Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettövrigt
Läst 693 ggr
flisan708
0

Vikt fundering....

Hur noga är ni med att hålla vikten och vara i trim? Är det viktigt eller har ni en trivselvikt där ni känner Er nöjda med er själva. Påverkas ni av samhällets krav på att se bra ut eller blir ni påverkade av de runt i kring er?

Själv håller jag på med mina sk "hjärtesorgskilon" sen en tid tillbaka och närmar mig snart min trivselvikt, då jag trivs med mig själv. Själv tillhör jag dem som växte upp med att vara överviktig. Gick sen ner när jag flyttade hemifrån, några år senare la jag på mig igen, gick sen ner regält. Höll det tills mina hjärtesorgskilon tillkom som var ca 7-8 kg. Skulle idag aldrig tillåta mig själv hamna i min maxvikt som jag hade.

De som påverkat mig är nog min omgivning under uppväxten då jag blev mobbad för vikten. Sen har min pappa alltid varit råärlig med att säga vad han tycker på gott och ont. Själv har han väl inte varit fit precis men sagt en massa dumt ändå. Samhället har väl påverkat mig på det viset att jag har sett mycket kläder som jag velat ha kunna ha på mig men som inte passat. Visst har man blivit påverkad av att det är viktigt att se bra ut osv. Men det jag är intresserad av i det är i hälsosynpunkt.

Detta är kanske något för viktminskning iFokus men jag tycker vi har så många bra diskussioner här. Är inte i denna tråd ute efter hur mycket ni väger utan hur ni ser på detta.

Om ni tycker detta är ok att diskutera så finns det fler funderingar som jag har på lut.

Fridaaaa
0

Jag har fått "kärlekskilon" gått upp 7 kg på 4 år haha :)
Men måste säger att det bara är positivt, för det betyder att man mår bra i förhållandet osv.

Men nu vill jag gå ner dem igen. Jag är inte överviktig men det har satt sig som ett "kärlekshantag" runt magen/midjan och lite låren.

Så ska försöka sätta fart. Denna helgen har dock varit omöjlig med tanke på kalas haha

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Namiko
0

Jag är väldigt noga med att inte gå ner i vikt, men kan inte gå upp så där behöver jag inte oroa mig än så länge. Vet dock att jag skulle börja må dåligt över det om jag började gå upp i vikt och jag skulle stoppa viktuppgången så fort den upptäcks. För mig handlar det både om hälsan och att jag trivs enormt mycket med hur min kropp ser ut idag.

Tränar inte mer än min vardagsmotion som består av promenader med hunden och hoppa runt på stenar och sånt i skogen och skulle väl vilja ha lite mer muskler men avskyr verkligen att träna, så det som inte blir tränat i vardagen förblir otränat.

Man kan väl säga att jag inte är noga nu men kommer att bli det när min ämnesomsättning börjar svika :P

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

WinterPrince
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag är väldigt kluven i denna frågan.

Har alltid varit smal, men har sett på mamma och syster att vi gärna lägger på oss med åldern.

Var grymt vältränad när jag kom hem från Wales och 10kg lättare järmfört med innan jag åkte.

Studentlivet var glatt och väldigt ohälsosamt och jag gick upp mina 10kg igen och ytterligare 10kg.

Men jag har känt att jag trivts med min kropp tills nu. Skulle gärna gå ner 15kg, men 5 räcker gott och väl.

Problemet är att jag inte tycker det är värt ansträngningen. Gick ner 4kg i våras i en viktutmaning på jobbet. Har gått upp dom igen för jag orkar inte hålla på och dutta och säga att det och det får jag inte äta. Jag vill njuta av maten och livet!

[peter54]
0

Lite noga med vikten är jag, men bara för min egen skull, min fysiska och medicinska status styr.

Jag avskyr ballast och vill inte bära omkring vikt som jag inte kan använda. Nu är jag ju såpass gammal och dessutom kroniskt njursviktig, så det är egentligen en ren utopi att inte vara lite rund om midjan.

Banta är rent livsfarligt för njursjuka eftersom man genast hamnar i ett kataboliskt tillstånd där kroppen börjar bryta ner sitt eget protein för att täcka upp behovet.

Det enda sättet att gå ner i vikt är att träna ner sig och det är också mycket svårare för en njursjuk person eftersom orken kraftigt reduceras av sjukdomen.

Jag har vägt mellan 75 och 77 kg i hela mitt vuxna liv, men nu väger jag närmare 80, trots att jag har mindre muskelmassa nu än när jag inte var njursjuk och tränade mycket.

Cristine
0

Jag borde vara 14 kg lättare men kan inte gå ner på grund av struman.

Har jag varit lättare kanske jag inte fått artrosen eller fått den mycket senare.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Karmatarerskanise
0

Jag har det senaste året gjort en ganska stor viktresa, men är inte riktigt klar ännu. Jag hoppas jag är nöjd när jag når målet.

Tränar 4-6 dagar i veckan, det är jag noga med. Man mår så bra av att röra på fläsket :)

penke
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

..hjärtsorgskilon är ett bra ord.. Tyst

det är skillnad på att hålla koll på kilona eller
 vara i form/trim
enl. BMI var jag överviktig när jag var väldigt vältränad för några år sedan !
(muskler väger mer än ..)
 mycket friskis&svettis och disko)*ler* (och trappor o cykel,istället för hiss o bil)
 en del koll försöker jag väl att ha,som barn var jag med mer benstomme … :- /
 efter den..varken eller riktigt tjock eller smal(?)
åt allt,och gott,utan ängslan !! men rörde mig oxå mycket

nu har jag kvar en del ..sorger som ska släppa mig fri,snart *ler*

penke

[SweetRose]
0

Jag har också lite hjärtesorgskilon jag skulle vilja gå ner. Jag är inte direkt överviktig och vikten i sig bryr jag mig inte om men det vore skönt att komma i de kläder som jag vet satt bra förr. Vill omforma kroppen lite med, så rumpan ser lite snyggare ut i tajt kjol eller byxor t.ex ;)

Där var lite svar på din fråga, om man påverkas av samhället, ja, det gör jag nog. Inte i det avseendet av att jag ser att alla är pinnsmala och vill också vara det, utan att jag ser snygga kläder, t.ex köpte jag en tajt kjol för någon månad sedan, denna skulle jag vilja satt lite bättre just för min egen skull!

lite rörigt kanske Tungan ute

aggeelin
0

Vikt är en hälsofråga. Jag skulle gärna vilja ha lite mer muskler (dvs mer vikt) än att bli större i omfång. Jag är överrörlig och behöver musklerna, övervikt blir bara till problem för hälsan

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet