Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettminnen
Läst 1689 ggr
[Sisa]
0

Bättre förr ?

Varför säger man det så ofta ? Vad tycker Du..vad är det som var så mycket bättre förr ?  Eller är det kanske lika bra nu ?  Obestämd

Namiko
0

Många saker var bättre förr tycker jag, men det är mycket som är bättre nu också och ännu mer som kommer att vara bättre i framtiden (hoppas jag).

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Anders 50
0

Beror på när "förr" var, men säg 60-70-talet?  Regeringen och vädret var bättre förr, tycker jag, och samma med mat och bensin, sjukvård, åldringsvård, arbetstillfällen….

Telefonlinjen lagades snabbt förr….nu har jag väntat i 13 dagar och inte lär det fixas i helgen inte!!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Emo
0

Framtidstron, sammanhållningen, hjälpsamheten och ibland även medkänsla.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Sisa]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Där håller jag med..folk hade mera tid att umgås förr!

[MargaretaA]
0

tja vad menas med med förr? förr är en ganska lång tid.

men jag tror att gemenskapen mellan människor var bättre innan Tv t ex. Jag skulle ge mycket för att få sitta med runt elden en kväll i mörkret och lyssna på hemska historier a´la Krösamaja om mylingar och annat oknytt Kyss

Men sjukvården var definitivt inte bättre förr - före penicillinet exempelvis…

[Sisa]
0

# 5  Så är det nog!  Allt var nog inte bättre förr!

Musiken..den var mycket bättre förr, tycker jag! Och dom läckra, gamla bilarna. Men det är vad jag tycker..Flört

[MargaretaA]
0

aha du är på 50-talet nu sisa Flört

Håller med du i såna fall Kyss

[Sisa]
0

# 7  Yes!! Kyss

[MargaretaA]
0

Det var ett kul årtionde tror jag - synd att jag bara fick vara med sista halvåret 1959 Obestämd

Anders 50
0

#8..#9  Ni ungflickor var väl inte med på hela 50-talet?  Skrattande

Bara jag och Cristine…Cool

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[MargaretaA]
0

nä det var just det jag sa Gråter

Andina
0

Jag trorr inte att det alls är säkert att det var bättre förr…men kanske är det så att jag förstår förr bättre (eftersom jag levde då)… … .. ? ;)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[MargaretaA]
0

Jag trorr inte att det alls är säkert att det var bättre förr..

Beror kanske lite på vad man menar med "det"….

Andina
0

Ja, precis så är det väl! För visst har naturligtvis blivit bättre - men jag tror också att vi människor har en tendens att säga att det var bättre förr, för att vi s a s "förstod" förr bättre… för vi levde i den tidsandan.

Jag är för förändringar och utveckling, för jag är väldigt vetgirig som person. Men kanske bromsas jag av att jag förstår detjag kan men inte det nya som jag änndu inte 'kan och förstår'…

Jag skulle egentligen vilja säga - att utveckling är alltid ett steg framåt! Så bättre förr - njeh, men jag kände till förr bättre…

Totalt sett. Men visst är det så, att det beror på 'vad man menar'…? 
Jag älskar utveckling - men det betyder inte att det som fanns förr var sämre - eller bättre!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

JereMina
0

#2 Beror på när "förr" var, men säg 60-70-talet?  Regeringen och vädret var bättre förr, tycker jag, och samma med mat och bensin, sjukvård, åldringsvård, arbetstillfällen….

Telefonlinjen lagades snabbt förr….nu har jag väntat i 13 dagar och inte lär det fixas i helgen inte!!

Jag håller med dig men du här har vi inte ens fast telefoni ju Gråter

[peter54]
0

Å det finns mycket som var bättre förr, ta bara all samhällsservice som post, bank, försäkringskassan, apotek, taxi, allmänna kommunikationer.

En annan grej som definitivt var bättre förr var att det inte fanns så många tjuvar, man kunde strunta i att låsa om sig utan att vara orolig.

JereMina
0

#16 Håller med där också!

aggeelin
0

Jag tycker att det finns mycket god mat nu, och jag gillar den musik som finns. Häromveckan blev jag "tvingad" att lyssna på melodikrysset och kan säga att den musiken som förekom där (det mesta av den) den typen av musik är jag färdig med. Sen är det tillsatser i mat som inte är bra idag.

Sjukvården har gått framåt vad gäller teknik och medicin. Och till stor del har det gått framåt vad gäller bemötande och hur det är ok att bete sig inom vården. Jag jobbade inom det som på 70-talet kallades långvård. När det var duschdag sattes alla som inte själva kunde gå, och det var många, i långa rader på i korridoren. De satt på hygienstolar, med en handduk om sig, rumpan bar, där fick de vänta på sin tur. Alla skulle "sköta magen" på samma dagar… mm, huvvaligen!

Mycket är bra idag och mycket kan bli bättre

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

JereMina
0

#18 Och tänk vilka duktiga kirurger det finns nu Flört

Cristine
0

#16 Jag håller med Peter.

#10  Ja Anders 50 talet ljuva tid, då satt man på bergsknallen och räknade bilarna och skrev upp varifrån de var. De flesta var svarta och det var ganska långt emellan dem. Då kunde man promenera på vägen utan att vara rädd om livhanken för bilarna hördes.

Många cyklar på vägarna, på helgerna under sommaren cyklade mina föräldrar med oss på pakethållaren 6 mil för att komma i närheten av mitt hus där vi höll till hos en släkting.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Cristine
0

Mjölken var mjölk, köttet var kött med rejäla fettkanter..djuren gick ute man såg höns överallt och kaniner, fler bodde ihus på den tiden med fina trädgårdar. Man hade tid att gå till varandra och dricka kaffe. Alla hade sitt arbete, kanske semestern och lönen inte var lika stor men det fanns trygghet. Killar och gubbar slogs med knytnävarna, de sköt inte varandra.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

chik
0

Jag säger som övriga. Mycket var så mycket bättre..

vad har vi nu?? jo teknik..

Lena.P är jag i verkliga livet.

Maria
0

Jag håller med om mycket men inte alltFlört

#18 Jag håller med. På 80-talet jobbade jag på en geriatrisk rehabavdelning och där började vi "nattarbetet" vid 15 tiden på eftermiddagen för att hinna med. Med andra ord bäddade vi ner de sämsta patienterna denna tiden. Helt galet. Dessutom var det stora "bajsardagarna" måndag, onsdag och fredag. Då hade man hela fickan full med microlax. Ingen skulle helst bajsa under helgenTungan ute

Samhällsservicen saknar jag däremot och ensamma människor som kunde få byta några ord i kassan på banken, posten osv. är heltförvisade till Internet, telefon, eller utagsautomater.

Barnen tar större plats numera och vi uppmärksammar mer när barn far illa och det är postivit tycker jag.

Jag tror det ligger mycket nostalgi bakom våra minnen. Vi har förmågan att sålla bort det som inte var så bra.

T.om min son som är 27 kan prata om "förr" med en viss längtanSkrattande

/Maria