Storlek, igen
Denna gång handlar det om små barn. Ni kanske minns att jag förut skrivit om att barnbarnen äter mycket välling (det har mest handlat om stora och lilla N och det har sina förklaringar som jag kan återkomma till senare).
Vi blir lite funderasamma kring det "andra" barnbarnet, sambons sons barn L (en flicka). Hon var iofs rätt så stor när hon föddes -- men nu är hon STOR - hon ligger över alla kurvor för både flickor och pojkar.
Hon är 4.5 månad gammal och väger nu 10 kg. Hon är jättesöt "mitt i ansiktet" för hon skrattar mycket - men ser ut som om hon äter cortison eller så.
Är barn så här stora numera? Är det verkligen ok att låta barnen bli såhär stora? (hon äter ca 8 ggr/dygn, två nattmål och det är ersätttning hon äter - mamman tycker att det tog för lång tid att amma så hon slutade när L var ca 2 mån, sen ville de också att L skulle få ett syskon så fort som möjligt).
På blden är hon drygt 3 mån och väger där 8 kg. Nu går hon alltså upp mer än ett kg i månaden. Jag vågade mig på att fråga mamman vad de sagt på BVC - de säger bara att L inte ska äta mer än vad som står på paketet (hon har fått mycket mer- hellre för mycket än för lite, säger föräldrarna, vet inte hur de gör nu)
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Nja kan inte tänka mig att det är hälsosamt att ge dem för mycket.
Någon gräns måste det ju finnas.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Så svårt.
Visst är mulliga bebisar charmiga men det är ju inte hälsosamt att vara tjock som bebis heller.
Jag kan inte riktigt fatta att de vågar ge henne mer än rekommenderat. Ersättning innehåller ju avvägda näringsämnen och hon får ju då för mycket.
Äter hon inte "riktig" mat när hon är 10 månader?
/Maria
#2 L är 4.5 månader och väger 10 kg!
Nu har jag läst igen. Var fick jag 10 månader ifrån????
Sorry…
I vilket fall som helst så tror inte jag det är bra att ge för mycket av den angivna mängden.
Men hur ska man få fram ett sådant budskap utan att "lägga sig i"
Hoppas att det uppmärksammas mer på BVC och att de säger ifrån. Alltid lättare när det är någon utomstående.
/Maria
Jag tror inte heller att det är så lämpligt att äta ett eller två nattmål när bebisen har den vikten? Undrar vad de säger på BVC? För oss går det ju inte att säga något.
Enligt läkarna är det rätt farligt att vara så fet som barn ocg´h senare i livet som vuxen så ha man en tendens att gå upp mycket i vikt. Jag ska leta upp artikeln om jag kan.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Mitt lilla barnbarn belv ammad 2 ggr om natten när hon var lika gammal. Blev nog 7 mål / dygn… Tror inte hon vägde lika mycket dock, men rund var hon.
På bvc fick de besked på att ge henne om hon var hungrig, men det är kanske skillnad på amning och flaska?
Nu är hon lite över året och har sprungit av sig (och oss) all övervikt.
Zabelle
Sånt där brukar rätta till sig om det inte handlar om extrema övervikter. Min systers första pojke var den fetaste unge jag har sett i verkliga livet, men nu är han 14 och smal som en sticka.
Min broson vet jag vägde 9kg när han namngavs i början av september. Då var han 8 månader.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Tror också att sånt rättar till sej, om det inte går till överdrift. Mina ungar fick äta hur mycket dom ville, när dom ville..om dom var hungriga! I allafall före ett års ålder.
Dom är inte alls tjocka nu! 
#10 jo, men frågan är, L går upp mer än ett kilo i månaden. Då kommer hon att väga ca 17 kilo till ettårsdagen. Inte vägde väl dina barn så mycket
?
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
# 11 Nej..men dom gick upp mest i början! Tror Du hon kommer att fortsätta gå upp 1 kg varje månad..tills hon är ett år ? 
Nej,, det har jag naturligtvis ingen aning om. Nu ser det ut som om hon ökar snabbare. I aug och sept ett kilo/mån men nu när hon är fyra månader gick hon upp ett kilo på två veckor. Det verkar som om det går för fort uppåt och föräldrarna bara tycker att det är häftigt med en "tjock och glad dotter"
Hon är jättesöt på bilden! 
Men om det är nåt onormalt så borde väl BVC reagera ?
#16 Jag pratade med någon som sa att BVC inte säger något om barns vikt när de är under två år. Jag är väl konstig men är lite fundersam när hon ligger över alla kurvor. Normalvikt för en ettåring är 7-12 kilo, något som L kommer att slå om någon månad och då är hon inte ett halvår ännu.. (om hon fortsätter öka på samma sätt förstås). Enligt vad som går att utläsa så är det lättare att bli överviktig som vuxen - för dem som inte ammas, för dem som ammas är det mindre risk för övervikt som vuxen
# 16 Det var ju så längesedan jag hade små barn..och inga barnbarn har jag, så egentligen har jag svårt att råda dej, eller ge bra svar.
Men jag TROR inte att det är någon fara..kanske du oroar Dej i onödan ? 
Javisst, det kan absolut vara i onödan
. Jag bara hoppas att ökningstakten avtar annars kommer hon att väga ca 18-20 kg vid ett års ålder.
# 18 Hoppas Du får svar på dina frågor..och att det löser sej!
Lycka till med den lilla tjejen!