Räfsa eller inte räfsa löv?
Har fått höra både att om jag inte räfsar upp löven på gräsmattan så kommer den kvävas där under och dö.
Sen har andra sagt att ja, men det är bara att strimla löven med gräsklipparen så blir det mindre jobb och löven blir istället näring för gräsmattan.
Så hur gör ni? Och hur mår er gräsmatta? Jag har ju aldrig ägt en trädgård innan så jag har ingen aning om lövens vara eller icke vara. Vackra är dem i allafall där de ligger i trädgården.
Kör över dem Lucy..enklast och bra för mattnan.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Jag räfsar aldrig löv :) Inte lönt, då det bara blir fler och fler hela tiden ^^,
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Kör över dom med Gräsklippan..
Lena.P är jag i verkliga livet.
De blåser bort sen, Inget som jag räfsar. Men Nu är jag inte i stugan alls. För där har jag stängt,
Går dit där mellanåt.
Vi räfsar alltid bort löven. Det är ett absolut måste om vi inte ska få isbränna och svampangrepp på gräset eftersom vi har lönnar som lägger ett 20-30 cm tjockt täcke över hela gräsmattan på framsidan av huset.
Tar man inte bort löven så bildar de en tjock kaka över hela gräsmattan när de blir blöta. Det blir alltid lite lönnlöv kvar och dessutom alla björklöv. Dem kör vi gräsklipparen över.
Med så mycket löv som vi får varje höst finns inte en chans att de blåser bort. Det ligger alltid vallar av löv i tomtkanterna som effektivt stoppar vinden från att blåsa bort några löv.
Vi har massa lönn och björk på tomten. Det är en jäkla massa löv..
#6 Inga problem. Lönn och björk förmultnar lätt, men vänta på en dag tills löven torkat lite och kör över dem med gräsklipparen, sen fixar daggmaskarna resten!
Jag har Askar i trädgården och det brukar bli ett rejäjt tjockt lager med löv efter dem, men de maler jag sönder med klippar´n.
Bilden visar bara lite av det som föll efter första frostnatten, en bråkdel av det som satt kvar på träden.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Här är det löv från fruktträd & lite björk från grannarna, men inte mer än att det går & mala ner med gräsklipparen.
Snart är björkarna "nakna"….
Just nu regnar det ute, mysigt smatter på fönstren 
Förr räfsade jag alltid..nu aldrig! Vilket som är bäst vet jag inte! 
Vi får såpass mycket löv på den del av gräsmattan där lönnarna står så att gräsklipparen storknar och tar man inte bort löven så blir de blöta och kladdar ihop sig till en kaka som är mycket svårjobbad.
Vi har kört över 200 överfulla skottkärror lönnlöv till en jättestor lövkompost vi har på baksidan av tomten neråt skogskanten.
Om man har en större tomt och inte har något definitivt stopp för vinden att blåsa undan löven, kan de ju blåsa bort, men så har inte vi här, löven kan inte ta sig någonstans. Om det är torrt och lövtäcket inte är för tjockt går det att använda gräsklipparen, det har vi också gjort när det varit läge, men är löven blöta och lagret för tjockt så går det inte.
Så här mycket löv var det bara på den lilla gräsmatteplätten på 15 x 15 meter till vänster om infarten till huset. Brnen rakade ihop dem till en lekplats. Det var den 2 oktober, sedan dess har det fallit mer än dubbelt ytterligare.
om det är stora häser som blåst ihop,bär jag bort dem till komposten..
och det som inte maskarna vill ha,
unnar jag grannarna längre öster ut *skratt*
nu är det för blött att köra över med gräsklippare
det tror jag annars är en bra metod..
en tanke ingång
från skoltiden,den "ende" som inte ..skötte/krattade i sin trädgård
av min biologilärare,som var/är ganska botaniskt intresserad
inte bara teoretisk,vad jag minns
Det kan vara en let-råd :- )
en viktig tanke
det är DIN trädgård
den är för att *njuta* av
inte som nå´tt MÅSTE!
..är löven vackra där de ligger så.. *ler*
penke
ps,ogräsrensning är inte tvång
det är något du *får* göra
sitta på knä,händerna i DIN mylla …
DS
Sen beror det ju på hurdan klippare man har, en stor åkklippare med mulcherknivar är ju såklart bättre än en liten vanlig handjagare.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
#12 Ja det är klart, klipparen avgör vad som är möjligt. Vi kan inte ha åkklippare här, tomten är alltför kuperad och det finns ganska mycket sten som sticker upp, så vi har en stor vanlig självgående 5 hk.
Jag kan heller inte köra en åkklippare nåt vidare, dels för att de har pedal och dels för att ratten sitter för nära sadeln så att jag slår sönder knogarna mot mina proteser.

Jag har nog uppskattningsvis 3 kvadratmeter kvar av gräsmatta.
Så det ett jädrans jobb att kratta
/Maria