Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettövrigt
Läst 739 ggr
[Sisa]
0

Könsskillnader

Herrmodeller saknar cykelkorg och har ramar..dammodeller har cykelkorg, men saknar ramar!   Varför ?

Vet Du något mer, där man ser skillnaden så tydligt ?     Obestämd

Maria
0

En cykel med "stång" är i allmänhet stadigare i konstruktionen. Kan tänka mig att man förr konstruerade damcyklar med tanke på klädseln, jag vet inte….Obestämd

Min son har cykelkorg både fram och en på sidan bak.

En annan skillnad är ju knäppning av knappar på manliga respektive kvinnliga kläder. Jag har hört en rimlig förklaring men kommer givetvis inte ihåg denSkrikandes

/Maria

[GunillaF]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Löner!Skrikandes

Maria
0

#2 Hur tänker du nu?Obestämd

/Maria

[GunillaF]
0

#3 Sisa undrar om vi vet något mer där man ser köns-skillnader och jag tycker att i de flesta yrken har männen högre löner än kvinnor, när de har samma arbetsuppgifter och befogenheter.

(Kanske jag missuppfattade hennes fråga? Hon kanske bara menar det man ser direkt, med ögat)Skäms

zabelle
0

#2 Ja tyvärr släpar kvinnornas löner fortfarande efter på många arbetsplatser.

Utför man samma jobb ska man ha samma lön!!!Skrikandes

Zabelle   

Maria
0

#4 Haha, nu ramlade tioöringen nerTystSkäms Snacka om trögfattad.

Kan tillägga att jag håller med digSkrattande

/Maria

[GunillaF]
0

Men jag måste erkänna att jag har mer i grundlön än mina manliga kollegor, därför att jag är med i facket och får påök varje år. Killarna har missat att löneförhandlaFlörtTungan ute

Maria
1

#7 Då kanske det finns en skillnad i "smarthet"TystOskyldig

/Maria

[GunillaF]
0

Cool

zabelle
0

Vi har kollektivt löneavtal så det är lika för alla.

Zabelle   

Bybo
0

På tal om herrcykel. Jag cyklar helst på en sådan. Jag cyklar fortare och, ja det kanske är för att det är stadigare :))

[peter54]
0

Damcyklar är ju ursprungligen anpassade till långa kjolar. Det är konstigt att det finns damcyklar med låga ramrör nuförtiden eftersom hållfastheten och vridstyvheten är helt värdelöst dålig i jämförelse.

Det går alldeles utmärkt att bara flytta ner det övre ramröret på herrcykelmodellen 10 cm. Då behåller man vridstyvheten i ramen, men cykeln blir lämplig både för kvinnor och män. Såna cyklar finns, de kallas "unisexram", men de har inte slagit nåt vidare.

penke
0

..jag vet mer,där man tydligt ser skillanden mellan män och kvinnor Skäms
 under vissa lektioner i skolan var alla tysta … *fniss*

Ang. löneskillnader protesterar jag,det är ingen köns-skillnad
 utan en yrkes-skillnad i huvudsak
 annars tycker jag ni som är missnöjda ska byta fackförening !

förövrigt tycker jag herrcykelns stång/ram gör den olämplig för herrar att cyklar på,alla som ..misslyckats med cross-cykling förstår vad jag menarSkrikandes
herr/dam-hoj,jag har haft flera(med för dåliga lås) :- /
  jag gillar de lite äldre..de är mer gjorda att cykla på
 inte jäkta fram fortast.

penke

chik
0

ramen på en Herrcykel!!! har du hamnat på den??? Huva mig vad ont det gör. så jag förstår inte varför den finns..

Nej. har inget o komma med..

kan tycka att det är bra att det finns skillnader..

Det är ju inte dödsstraff om du tar en herrcykel..bara o åka..

Lena.P är jag i verkliga livet.

[GunillaF]
0

#13 Nu går det ju inte att byta fackförening bara så där….

aggeelin
0

Löner.. De yrken där det finns många kvinnor har lägre lön. Män som kommer in i ett sånt yrke kan ofta ha högre lön än kvinnorna (jag har sett statistiken och t ex pratat med manliga undersköterskor som då hade 700 mer än sin kvinnliga kollega).

Detta är ett gammalt exempel, ca 12 år och det var innan jag var anställd på jobbet. En meriterad kvinna fick en "högre anställning" inom vår "avdelning" som är en avdelning med många kvinnor - samtidigt - anställdes en mertiterad man på en högre anställning inom "jobbet" på en avdelning med färre kvinnor. Han fick 7000 mer i lön.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet