Orm
Har Du någon gång haft en huggorm på tomten..kanske slingrande längs husväggen ?
Hur gör Ni med ormar, som kommer nära ert hus ? 
Har inte sett ormar här *pepparpeppartaiträ* men min sambo har. Och när hans mormor bodde här, så tog hennes ena katt ormar
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Nej inte på tomten!
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Inte på tomten, men var ute och promenerade på en grusväg tidigt en vår. Där låg en huggorm tvärs över vägen och solade sig.
Gick så långt ut längs kanten som möjligt men den reste ändå på huvudet och väste åt mig. Ganska läskigt!
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Vi brukar hitta en huggorm om året på tomten ungefär. Det är ett misstag av ormen om den hamnar på tomten eftersom där är den oerhört sårbar. Människor, katter, igelkottar och kråkfåglar är att betrakta som livsfarliga hot mot ormen.
Jag blir alltid glad när jag ser en huggorm och tänker att den haft tur som klarat sig och att det var jag som hittade den. Jag tar upp den och lägger den utanför tomten där den är bättre skyddad mot alla hot.
Man kan själv se till att tomten inte är en ormvänlig plats genom att flytta bort allt som den kan gömma sig i eller under och hålla gräsmattan klippt.
Vad ni gör så slå inte ihjäl ormar, de är fredade och det är rätt höga dagsböter numera om man skadar eller dödar en reptil i Sverige. Dessutom är de numera såpass undanträngda av människan att de på vissa ställen är helt försvunna, vilket i sin tur leder till massor av svärande trädgårdsintresserade personer som får problem med att sorkar och möss får härja fritt.
Om man har oturen att en orm bosätter sig på tomten, finns oftast hjälp att få hos kommunens miljökontor. Där brukar de ha telefonnummer till någon ormkunnig person som kan komma och flytta bort ormen.
,,öppnar bar med huggormsblodsdrinkar…/not
jag hade ..fler igelkottar förrut
så ormar har varit osynliga här
(bara älgar,rådjur o rävar + harar av de vilda)
häromvåren/försommaren gick jag på friluftsslingan
då såg jag flera huggormar,
andra ormar "varje gång",oftast flera under varje promenad
då ..gick jag bara runt dem,
men jag fick mer puls varendagång *skratt*
penke
Jag har bara stött på en enda huggorm i hela mitt liv och det var ute i skogen. Blev bara glad och försökte kika lite närmare på den medan den slingrade iväg samtidigt som en tant jag träffat på där ute inte visste åt vilket håll hon skulle fly :P
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
# 4 Tack Peter..bra att veta! Vem, om inte Du,vet hur man ska göra med ormar! 
Jag hade en huggorm som kom genom häcken och ringlade sej in här på gräsmattan. Tur ingen låg och solade. Jag visste inte hur jag skulle få bort den, men fick tag i vattenslangen och sprutade vatten på den. Då ringlade den iväg ner i skogen! 
Tror inte jag har sett en orm i min trädgård
Har haft ormar i trädgården. De kommer ofta in här, även i hundgården. Inte kul för hundar och katter. Dyrt blir det med veterinärbesök också.
Och man får döda dem om man inte kan/har möljighet att flytta dem!
Står att läsa på naturvårdsverkets hemsida.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!