram den en dag när man är "utflyktssugen"
Ha en härlig söndag !
Hälsn. /Hans
Älvsered Har ett speciellt Café. Mandys Dinner""
Lena.P är jag i verkliga livet.
Det ser ut som om man hamnat rakt in i "America" för mer än 50 år sen, gissar att det kommer gammal 50-talmsmusik ur jukeboxen. Och så står det några stora USA-bilar på parkeringen, inte så många snöscootrar som är ämnet i en annan tråd här på forumet

Hans 10. ja det är det som är meningen. O det är så populärt..
Servitriserna går klädda som man ser i Amerikanska Filmer, Ja en annan värd..
Lena.P är jag i verkliga livet.
Vilken bra idé, Hans! Här kan man hitta många fina utflyktspärlor! 
Jag som bor i Älvkarleby vill nu då det börjar närma sej jul, rekommendera en utflykt till Söderhällgården.
En vacker plats och ett unikt tomtemuseum!
Ett helt underbart cafe till som finns strax utanför Borlänge heter Torsångs Cafe http://www.torsangscafe.com/ Åkt dit sedan jag varit barn och fikat. Bodde i vår sommarstuga på sommaren som barn, då åkte vi alltid dit med båt. På den tiden fanns även en livsmedelsbutik i Torsång så man kunde ta båten och handla. Det var tider det.
Taget från Caféts hemsida.
"I idyllen Torsång hittar ni ett av Dalarnas äldsta och mest populära caféer !
Torsångs café är sannerligen ett café med en gedigen bakgrund. Walfrid Wahlqvist startade caféet år 1904 och sedan dess har vi serverat kaffe med dopp till gäster från både när och fjärran. Vår otroligt populära smörgås "Hästräkan" kom till i början på -70 talet, och har sen dess blivit "ett måste" för många fikasugna, framförallt för alla knuttar.
Med en charmerande uteplats precis intill dalälven kan man på sommaren lägga an båten och gå in för att köpa glass åt barnen och kaffe med dopp åt mamma och pappa. Under kvällstid på sommaren går det även bra att äta och dricka gott på caféets restaurang Bykrogen.
I butiken på caféet kan man köpa bla livsmedel, tidningar och godis. Dalviks Kvarn har en bensinmack för bilar och båtar bredvid caféet. Givetvis kan du beställa smörgåstårtor eller catering av mat från oss."
Tack för alla tips ! Jättekul !
Lägger in varefter det kommer in nya tips på utflyktpärlor/smultronsställen. Jag känner att det är ett bra sätt för mig att lära känna er, eftersom jag är så pass ny här på Livskvalitet i fokus ( okt-2011). Fortsätt komma med tips och lägg gärna upp denna länk som en favorit/bokmärke i din webläsare, så får vi se med tiden hur många härliga platser i vårt avlånga land som vi får in på kartan, som vi kan besöka, kanske till semestern, eller bara åka över en helg. Göteborg-Timrå kanske blir lite väl långt ;-) Hälsn. /Hans
# 14 Kanske också ett bra sätt för oss..att lära känna Dej! 
Vilka bra tips.. Ska se om jag hittar något bra ställen,, 
#7 Det är verkligen en fantastisk plats!
Jag skulle föreslå utifrån ett Jämtlandsperspektiv:
1. Hällingsåfallet i norrra Jämtland. Norra europas största kanjon. Läs mera här:http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4llings%C3%A5fallet
2. Café Cineast i Härjedalen (Sveg). 50-talsfik med hembakat och gott kaffe, Rätt in i en rock ´n roll värld! http://cafecineast.se/
3. Jamtli, Östersund. Historieland på sommaren med rollspel från 1600-talet fram till 1950-talet. I sommar kommer även 70-talet att finnas med. Sommar & vinter har de museum och tillfälliga uställningar. http://www.jamtli.com/
Givetvis sitter jag på massor av gulkorn från länet, men detta är en samkprov. 
═══════════════════ ೋღ☃ღೋ ════════════════════
FrökenFrisk
═══════════════════ ೋღ☃ღೋ ════════════════════
Denna tråd bokmärker jag. Många bra tips
Eftersom ingen medlem mer än Gunilla bor högre än mej så vill jag nämna Ulvön. Ett vackert ställe med mycket att se och äta..de gör nämligen surströmming där.
Kul att se fler och fler tips på kartan!
Kanske besöker något eller några av dem 
Lappland..får mej att tänka på Ishotellet i Jukkasjärvi. Men kanske för vintrigt ? 
En annan utflyktspärla är Dalhalla utanför Rättvik. Stängt under vintern, tror jag!
I Arvika, värmland finns ett hamam som jag och min mamma besökte för några år sedan. Det var verkligen härligt och skönt.
Här hemma i närheten av oss i Harbo, finns en fin utflyktsplats som heter Kalvnäset. Det är välkänt bland annat hos ornitologer eftersom där finns bland annat sommargylling.
Man åker ner mot ett ställe som heter Harbonäs, där ligger vad som påstås vara Sveriges äldsta bevarade träslott. Byggnaden är bebodd, men jag tror att man kan få visning om man avtalar tid.
Följande kan läsas i Riksantikvarieämbetets bebyggelseregister under "Slott, herrgårdar - säteri":
"En timmerbyggnad, enligt traditionen ritad av Nicodemus Tessin d.ä. på uppdrag av friherrinnan Görild Posse, överhovmästarinna hos Gustav II Adolf. Byggnaden är uppförd i timmer i en våning jämte mezzaninvåning under ett högt valmat tak. Den vita putsfasaden tillkom omkring 1914 och ersatte då den tidigare panelen. KÄLLA: Byggnadsminnen 1961-1978 - Förteckning över byggnadsminnen enligt lagen den 9 december 1960 (nr 690). Riksantikvarieämbetet och Liber Förlag, Stockholm, 1981. ISBN: 91-38-06360-3"
Vid Harbonäs kan man åka en liten grusad bondväg med grässträng i mitten och färister i hagen, ner mot Kalvnäset. Där är en fantastisk miljö med nästan enbart lövträd, ek, hassel, lind och alm, som inte alls liknar den natur som finns i våra trakter annars. Där finns en fårhage med fårtrappa och en bred promenadstig genom skogen, rastplatser med bänkar och utsiktsplats över sjön Tämnaren. Mycket sevärt om man nu råkar passera här.
Två av mina favoritställen, det första är Alnarpsparken
(Alnarp ligger ca 1 mil söder om Malmö)
http://www.alnarpsparken.com/Webbplats/Startsida.html
Ett annat är Lomma hamn med Fiskbod, restauranger, sandstrand och båtliv.
Google / Bilder sök på "bilder på Lomma hamn" om inte länken fungerar:
Zabelle
Då tipsar jag om min by, som jag bor i :)) Harg (Hargsbruk) som har gamla anor. Hör man ju på själva namnet..som typ betyder: Offeraltare/Stenhop. På denna plats byggdes kyrkan på 1400-talet.
Och, så är det ju ett gammalt Järnbruk, med många Valloner som arbetade här. Finns många underbara järnbruk här omkring.
Lägger in en länk om Järnboden :)) http://jarnboden.distingo.se/historia.html
Hm…varför blev den inte blå (piavirrhöna)
Tack för alla fina tips !
Jag såg att om man klickar på "satellit upp till höger så kan man välja foton. Då finns det ett "helt gäng" med fotografier som allmänheten lagt upp. Och så så har jag också lärt mig om man klickar på en plats och väljer vägbeskrivning (Och skriver in sin hemadress på A) så får man rutten beskriven i text.
Kul med kartor !
Fortfarande lite tomt i Småland, Österlen och på Öland o Gotland
Hälsn.
/Hans
Jättefint arbete Du lägger ner på detta..tack för många fina tips! 
Gotland har jag varit till några gånger. Visby på sommaren, medeltidsveckan är helt sagolik. Dessutom alla rauker som finns efter stränderna. Ingemar Bergman är född på Fårö och Lummelundagrottorna är värda en utflykt!
Småland..då vill jag tipsa om Katthult, där man spelade in Emil i Lönneberga och Vimmerby med Astrid Lindgrens värld. Där finns också Astrid Lindgrens barndomshem.
Hoppas någon annan vet nåt om Österlen och Öland! 
Jag har aldrig varit söderut, bara rest igenom när jag kommit bilande från Spanien/Frankrike.
Där är Ales stenar på österlen i Skåne, Där har jag varite ett par gånger och är fint,
Här är lite fler ställen i södra österlen
Tack Elisabeth och Tina för fina utflyktstips !
Nu börjar jag bli sugen på en riktigt härlig bilsemester i Sverige sommaren 2012 och besöka alla dessa platser, och fota .
. Hälsn. /Hans
Välkommen till skåne där finns många fina plater att besöka. Står en del i länken med olika platser
. Sverige har många fina platser utflyktspärlor att besöka
# 33 Låter underbart..med bilsemester!
Min stora dröm är att bila upp till Nordkap, se midnattssolen och sedan åka tillbaka neråt igen längs med den norska kusten. Kanske går min dröm i uppfyllelse sommaren 2012 
Jag har inte varit till Nordkap, men tror att det kanske kan vara den största utflyktspärlan av dom alla 
Har Du varit där ?
Kullens naturreservat kan absolut vara värt ett besök.
Man kan passa på att klättra på Lars Vilks drivvedskonstverk.
Båda dessa ställen ligger norr om Höganäs mot Mölle.
Zabelle
Falsterbo fågelstation 
#36 Håller med. Kullaberg, har bara varit där en kort sväng, men det gav mer smak.
Jag har mycket kvar att upptäcka där.
# 33
Sisa …Jag har inte varit på Nordkap, men Treriksröset (inte mycke o se där). Nordkap har nog helt fantastika utsikter.
Har åkt i Norge upp till Narvik från Arjeplog och fjordarna är fantastiska !
Tack för tips om Kullaberg, jag får fortfarande rysningar då jag tänker på Kullamannen som jag såg som barn (mest gömd bakom pappas fotölj)
Ny kartlänk
Häsn. /Hans

På Öland åker jag gärna till Byxelkrok på norra udden. Vid havet med utsikt mot Blå Jungfrun.
Massor av bra tips här nu..blir svårt att välja vart man ska åka! 
#41 Skåne så klart 
Zabelle
# 42 Har inte varit så mycket i Skåne..men där finns säker mycket vackert att se. Och roliga människor, man skulle kunna hälsa på! 
#43 Du är såååå välkommen! 
Zabelle
# 44 Tack..det skulle vara jätteroligt, att få se både Dej och Skåne!