Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettminnen
Läst 1590 ggr
[Sisa]
0

Pengar

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

sjunker fort i värde. Då jag var liten fick jag en krona i veckopeng..för den fick jag en hel påse med smågodis!

Hur mycket fick Du i veckopeng..och vad handlade Du för den ?  Glad

Cristine
0

Förvånad Kommer inte ihåg, men eftersom pappa var konsumföeståndare så köpte jag godiset på vår bok som man hade på den tiden

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

fotokrafs
0

Jag fick ingen veckopeng när jag var liten. Bodde på landet och hade ingen kiosk i närheten så.. men mamma och pappa köpte fredagsgodis när de veckohandlade iaf.

[peter54]
0

Jag har heller aldrig fått någon veckopeng, men när jag var 11 fick jag ett par kronor för att jag fodrade våra kaniner morgon och kväll, runt 20 burar var det och totalt bortåt 40-50 kaniner. Det var ett styvt jobb.

Anders 50
0

Ingen veckopeng här inte!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

chik
0

Ingen veckopeng.Men jag vet ju att 78 jobbade jag i stan o då brukade jag köpa på väg till godis för en krona.-Jobbade kväll.

Lena.P är jag i verkliga livet.

[Sisa]
0

..och idag får man nästan ingenting för en krona!

Undrar hur mycket man får i veckopeng ?  Flört

Staffan
0

Jag fick tio spänn och det räckte precis till 3 påsar salpeter på den lokala ICA-butiken. När jag blandade innehållet med socker så blev det en fin liten vulkan som lyste upp träden mot den svarta höstnatten… :)

// Staffan

[Sisa]
0

# 7 Kul att se Dej här!

Tio spänn..då är du nog yngre än mej!   Glad

Staffan
0

Man hade velat ha mer. 50 spänn iaf. Då hade man kunnat köpa 15 påsar salpeter och göra en ännu större vulkan… :)

Var lite av en "ofarlig pyroman" när jag var liten och byggde mycket egna fyrverkerier av olika slag.

/s

[Sisa]
0

# 9  Kanske var tur att du bara fick tio!  Skönt att höra, att du var ofarlig i allafall Flört

Staffan
0

Det är sant, kanske lika bra det. Jag var ju så liten.

MEN

Man kanske skulle återuppta intresset idag och belåna lägenheten? ;)

// Staffan

Fridaaaa
0

Fick månadspeng. Minns dock inte hur mycket. Började få hela mitt studiebidrag när jag började gymnasiet så när jag var 16 :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
0

Jag minns inte summan jag fick men jag minns att jag fick veckopeng plus en paket cigaretterFörvånadTyst Jag fick börja röka hemma när jag gick i 8:an. Det är ju inte klokt när man tänker efter…..

/Maria

zabelle
0

Har för mig att jag fick 10 kronor.
Ett litet paket prince kostade 3.75 när jag gick i högstadiet…Förvånad
Hade fått livstids utegångsförbud om de kommit på att jag rökte Skäms

Zabelle   

Namiko
0

Jag fick månadspeng, minns inte hur mycket jag fick när jag var riktigt liten. När jag var 12 var det uppe i 200:- iaf och trots att jag köpte godis varje vecka så hade jag alltid några hundra undansparat (min mamma är ekonom så pengarna har jag alltid haft koll på). När jag var 13 fick jag barnbidraget på 750:- men var då tvungen att köpa mina egna kläder också. Har dock aldrig varit mycket för att köpa kläder så även då hade jag mycket pengar över i slutet av månaden och kunde köpa i princip allt jag ville utan någon större planering.

Tycker att månadspeng lär barn att hålla bättre koll på sin ekonomi, med veckopeng så gör det inte så mycket om man köper upp allt på en gång, man är ju bara utan pengar i 6 dagar då. Göra man samma sak med månadspengen så är man pank i 4 veckor, så man lär sig snabbt att lägga undan.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

KaiPon
0

Har 500 i månadspeng av pappa nu, plus studiebidraget på 1050. Men, tyvärr, går det mesta till räkningar. Det lilla jag har kvar går oftast till cigaretter och godis, men försöker spara nu när mina dockor är påväg. Vill kunna köpa söta peruker till dom, haha.

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

Fridaaaa
0

#16 Bättre att sluta röka ;) Sparar du in mycket på, både pengar & hälsa:P

KaiPon
0

#17 Jo, jag vet. Ska försöka sluta röka. Glad

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

[Sisa]
0

# 18 Snälla Du, gör det, medans du kan!  Glad

Fridaaaa
0

#18 Bra det :)
Är glad att jag aldrig har börjat eller ens testat. Likså alkohol, dricker max 1 cider/månad, knappt et hehe :)

[Sisa]
0

Att sluta röka är så svårt, då man fastnat!!  Jag önskar att ingen började med det!  Skrikandes

signemo
0

Fick ingen veckopeng. Men då jag började sjuan tyckte de väl jag var vuxen.  Då fick jag barnbidraget och det skulle räcka till allt utom mat o boende.Och det gjorde det.  Jösses vad glad jag blev. För första gången i mitt liv så skulle jag kunna ha kläder som var lite roligare tyckte jag. MInns en sån där täckjacka som hade rutmönster. Ja den var enfärgad men det var sömmar i rutor. Jösses vad jag spara. Min mor var inte glad. För mina skor jag hade hade hål under sulan. Sparade gjorde jag, Ett par byxor kostade 67 kronor. Många tyckte det var billigt då. Det tyckte inte jag.

Var rädda om varandra

WinterPrince
0

Jättebra att du vill sluta röka KaiPon. Men ta det försiktigt. Tänker på att du haft det lite jobbigt på sista tiden, även om det märks att det blivit bättre. Don't bite off more than you can chew.

Kanske kan vara lämpligt som nyårslöfte. :)

stina63
0

Kommer ihåg i mitten av 70 talet då fick jag 75 kronor. De skulle jag ha röra mig med under månaden. Men dom tog slut rätt snabbt.

[peter54]
0

#6 När vi började ge veckopeng till våra barn fick de en tjuga var. Flickan var väl egentligen för liten, men det var svårt att inte ge henne samma som brorsan. Han var 7 och hon var 5. Nu har de månadspeng, 200 kr var, men den måste förtjänas.

#7 Oj vad fredligt att bara göra en vulkan av salpeter-sockerblandningen. När jag var sådär 10 brukade vi köpa salpeter på apoteket och blanda med socker, därefter hällde vi blandningen i en glasflaska och tände på. Flaskan smälte ner av hettan.

[Sisa]
0

# 11  # 25

Bara pojkar som gör sånt för veckopengen..tror jag!  Förvånad

Branneli
0

Jag kommer ihåg att jag fick en femma i veckopeng, i slutet av 70-talet.  Det blev en full fruktpåse med godis, när jag köpte godis för hela lappen.

Klurar på hur stor en fruktpåse är i jämförelse med dagens plockgodis-påse Obestämd

zabelle
0

När jag var barn, letade vi mynt i telefonkioskerna. Lycka om man hittade en 25 öring som man kunde köpa 25 1-öres godisar för Skrattande

Zabelle   

[Sisa]
0

# 28 Det känner jag igen!  Kyss

Numera finns det knappt några telefonkiosker..inga 25-öringar heller..och inget 1-öres godis!

aggeelin
0

Vi hade ont om pengar hemma. När jag var liten fick jag 50 öre och då skulle jag gå till skolan, inte cykla, för att få min veckopeng. Sen höjdes den lite i taaget. När jag började åttan fick jag hand om barnbidraget men fick då inte en krona mer av mina föräldrar. Jag skulle då betala alla kläder, skor och jackor själv!!!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet