Godmorgon 13/10
God morgon 
Vi startar på lördag, men vi har bara två vuxna att skjuta. Visserligen gäller fri kalvavskjutning, men det brukar bli två såna också.
Jag har beslutat att detta är mitt sista år med studsaren. Jag vill inte jaga älg egentligen, gör det bara för att få min köttdel. Jag kommer att fortsätta skjuta på banan och behålla alla bössorna om jag skulle ändra mig i framtiden, men just nu känns det som jag bara vill jaga med kamera.
Här är ännu en klar morgon med frost, jag gissar att vi får snö snart, kanske redan i helgen.
"have a nice day" 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
God morgon Anders och Peter. God morgon alla andra Livskvaliteare!
Lycka till på älgjakten. Hoppas det blir något fällt så du får göra goa köttbullar i vinter!
Ha en riktigt bra dag allesammans här inne!
God morgon alla!
Jag gillar inte älgjakt och allra minst på kalvar som just upptäckt livet.
Annars kan jag förstå att det behövs ibland, men varför inte bara de äldre. Jag ska också ut på jakt, jakt på det soligaste och varmaste stället att sitta och fika på. På eftermiddagen blir det till att klä stolar.
Ha en lyckad dag!
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
#4 Ju fler kalvar och fjolingar som skjuts, desto starkare älgstam. Om man skjuter kapitala djur istället för unga, så sänker man medelåldern i älgstammen dramatiskt, vilket ger för unga föräldradjur och det i sin tur leder till att älgarna blir fysiskt mindre och klenare.
I en idealvärld, skulle man enbart skjuta kalvar, ett- och tvååringar, samt överåriga älgar (returälgar som inte längre reproducerar). Tyvärr fungerar inte detta i praktiken eftersom man inte har samma avskjutningsregler över större områden.
Här i Uppland finns nästan bara tjurar som har "cykelstyre med handbroms" och inga stora tjurar just för att många hellre skjuter på köttvikt istället för att skjuta för att förbättra stammen, alltså spara alla kapitala tjurar och kor.
Godmorgon!
Gillar att det är Anders som startar morgontråden..men gillar inte att få höra talas om älgjakt, så här på morgonen. Det enda det pratas om, även IRL..
Bättre då att göra som Cristine! 
Med eller utan jakt..ha en fin dag! 
Godmorgon! Här skiner solen och det ser fint ut. Jag sitter hemma och jobbar och måste jobba på bra för det finns mycket att göra.
Efter 16 ska jag åka buss ut till sonen (först buss sen får han hämta mig, det går inte buss dit han bor) och så får han skjutsa mig till bussen sen till kvällen.
Nu har jag sen några veckor, en dag i veckan, åkt ut till honom och barnen och varit med och lagat och ätit kvällsmat, läst sagor och pusslat.
Sonen har blivit ensamstående med två barn. Hans sambo har flyttat hem till sin mamma. Det går ju inte att veta men för oss runtom ser det ut som om hon har en depression. Hon orkar ingenting och det enda hon kan säga nu är "jag vill flytta". Hon kan inte berätta varför och hon ser ut att ha ett väldigt "jämt" känsloläge. Som det så fint heter så verkar hon inte "ha kontakt med sina känslor". Ja, jag vet inte hur jag annars ska förklara det. Och det här är ju jättetråkigt för alla inblandade.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Godmorgon alla.
Här kommer en med dubbelmoral
Har svårt för älgjakt men har massa älgkött i frysen
/Maria
#5 Ok,jag förstår, tack för info, men gillar fortfarande inte älgjakt!
Godmorgon!
Morgonpromenaden avklarad.
Bilrutorna var frusna i morse. Men solen skiner och det blir ännu en vacker höstdag. Har tvättat sängkläderna och hängt ut på tork. Fortsätta att måla köksluckorna står på programmet.
Ha en fin dag. 
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
#7 Lika tragiskt för alla inblandade och framförallt för barnen. Det enda man kan göra är att stötta så gott det går.
Depressioner går ju att medicinera ganska bra så jag hoppas hon får hjälp och då kanske ser sin situation från en ljusare sida.
Ofta är man helt oförmögen att själv boka tid och ta sig till kurator när man är mitt i…..
Zabelle
#11 Det svåra är… Det som går att se är att hon inte orkar något. Laga mat, äta med barnen, gå ut med dem, leka med dem, bedöma vad som är "farligt" och inte, städa, tvätta osv… Men - hon upplever inte själv vad att hon har något problem.
Det är svårt.
T ex - Ibland får barnen leka ensamma på övervåningen, det finns en liten grind mot den branta trappan. Det är bara för 1.5åringen att dra fram något och ta sig över grinden ner till mamman som ligger och vilar på madrassen därnere…
Är man mitt i en depression finns inga krafter alls. Då är man helt oförmögen att utföra ens de enklaste grejor. Hon behöver gå och prata med någon och få hjälp, sånt här klarar man mycket sällan av på egen hand.
Zabelle
Åt helvete med hela denna dagen!
Hörde inte väckarklockan imorse. Vaknade strax innan 10. Skynda skynda, tur man har flex.
Ut till bilen. Totalvägrar att starta! Inte ett ljud. Fick promenera till jobbet och blev ännu mer försenad.
Nu saknas bara att nån idiot till älgjägare skjuter hästen min också…
En riktig Murphys law-dag…
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
#13 Helt riktigt. Men hon själv kan inte se. Hon tror att omgivningen menar att hon "har problem" och går i försvar. Omgivningen, dvs, grannar, kompisar osv, menar att "vi ser att du är trött och slut" (du har dessutom varit med om mycket, två täta, jobbiga graviditeter, en pappa som haft en svår cancer, mamman har en ovanlig reumatisk sjukdom… ) - kort sagt, omgivningen visar förståelse för att hon är slut - hon själv kan inte uttrycka något i ord, den enda lösning hon ser är att flytta hem till mamma.
Just nu kanske det är det bästa, men, precis som du säger så behöver hon hjälp av någon professionell. Det kanske är som sonen säger att hon måste bli ännu mer slut innan hon kan inse det… ??
#15 Usch vilken jobbig situation.
Hoppas hennes mamma är en vettig människa som kanske inser att hon behöver hjälp. Att flytta hem till mamma måste ju ändå ses som en nödlösning och en slags "flykt"
/Maria
Go kväll säger jag då. har varit och handlat inför helgen, för sambon fyller år på lördag. Blir mest fika, ingen mat. Sedan på kvällen ska vi köpa hem mat & äta med 2 kompisar:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Gokväll!
Tänk när man äntligen fått tummarna ur och lyckats författa en godmorgontråd så var inte ämnet politiskt korrekt! 
Men vänta bara…Huka er…jag laddar om!….Det kan bli en sådan till imorgon, och i övermorgon….
Så stig upp tidigt och gör en annan, eller blunda och scrolla förbi! 
Annars så har det varit en strålande fin dag i skogen, eller ute på ett gärde som här på bilden.
Många älgar har vi sett, men eftersom vi väljer noga vilka som vi ska skjuta så blev det bara en ung tjur som fick bita i mossan efter ett välriktat skott.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Fin bild Anders.. vet du eftersom du är så snäll och go resten av året så förlåter vi dej det där med älgarna.
God Kväll alla.
Anders"""Roligt att du startatde God Tråden
Om nu alla var som ni två Peter o Anders..Det hade varit så bra…
Men son nu så är det många utländska som är ute o skjuter.Huva..
bara det är bra skyttar som vet hur man lägger skottet o om olyckan är frame ser till att spårhunden kommer fram..
Fast jag är nog den enda här verkar det som Intetycker om Älgkött..Men bra att dom blir sållade o skjutna..Bättre än att bli påkörda av bilar..
har varit på sjukhuset i dag. där av att jag inte har varit inne här…Skall berätta i morgon..
JO!!!Det är jag som har tryckt på Bra inlägg.Om någon undrar.
Natti på er alla…
Lena långt här borta..
Vill bara lägga till. Att detta sät o avliva ett djur!!!Det är det mest humana…Dom bara går o så är borta..
""Slakterierna..Där är det ongest o ett stort lidande..
Man bör tänka på det…
Fast jag skiter i att det är älgjackt. lullar i skogen o är en pina för jägarna…Sen kan jag tala om vad jag har sett älgen
""
Lena.P är jag i verkliga livet.
Har inte sett förren nu att man kan trycka för "bra inlägg" 
Zabelle